< Tilbake til oversikten

Trenger litt ekspertise!

Buffy77 sa for siden:

Heisann! Vi er et samboerpar som har vært i ketose i 2 uker nå. Stixer hver dag, og der er det alltid utslag! :) Men vi går ned lite synes vi da...i forhold til innsatsen! :) har lest boken til Hexeberg, samt lest en god del utenom, bl.a på dette forumet! (kjempebra forum forresten!! )
Veit at det ikke er sunnt å gå ned så mye og fort da, men man blir jo litt skuffet når det bare er snakk om noen få hundre gram i uken...iallefall nå i begynnelsen...

Hadde blitt superglad om noen kan hjelpe oss litt i gang her!

En "vanlig" dag på ketosekost:
Frokost:
2 tynne skiver med proteinbrød (oppskrift fra Hexeberg. Regnet ut at det er ca 2,5 g kh pr skive) med smør, ost, majones eller kjøttpålegg.

Lunsj:
2-3 tynne skiver proteinbrød med samme pålegg som frokost.

Middag:
Som regel gratinerer vi kjøtt, fisk eller kylling i fløte, sammen med grønnsaker. Blomkål, brokkoli, champinjong, litt løk eller purre, bittelitt gulrot innimellom. Ellers ofte omelett med grønnsaker og ost til.

Dessert/kveldskos:
Frosne bringebær med fløte.

Det er igrunnen ikke så mye vi spiser da. Spiser vi for lite? Jeg tenkte at det kanskje var brødet som gjorde at vi gikk lite ned. Kutta ut brød, og spiste mer egg isteden. Gikk ikke ned mer fordet... Han er i mye aktivitet på jobb. Synes han har blitt smalere, men vekta står så godt som stille. Kan det være at han bygger muskler??
Jeg er igrunnen lite i aktivitet, har en stillesittende jobb, og er vel kanskje litt lat ;)

Jeg har 10-15 kilo jeg vil kvitte meg med, mens han har 20-25 kilo han vil ha bort... Kan dere hjelpe oss?? :)

På forhånd takk! :)

Nerthus sa for siden:

Hei!

Det er alltid vanskelig å si om dere spiser for mye eller for lite - siden man må ha mengdene tilgjengelig. Spesielt siden dere heller ikke følger en retning, er det enda vanskeligere å se hva som eventuelt må justeres.

Jeg vil anbefale at dere bruker www.diett.no og legger inn alt dere spiser i løpet av 2-3 dager (lag en profil for hver av dere:)) Finn så ut hvor mye karbo, protein og fett dere inntar - og totalt kaloriinntak. Dette er garantert den mest presise måten å finne ut om man spiser nok eller for lite eller for mye og jeg anbefaler dette som en start. Legg så ut tallene i tråden her - så kan vi snakke litt korrigeringer, om dere da ikke allerede har sett hvor justeringer er nødvendige.

Han vil ha andre behov mengdemessig enn du vil ha fordi han er mann :) så dere bør ikke spise akkurat det samme, spesielt siden han også er mer aktiv enn du er.

Buffy77 sa for siden:

Tusen takk for svar Nerthus! Da skal vi lage oss en dagbok der vi da, så ser vi hvordan vi ligger ann! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.