< Tilbake til oversikten

Gratenger, formretter og lignende

Clockwork sa for siden:

Form-retter er fryktelig ålreit da det ofte er enkelt å slenge sammen og lager seg selv i ovnen, samt at man kan lage mye om gangen og varme opp senere, f.ek.s til to middager\kveldsmat\lunsj dagen etter osv...

Noen som har noen bra oppskrifter? Lager stort sett bare ostelasagne eller Skaldemanns "Fisk I Form" selv, trenger noen nye tips :)

Fisk i form, slik jeg lager den:

1 pakke Torskefileter
Meierismør
Fløte
CF
Majones
Fransk sennep
1-2 egg
Revet ost

Legg torskefilene i en ildfast form med meierismør, og bland sammen resten av ingrediensene til en "saus", jevn gjerne med 1-2 eggeplommer. Topp herligheten med revet ost og stek i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter, til fisken er ferdig og osten er sprø og gyllen. Ekstra godt med litt sprøstekt bacon på toppen, men hva er vel ikke det?

Husmor27 sa for siden:

Fisk i form ala Husmor:
Laksefilet i ildfast form med litt fløte over/fiskesaus
Grønnsaker drysset over med grillkrydder & sort pepper
Ost på toppen

200 grader - står i ovnen ca 30 min :) (da er fisken dypfryst)

Kjøtt form :
Kjøttdeig /karbonadedeig i en eller annen variant
Saus
Kutta paprika, champingon , mais , og litt løk
Ost på toppen

200 grader ca 20 min

Kanutten sa for siden:

Lag farse av kjøttdeig. Kle en form med farsen. Oppi farseformen har du så sammenpiskede egg og stekt bacon. Legg på et lokk av farse og sørg for at det er godt tettet. Dette brukte mamma lage da jeg var lita. :sikle: Ungene mine elsker det!

tjeldberg sa for siden:

Takk for tips.
Har en enkel en.
Fisk lag i ildfast form, ha på salt og pepper, legg flere lag alt etter hvor mye du vil lage. Blad inn 2ss djionsenep i en boks sæterrømme og ha over fisken. Topp gjerne med ost om du digger det, jeg gjør det :)

Godt til spinat eller brokkoli og hva annet av grønnsaker du måtte like. Veeeldig godt, usannsynlig enkelt og funker fint til lunsj neste dag varma i micro.

TrineG sa for siden:

Hvordan lager du farsen. dette vil jeg ha i dag. og hvor lenge steker du det. Hvor mange grader ?

Aline sa for siden:

Jeg har et form-teknisk spm :p
Jeg lurer på om jeg kan ha fløte og rømme i en form som skal stå lenge i ovnen?
Altså minst en time?

Lurer altså på hvordan rømme og fløte blandet vil oppføre seg. Vil ikke at noe skal skille seg :)

Mvh
Antikokka ;)

Kanutten sa for siden:

Jeg blander først en pakke kjøttdeig og ca en ts salt. Tilsetter deretter et par egg og litt fløte (blir ca 2 dl tilsammen).. Alt går på slump her i huset.. Siden ungene ikke liker løk i farsen moser jeg løken til omtrent grøt før jeg har den opp farsen. Salt og pepper og ingefær.

Steker og steker kanskje 200 grader?? Litt nedenfor midten av?.. Det beste er vel å sjekke den ala kake. Henger det noe av farsen igjen på en tannpirker når du stikker den nedi, så la den stå litt til. Men kanskje en halvtime, 40 min?? :p

Kanutten sa for siden:

Jeg har erfart at både rømme og fløte skiller seg ved langvarig varmebehandling. Derfor bruker jeg alltid matfløte og CF når jeg lager mat som jeg ev skal varme opp senere.

TrineG sa for siden:

Takk !! du er en knupp.Gleder meg :D

Aline sa for siden:

Pokker, jeg tok sjansen på matfløte og lettrømme :o hadde visst bare lettrømme i kjøleskapet :eek: ;)

Jaja, tenkte å ha den i ovnen en time, men kan sikkert ta den ut før det :)

TrineG sa for siden:

Nå står formen min i ovnen ! Gleder meg. Hva bruker du som tilbehør Kanutten? forslag til noe godt som passer til? :D

Kanutten sa for siden:

Vi bruker bare salat til. Ev fløtesaus. Håper det smaker og at du ikke føler deg lurt! :eek: :o

TrineG sa for siden:

Du skal få referat ;) Men hvordan lager du fløtesausen da, haha, mye mas dette her ;)

TrineG sa for siden:

Kanutten : Det var Nyyyydelig :love: Tusen takk for oppskrift. Dette kommer vi til å ha flere ganger. Også er det igjen til i morgen også :D

Aline sa for siden:

Enkleste fløtesausen jeg lager er en kartong matfløte og en boks smøreost ;)
Varmes opp til osten smelter og det tykner :sikle:

Kanutten sa for siden:

Selv om JEG har erfart det, så er det ikke sikkert andre har det. Jeg har en tendens til å fosskoke saker og ting. :p

Aline sa for siden:

Det gikk greit, men ingen høydare. For lite krydder...

TrineG sa for siden:

Takk ! Jeg kan ikke lage sauser næmli. hehe. da skal jeg prøve denne til restene i morgen:):)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.