Form-retter er fryktelig ålreit da det ofte er enkelt å slenge sammen og lager seg selv i ovnen, samt at man kan lage mye om gangen og varme opp senere, f.ek.s til to middager\kveldsmat\lunsj dagen etter osv...
Noen som har noen bra oppskrifter? Lager stort sett bare ostelasagne eller Skaldemanns "Fisk I Form" selv, trenger noen nye tips :)
Legg torskefilene i en ildfast form med meierismør, og bland sammen resten av ingrediensene til en "saus", jevn gjerne med 1-2 eggeplommer. Topp herligheten med revet ost og stek i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter, til fisken er ferdig og osten er sprø og gyllen. Ekstra godt med litt sprøstekt bacon på toppen, men hva er vel ikke det?
Lag farse av kjøttdeig. Kle en form med farsen. Oppi farseformen har du så sammenpiskede egg og stekt bacon. Legg på et lokk av farse og sørg for at det er godt tettet. Dette brukte mamma lage da jeg var lita. :sikle: Ungene mine elsker det!
Takk for tips.
Har en enkel en.
Fisk lag i ildfast form, ha på salt og pepper, legg flere lag alt etter hvor mye du vil lage. Blad inn 2ss djionsenep i en boks sæterrømme og ha over fisken. Topp gjerne med ost om du digger det, jeg gjør det :)
Godt til spinat eller brokkoli og hva annet av grønnsaker du måtte like. Veeeldig godt, usannsynlig enkelt og funker fint til lunsj neste dag varma i micro.
Jeg blander først en pakke kjøttdeig og ca en ts salt. Tilsetter deretter et par egg og litt fløte (blir ca 2 dl tilsammen).. Alt går på slump her i huset.. Siden ungene ikke liker løk i farsen moser jeg løken til omtrent grøt før jeg har den opp farsen. Salt og pepper og ingefær.
Steker og steker kanskje 200 grader?? Litt nedenfor midten av?.. Det beste er vel å sjekke den ala kake. Henger det noe av farsen igjen på en tannpirker når du stikker den nedi, så la den stå litt til. Men kanskje en halvtime, 40 min?? :p
Jeg har erfart at både rømme og fløte skiller seg ved langvarig varmebehandling. Derfor bruker jeg alltid matfløte og CF når jeg lager mat som jeg ev skal varme opp senere.
Takk ! Jeg kan ikke lage sauser næmli. hehe. da skal jeg prøve denne til restene i morgen:):)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.