< Tilbake til oversikten

Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Kozemor sa for siden:

Jeg er ei jente på 27 år, 165cm på sokkelsten og veier 105 kilo.
Da jeg fikk diagnosen diabetes type 2 i romjula (god jul fra legen ja hirr) måtte jeg jo bare legge om kostholdet.

Har til nå prøvd ut grete roede, men det funka dårlig. Jeg gikk fra 105,7 og har hoppa mellom det og 102,8 kilo. Blodsukkeret bedret seg litt, men ikke nok.

Nå skal jeg begynne på ketolysekuren, og har lest boken "slank med ketolysekuren" av Torkil P. Andersen.

Jeg ser jo greien med lite karber, mye fett og nok proteiner.
Det jeg IKKE finner er:

Hvor lite er lite karbohydrater?
Altså.... noe karber blir det jo gjerne... det er jo karber i omtrent ALT.
Men hva er grensen man bør legge seg på i begynnelsen før man prøver å strekke strikken på hvor man ikke lenger er i ketose?

Hvor mye er NOK fett...
Hvor mye fett bør jeg få i meg hver dag?

Og proteiner skal man ha hverken for mye eller for lite av....
Hva er grensen der?

Jeg skjønner jo prinsippene med kuren, men jeg trenger tall å forholde meg til.

Skal på apoteket å se om de har ketostix i morgen, da skal jeg begynne på mandag tenkte jeg. Eller.... Jeg BEGYNNER på mandag, så får man heller evt vente i spenning på at stixene skal komm i posten om jeg må bestille...

Jeg har lest og lett... men har liksom ikke funnet svaret. Så jeg beklager om jeg spør om ting som er spurt om 1000 ganger før.

Har også kikket igjennom oppskriftstrådene i oppskriftsforumet. Er det mulig å lnske seg egen frøkost/kvelds tråd, Lunch tråd, middags tråd og "snop" tråd som kun er basert på ketolyse?
Er så vanskelig å skille det ut fra oppskriftsforumet. Elller er det noe jeg ikke har fått med meg ennå?

Lurer også på hvordan jeg kan endre kostholdsfilosofien min som ligger under innlegget mitt.

Husmor27 sa for siden:

Hei & velkommen hit :) Er rimelig fersk selv på dette med ketolyse. Karbo pr døgn skal ikke overstige 20kh. (etter boka til Torikl Andersen) .. Hvor av damer igjen helst skulle bare ha 15kh ... Vi er ennå ikke kommet helt dit.. Ligger på ca 25-30kh i døgnet..

Frokost hos oss er omtrent sånn : Omelett eller speil egg
Lunsj : Salat eller middagrester fra dagen før (enten kjøtt eller fisk med grønnsaker)
Middag: Kjøtt/fisk med saus og grønnsaker. Gjerne med en dæsj creme fraiche /rømmme

Ønsker deg masse lykke til :heia:

Nerthus sa for siden:

Du har nok oversett det - for det står i boka :) 15 gram karbo pr dag for kvinner på ketolysedietten :)

Ellers anbefalt protein og fettinntak: 1 til 1.5 gram protein pr kg kroppsvekt. Spis omtrent like mye protein og fett i GRAM - da blir det rett prosentfordeling siden fett har 9 kcal pr gram, mens protein har 4 kcal pr gram :)

Du vil bli overrasket over hvor mye mat som ikke har særlig karbo i seg - sjekk matvaretabellen.no feks :)

Ellers er Gerd ketolysedronninga med lang og god erfaring, så jeg antar hun vil komme inn med gode tips hvis det jeg har kommet med her ikke er nok ;)

Charlott sa for siden:

Her finner du det meste du trenger :D

Hjertelig velkommen hit og lykke til!

Kozemor sa for siden:

Tusen TUSEN takk for svar!!!!
Da blir handleturen i morgen myyyye enklere!

Kozemor sa for siden:

Takk for linken Charlott. Har lest denne tråden 4 ganger.. Men det er så mye på en gang at noe tydeligvis ikke har festet seg.... :D

Charlott sa for siden:

Hehe, DET skjønner jeg godt! Myyye å sette seg inn i begynnelsen, heldigvis blir det enklere etterhvert :D

Cyan sa for siden:

Kozemor: Gerd har mange lekre oppskrifter som egner seg på ketolyse, og hun har linket til disse i signaturen sin, så det er bare å finne et innlegg skrevet av henne og klikke deg inn på oppskriftene :)

FrøkenBianca sa for siden:

Kan du si meg hvilket sidetall det med antall gram kh, protein og fett står på?! finner det ikke uansett hvilken vei eg snur boka:p

Charlott sa for siden:

Side 91, Under "Nå kan du begynne" ;)

Nicpins sa for siden:

Og så er det alltid et lurt råtips å bare holde seg sånn omtrentlig til den foreslåtte ukemenyen som står i boka "Slank med Ketolysekuren" i begynnelsen, så lærer man etterhvert hva slags mengder og hva slags mat man kan spise. :)

Bare to ting i så måte som jeg vil nevne: i den menyen står det at man kan spise både bringebær og brøderstatning bakt av ketolyse bakemiks, men JEG kunne ikke spise noen av delene for da stoppet vekta. Bare min egen erfaring da.

:) Beste hilsen og masse lykke til!
Nic.

Kozemor sa for siden:

For meg er det ikke vekta som er hovefokuset i førsteomgang, det er å stabilisere blodsukkeret mitt som er alt for høyt. ligger på alt mellom 10 og 19. Går man ned i vekt så er det en bonus. Satser på å slippe å begynne på medisiner, men må det i slutten av mars om jeg ikke får dette under kontroll nå... da har jeg gått med dette blodsukkeret siden desember om ikke ennå tidligere.

Takker for alle svar! Og jeg skal årøve å finne Gerd

Har også fått tips om Lena Beatrice sin blogg!

FrøkenBianca sa for siden:

Jeg har gått fra 10,5 i langtidsblodsukker til 7,4 på under 2 mnd. Har hatt kjempegod virkning på diabetesen min ihvertfall og er nå så bra som jeg ikke har vært siden 98(!)

Masse lykke til:D

aatinka sa for siden:

Kontrollpanel - helt øverst, og så Endre dine detaljer. Der kan du endre ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.