< Tilbake til oversikten

Marengs?

bevaremegvel sa for siden:

Jeg er ganske så fersk i dette med lavkarbo og lurer på om noen her har laget marengs med sukrin eller annet tillatt søtningstoff?

vi skal ha ett stort selskap her og jeg tenkte å bake noen lavkarbokaker og en her i huset er så fryktelig glad i marengs :p

otika sa for siden:

Jeg har ikke lagd marengs,men har pisket hvittene stive med splenda og hatt i kokos,så stekt i ovnen,ble veldig bra,men aner ikke om det blir som marengs dessverre :confused:

otika sa for siden:

Fant dette når jeg søkte på marengs

Jeg har laget marengs med både Splenda og Natreen med godt resultat. Clouet er at du må piske eggehviten nesten helt stiv og ha i søtsoffet til slutt.

Søk så finner du nok masse om dette :)

søkte du her på forumet? jeg prøvde å søke på marengs men fikk ikke noe opp :confused:

Furine sa for siden:

Her er tråden dette er saksa frå.

Fredrikke07 sa for siden:

Jeg prøvde med sukrin som søtstoff, det ble altfor sprøtt/hardt..Med knasende sprø sukrin, ikke det beste jeg har smakt akkurat. Men mulig jeg skulle tatt dem ut litt før, for de var litt brune sa jeg tok dem ut, skjedde brått!

Må gjerne fortelle hvordan det gikk!:)

ada-emilie sa for siden:

Sikkert godt med litt kakao oppi.

lillemeg88 sa for siden:

jeg har prøvd med sukrin, og det anbefales ikke! blir ikke samme konsistens som marengs med vanlig sukker, og det smaker så absolutt ikke likt heller..!

ser ut for at konklusjonen blir at jeg ikke kan lage marengs med kunstig sukker :(

ja for liten vits i å lage noe som ligner men ikke smaker godt

lillemeg88 sa for siden:

ble rå skuffet selv når jeg fant ut at et ikke funket..:/ men det er mye annet godt man kan lage som er lavkarbo-vennlig da :)

ja jeg får nok begynne å prøve ut andre ting som smaker godt :)

Echo sa for siden:

Det satt veldig langt inne for meg å prøve å lage marengs kake, for jeg er ikke glad i kunstig søtningsstoff. Så fant jeg Nannahs Pavlova kake og i og med at hun har så mange fantastiske oppskrifter så tenkte jeg at jeg fikk prøve. Jeg har alltid bakt Pavlova før, så det var fantastisk å finne en lavkarbo variant.

Jeg ble kjempefornøyd, den kaka har blitt til favoritt festkaka i vår familie. De som ikke spiser LCHF forsyner seg flere ganger også.

Jeg tror nok ikke jeg hadde klart å spise marengsen bar, men med fyllet på fungerer det fint.

Jeg greier ikke å finne igjen oppskriften her inne, men jeg har jo skrevet den opp da!

Pavlova

4 eggehviter
175 gr sukrin (Jeg bruker mindre, trenger ikke så mye søtsmak)
1/4 ts salt
1 ts JBK
1 ts bringebær eddik (Jeg bruker vanlig eddik)

Dekk en bakeplate med bakepapir, tegn en sirkel på ca 25 cm i diameter. (Jeg lager ofte to små i stedet) Pisk eggehviter og sukrin i 10 min på middels hastighet. Ha i resten og la maskinen gå i 5 min til. Fordel massen utover bakepapiret, det skal bli omtrent 3 cm høyt. (Jeg liker kaka best når det ikke er så tykt lag marengs)Kan være lurt å lage en liten høyere kant ytterst for å holde kremen på plass.

Stek marengsen i 50 min på 150 grader. Slå av ovnen og sett en sleiv i døråpningen slik at det blir litt lufting. La kaka stå til den blir kald.

Pisk krem og bre over kaka, like før servering. Dryss bær over kaka.
Jeg pleier ofte å servere med sjokolade saus ved siden av i en liten mugge. (smeltet mørk sjokolade med Cocosa med kokossmak)

Når jeg lager to mindre kaker oppbevarer jeg som regel den ene innpakket i aluminiumsfolie. Den holder seg i ukesvis hos meg i hvertfall. Kjempekjekt å ta frem ved behov og rask å fylle med fyll.

Håper det faller i smak:D

ada-emilie sa for siden:

Blir marengsen mindre hard av eddiken?

takk for oppskriften! den skal jeg prøve!

Echo sa for siden:

Det vet jeg egentlig ikke. Jeg innbilte meg at den er med pga at det er lettere å få stivpisket eggehvitene med eddik i :D

Echo sa for siden:

Skal bli spennende å høre om dere blir like begeistret som meg!:D

vimsen85 sa for siden:

Jeg lagde marengs med bare sukrin en gang og syns d var forferdelig. Men det var før jeg oppdaget at det fungerer ypperlig å blande sukrin og stevia for en bedre søtsmak. Jeg tror jeg skal prøve å lage marengs med disse to :D For marengs er GODT!

pilabeal sa for siden:

Heisann :) fantastisk oppskrift, den skal j prøve i neste uke allerede.
Men j har lagd marengs med sukrin og det smakte helt nydelig, må bare bruker halvparten av mengden som er beskrevet til sukker. SÅ blir jo resultatet bra, eddiken tror j skal gjøre marengsen seigere. Foe j lagde uten eddik nå og den ble skikkelig crispy. Men må prøve med eddik :)
Og husk teflon-stekepapir, for vanlig bakepapir henger godt fast i marengsen

Nerthus sa for siden:

Bruk sukrinMELIS istedet! Jeg laget kokosmakroner til jul, og de ble kjempegode, til og med sambo gikk og snoket i kakeboksen stadig vekk :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.