Jeg er elendig til å drikke vann. Virkelig. Var flink i starten men det har dabbet av. Erstatter heller ikke vann med brus(light), kaffe, te og melk drikker jeg ikke så inntaket er generelt dårlig. Men har tatt meg selv i nakkeskinnet nå og regnet nettopp at jeg har drukket 6 flasker med vann i dag.. 0.7dl i flaska :cool: Men det jeg lurer på er hvor mye er for mye og hva er minimumet?
Det vil si at du har drukket 4,2 liter vann i dag og det skulle være mer enn nok! Om du drikker mye vann og ikke passer på å fylle på med salter og mineraler så kan du være ille ute, så pass litt på det om du blir svimmel eller kraftløs.
2-4 liter om dagen er vel passe for de fleste? Jeg drikker når jeg er tørst og stoler på at kroppen klarer å styre det selv. :)
Da skal det være nok sikkert ja. Jeg har ikke tenkt over utover dagen her om hvor mye jeg egentlig drakk. For skal jeg lytte til kroppen å drikke når jeg blir tørst så blir det ca 1 glass vann pr dag å det vil jeg tro er for lite ;)
jeg går til ernæringsfysiolog, og spurte om det går ann å drikke for mye! hun sa at det som er farlig er å drikke for mye for fort (da snakker vi store mengder veldig fort - for det kan føre til overhydrering). men å drikke generellt mye over en hel dag, er ikke farlig. men drikker man veldig mye må man passe på å få i seg litt salter :)
Jeg er ganske ny i gamet, og har lurt litt på vanninntak/salt.
Fant denne på en link fra 2008 skrevet av Kitt:
"Om man drikker veldig mye vann/væske, vil elektrolytt- balansen i kroppen endres drastisk.
Dette kan medføre hjerteproblemer og hevelse på hjernen.:eek:
Er nok derfor du har fått beskjed om å få i deg nok salt.
Hva som er mye, varierer fra person til person, men alt over 3 liter kan være mye. Drikker man mer, må man passe på å fordele det jevnt over døgnet og å få i seg nok salt slik at ikke for mye av de stoffene man trenger blir skyldt ut av nyrene."
Er det noen som har lyst å utdype dette litt nærmere? Evnt vet om en link jeg bør lese. Merker jeg ble litt småredd nå, prøver å drikke 3 liter vann daglig men har de siste 6 ukene ikke akkurat hatt det største saltinntaket (om noe i det hele tatt.....) iik?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.