Jeg startet på torsdag 3/03/11, er veldig spent på ketolysekuren, om det virker for meg og om jeg forhåpentligvis greier å gå ned noen kilo! Er ikke glad i brød så den delen går greit, men sliter litt med å finne variasjon i maten jeg kan spise. Har selv et mål om å gå ned 20 kilo, kanskje litt vel ambisiøst, men det er lov å håpe! ;)
Håper det er noen andre mars-startere der ute i forumet som har lyst til å komme med tips til mat og støtte hverandre litt her på denne tråden. :)
Tusen takk for alle tipsene! Har surfet gjennom forumet i mange timer hver kveld, tror samboeren min begynner å bli litt oppgitt over at jeg sitter med ansiktet plantet i datamaskinen.. :P Nå er det planlegging av alle måltider fremover, så utrolig lett å glemme seg når det ikke er en oversikt over hva jeg kan spise. Rart å ha så mye fokus på mat, ellers har jeg spist det jeg hadde lyst på, blir utrolig vanskelig når vi skal ut og spise på restaurant om to uker...
Det blir ein vane ganske kjapt. Det er ikkje så veldig vanskeleg å ete rett på restaurant også (ja så lenge ikkje de går på pasta heaven eller noko slikt ;)) Berre be om meir grønsaker eller salat til kjøtet eller fisken du bestiller, i staden for poteter. Bearnaisesaus er jo til dømes mjølfri og perfekt til dette kosthaldet. :ja:
Jeg startet den 4/03/11 og er godt førnøyd med de 2 dagene som har gått... Har skikkelig troa på at dette er no for meg... føles godt å være så innstilt Har null peiling egentlig, men har jo blitt noen timer med lesing rundt om kring:)
Jeg har 35 - 40 kg jeg gladelig skulle bli kvitt, sånn helst i går liksom...
Har ikke så mange mat tips å gi deg akkurat, men det blir kanskje etterhvert... Liker ikke lage mat, ikke særlig god på det akkurat... Er et skikkelig brød menneske, lever gjerne på bare det... Rart at jeg er feit liksom... He he...
Her er det veldig lite variasjon i kosten, salater, kylling, egg og bacon, ost og skinke... Sitter nå og knasker litt bacongull:p Drikker vann, te og fun light...
Ble tur til butikken for å handle middag i sted, her ble middagen grillet kylling med salat bestående av isbergsalat, agurk, rød paprika og fetaost. Og Pepsi max ved siden av ;) Var nesten skummelt å kjøpe den røde paprikaen pga karb-innholdet, men fant ut når jeg hadde spist at det var ingenting å bekymre seg for, over 3/4 av paprikaen jeg skjærte opp lå fremdeles i salatbollen (og jeg hadde oppi "hele" hundre gram). Har blitt så innmari småspist allerede, er det noe jeg bare innbiller meg eller er det flere som ble det etter en par dager på ketolysekuren? Er innmari tørst også så her er det skytteltrafikk mellom vannkrana og do.. :P
Tja, restauranten vi vanligvis går på er en italiensk restaurant så der er valget enten pizza eller pasta.. :( Det er ikke så veldig dyrt der, den mer "eksklusive" restauranten der det vanlige er entrecôte er desverre ikke så veldig overkommelig i pris for noen som ikke har så veldig god råd.. :( Får vel heller ta restaurantbesøkene enda sjeldnere og spare opp til biffmiddag ;)
Middagen her i dag ble en stor salat med masse stekt kyllingfile, godt krydret og sprøstekt bacon. Isbergsalat, agurk og rød paprika... Smakte for det meste kyllingkrydder og bacon da, men var digg:)
Føler meg litt småspist innimellom, men sikkert fordi jeg sikkert ikke er sulten nok og kanskje til og litt mett fra forrige måltid... vet ikke jeg... Er vant til og kjedespise OFTE... Frokosten ble omelett, stekte først 100 gram bacon, (50 gram til lunsjsalaten) pisket 2 egg med 2 ss kremfløte, litt salt og pepper... når det var i panna slang jeg på litt paprika og ost... hadde salat ved siden av... Bedre frokost enn jeg er vant til... bare så uvant å bruke tid på å lage mat før jeg får den i meg...
