< Tilbake til oversikten

Kjærestepar på slankern - Lavkarbo vs. Lavkalori

Vær1986 sa for siden:

Jeg er en nybegynner på mitt andre forsøk på Lavkarbo, for meg fungerer det som en pangstart på den videre vei.

Men dette er "konflikten"; er det mulig for meg å gå på denne lavkarbo dietten, mens min samboer spiser Grete Roede typen mat?

Det er uaktuelt å spise totalt ulike middager eller spise på omgang. Men ønsker tips om hvordan man kan møte denne utfordringen med liv og lyst og begge være fornøyde. Kan jeg feks tilbrede den samme maten til oss begge, men tilsette fettkilder til bare meg...

Grunnen til at vi begge ikke følger lavkarbo er at min samboer ønsker en mer knirkefri overgang ift maten, samt at brød og øl er ting som ønskes inkludert.

puh... synes dette er vanskelig. ler

Husmor27 sa for siden:

Din samboer kan drikke øl (hansa lite, turborg lite, sprit & hvit vin) er godkjent på ketolyse kuren i alle fall :D
Det finnes knekkebrød varianter som fiberrik fra sætre eller å lage brød (men da selvsagt av det grove slaget). Mange flotte oppskrifter her inne - og på lavkarbo torget.

Ønsker dere begge lykke til :klem: Er i slankekrig med mannen min jeg og, men vi har samme kostholds diett da .

Nerthus sa for siden:

Dere kan fint spise samme maten - han må bare passe på fettet og du må passe på brødet! :) Det er viktig at du tilfører fett til magre proteinkilder som feks kyllingfilet, ha fløte i stekesjyen feks så har du saus med en gang :) Litt Creme fraiche eller rømme attåt hjelper. Smeltet smør på grønnsakene osv. Jeg er nesten mer bekymret for at han får problemer med en del av den deilige maten du kan spise som han ikke kan spise ;)
Strengt tatt er ikke øl en del av et GR kosthold heller da - for det inneholder en del kalorier. Brød finnes i mange varianter - jeg fant et på meny (Sundt og godt?) fra Narum med halvparten så mange karbo som vanlige brød - dette kan jo være et alternativ.

Er det du som skal lage maten?

Vær1986 sa for siden:

Ja, det er jeg som skal lage maten. Jeg ønsker bare at vi begge skal kunne spise omtrentlig lik middag. Det er jeg som plutselig har begitt meg ut på denne slankingen, han er mer på den at han ønsker å endre den mat-kosen som sniker seg inn når man er forelsket.

Jeg har bladd igjenom GR boken å det ser ut som det er mye der jeg kan endre. Men jeg er overrasket over at det er så mye poteter etc der... selv de som spiser magert kutter jo dette ut.

Skal prøve å snike inn noen middager der det er lite poteter og pasta, finnes så mye godt å velge mellom utenfor. Finner masse inspirasjon her inne, moro.

Nerthus sa for siden:

Såvidt jeg husker fra GR tiden er det ikke mye potet og pasta man kan spise... så samboeren din vil kanskje oppleve mer sultfølelse enn du gjør... kok masse grønnsaker attåt - og pass på at han ikke spiser opp ALLE grønnsakene du har behov for hehe ;)

mama67 sa for siden:

Har ikke GR begynt med lavkarbokurs nå? Kanskje det kunne være noe for mannen din/deg? Så kan dere begge lære mer om hvordan dere best kan forene disse to livsstilene :)

TrillTrall sa for siden:

Jeg spiser mye mer lavkarbo enn Lille Gubben og siden han nekter å gi opp brødskivene sine så blir det ikke nøyaktig samme middager på oss rett som det er. Vi har gjerne samme "hovedrett" som kjøttkaker e.l. og da spør jeg om han vil ha poteter til og vil han det så koker jeg et par til ham og lager f.eks. rømmestuede linser eller kikerter til meg selv + masse grønnsaker. Han spiser litt grønnsaker da, men ikke i nærheten av det jeg gjør. :)

Lager jeg en gryte så passer jeg litt på at jeg ikke lesser den full av fett og da spiser vi den begge to. Han synes maten min er veldig god da, men som sagt så tviholder han på brødskiva selv om han ikke hadde hatt vondt av å kutte den ut litt han også...

Nerthus sa for siden:

Er nok ikke lavkarbo i den forstand - det er karboredusert kosthold det er snakk om - men fremdeles kommer en stor del av energiinntaket fra karbohydrater :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.