< Tilbake til oversikten

GI-null og Skalderman

Ashley sa for siden:

Hei alle LCHF fans :D

Hva går GI-null utpå?
Stemmer det at man kan spise 30 g karbohydrater om dagen dersom man skal ned 10 kg?
ifølge paleo/caveman dietten som er nærmest prikklik skal man altså ikke spise verken bønner, mais, peanøtter eller cashewnøtter. ser at cashewnøttene inneholder 18 g karbs per 100 g. noe som irriterer meg siden man i utgangspunktet kan spise nøtter, og må velge bort så mye annet. Har gått på lavkarbo lenge, men startet LCHF på mandag. Ganske ny ser dere. Vært litt borti paleo dietten før, men ble ikke fullført for jeg visste for lite. så gikk over til kun lavkarbo. Men nå er det LCHF for alle penga.

Og må man bestille disse ketosestixene på ketolyse.no for å se om man er i ketose? tror vel man merker det på kroppen, eller...? :p

mama67 sa for siden:

Stix får du kjøpt på apoteket.

Du går ikke automatisk ned 10 kilo om du ligger på 30g kh om dagen, det er mange andre faktorer som spiller inn.
Om du har lyst på litt nøtter, velg heller paranøtter, macadamianøtter eller mandler.

Ashley sa for siden:

Takk for hjelp;) men hva mener du med andre faktorer som spiller inn? er det at jeg går ned pga treningen (trener 3 ganger i uka) du mener?...eller at fett/protein innholdet er så høyt? Forsto ikke om du mente at det går ann å gå ned 10 kg på 20-30 karbs om dagen. Føler det kan bli for mye når du spiser så mye fett, men det er jo ganske lite karbohydrater. Jeg vet jo seff at jeg ikke raser ned 10 kg på 2 uker heller da, vet det tar litt tid, men tid har jeg jo. er spent å se om jeg kommer i ketose snart, er det etter 2 uker ca?

Charlott sa for siden:

Ketose kan du komme i etter 24-48 timer, behøver nok ikke vente en hel uke :)

Om du ikke har særlig med overvekt er det slett ikke sikkert du går ned noe særlig, om i hele tatt.

Lavkarbo er vektregulerende, ikke alltid kroppen er enig i at vekta skal være det hodet vil ;)

Her finner du masse info som kanskje gjør deg enda litt klokere, en fantastisk samling med linker :D

mama67 sa for siden:

Jeg mener at 30 g Kh om dagen ikke automatisk betyr at du går ned i vekt. Andre faktorer som spiller inn er hva du spiser, om kroppen din er med på å gå ned mer i vekt, om du har riktig sammensetning på maten, pluss mange andre ting jeg sikkert har glemt.

Ketose kan du komme i etter bare 2-3 dager, men ketose alene behøver ikke bety at du går ned i vekt.

Har du satt deg skikkelig inn i filosofien du skal følge?

Tittit sa for siden:

enig med deg.
jeg er 168 høy og veier 68 kg
vil gjerne ned til 58 kg der jeg var engang (før de siste 2 svangerskapene)
men må nok innfinne meg med at det vil ikke kroppen min.
har gått på lavkarbo,ikke spist noe feil..da mener jeg ikke noe feil.
sjekket boken og fulgt den til punkt og prikke i 8 uker,ingenting skjer dessverre.
så ja jeg har forstått at det er en vektregulerende diett:(
ps måtte spise potetgull i dag siden jeg har hatt diare i 2 dager og begynner å bli utslått av salttapet

Ashley sa for siden:

ja, har lest og lest som en gal her, både boka, på nettet og forumet. Vet at det ikke er 100 % sikkert jeg går ned 10 kg, men hvis jeg ikke går ned i det hele tatt, er det kroppen som nekter da? hvis du i utgangspunktet er normalvektig. hvorfor funker denne dietten som fett for andre da? folk har jo rast ned i vekt. har en vennine som nylig gikk ned 8 kg, og ingen andre dietter har funka for henne. men er det mange som har dårlig erfaring?

målet er jo å gå ned, så får søren håpe dette funker. klarte å gå ned 4 kg på atkins.

mama67 sa for siden:

Hvis du er normalvektig, vil du kanskje ikke gå ned noe i det hele tatt. Lavkarbo er vektregulerende.
Og å sammenlikne seg med andre, nytter egentlig ikke, for vi er jo forskjellige. De som raser ned i vekt, er jo de som har mange kilo å miste.

Har du prøvd mange forskjellige retninger? Om du har det, tror jeg det vil være lurt å velge en, også følge den over tid. Og du må huske på at om du går tilbake til de kostvanene du hadde før du begynte på lavkarbo, vil du legge på deg igjen.

ada-emilie sa for siden:

Det jabbes om og om igjen om her inne at det er vektregulerende og at ikke alle går ned. Men de som kommer hit og vil benytte seg av dette kostholdet fordi de vil gå ned er ikke i kategorien som ikke vil kunne gå ned. De har noen kg å gå ned!!!

For de med gjenstridige kg kan det hende må styre kalori-inntak så vel som karbohydrat-inntak.

mama67 sa for siden:

Poenget er at det florerer av tråder hvor folk klager og roper om manglende vekttap, og da er det vel greit å kunne skru forventningene til disse ned noen hakk.
Det er en kjensgjerning at du raser ikke ned i vekt på lavkarbo når du i utgangspunktet er normalvektig. Noen legger jo til og med på seg, så da syns jeg faktisk det er et poeng å fortelle folk at det kan skje.

Selv om man i egne øyne mener man har noen kilo å gå ned, er det slett ikke sikkert kroppen er enig i det. Greit å ha realistiske forventninger, og ikke bli skuffet over en diett som ikke funker.

Når det er sagt, så er jeg ikke interessert i verken å krangle eller legge meg bort i hva andre spiser. Men når man spør, må man regne med å få alle slags svar - også de man kanskje helst ikke vil høre;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.