Drikker vel ca 3 liter om dagen, blir jo litt trim bare det oxo... he he... pluss at jeg startet dagen med 30 min på trimsykkelen... overgår meg selv nå altså
Vi får håpe det kommer flere etterhvert! :)
Hvordan har dagen din vært og kuren hittil?
Her ble det en sjokoladesprekk... :( MEN! Fikk veldig dårlig samvittighet etterpå, ikke ovenfor noen andre, men ovenfor meg selv, er jo et godt tegn det da. Så da ble det handletur etterpå, masse ketolysemat og en deilig middag av laksefilet, salat og tzatzikidressing :) Frokost, lunsj og middag for i morgen er planlagt og nå skal det IKKE bli noen flere sprekker! :) Må prøve å finne noe som avleder meg fra søtsuget fremover, for dette skal jeg klare! Har vanligvis ikke noe søtsug når jeg spiste masse karbomat, men iløpet av den korte tiden jeg har gått på ketolysekuren så har jeg hatt et ekstremt søtsug hver eneste dag. Har du spist noe spennende mat i det siste?
Hej,
jeg vil rigtig gerne følges med jer herinde :).
Er godtnok dansk - håber vi forstår hinanden alligevel. Der findes ikke rigtig noget fora, eller bøger på dansk - så jeg har bare læst alt jeg faldt over, på norsk og svensk på nettet.
Begyndte d. 1/3 - og der er ikke sket noget som helst med vægten.
Glæder mig til at følges med jer.
Hei!
Jeg startet vel egentlig i februar, men har ikke kommet noen vei på vekta... og ikke noe aktiv i forumene her heller.
Har prøvd (og tydeligvis feilet) den sista mnd.
Kuttet ut en del ting, prøvd med noe nytt og innimellom har jeg lagt inn maten jeg har spist på diett.no.
Har spist ganske greit i følge den, men tror nok jeg har spist for lite grønnsaker, enkelte dager har jeg vært nede i 2% karbohydrater og det er jo alt for lite... andre dager har jeg vært oppe i 10%.
Så nå er det liksom en ny frisk på meg igjen og jeg håper jeg spiser mer riktig nå! Har så lyst til å lykkes!
Håper dere finner veien som er riktig for dere, skal bli spennende å følge med. Lykke til!
Jeg staret i juni i fjor å gikk ned 17 kg på 3 måneder. Nå har jeg gått opp 7 igjen grunnet latskap! Ønsker deg lykke til. Jeg skal ned hvertfall 20 kg jeg oxo:D
Jeg startet nå på Mandag, den 7 mars, så jeg er på dag 3. Tror det går greit, så langt:)
Jeg gikk på lavkarbo for 1,5 år siden og gikk ned 10 kilo på 3 måneder, og nå så jeg på vekta at jeg hadde gått de opp igjen:eek: sånå er det pån igjen, og nå skal jeg gå mer enn 3 mnd altså.
Har ikke så mye middagstips enda.
Jeg begynte på mandag formiddag. (jobber endel natt så døgnrytmen er såder...) Dette er mitt andre forsøk på dette kostholdet, jeg vet det fungerer, men jeg var lite flink til å følge opp variasjon og motivasjonen min sist. Ble en sprekk og den stoppet aldri.
Denne gangen har jeg en mye mer konsekvent tilnærming til kostholdet. har korte målsettninger hele veien for å holde motivasjonen oppe. Jeg bruker også www.diett.no slavisk for å passe på at jeg får i meg nok fett og følger % fordelingen. leser og følger en haug med blogger, leser oppskrifter for å kunne tilpasse og klare dette her.
Mitt tips må være ovnsbakt hel kylling som du steker selv. Mmmm. Billig, godt og varer til flere enn et eller to måltider. Og skrive ned ALT man spiser og drikker iløpet av dagen og føre matagbok. Det hjelper meg til å være ekstra bevist på de fellene som kan komme.
Hei, startet igår....og er overlykkelig for å finne så mange gode oppskrifter. Har aldri vært på en slankekur før, der jeg hadde lyst til å prøve ALLE oppskriftene. Dette blir gøy!!!
Heisan! Jeg har også starta den uka her. Er ikke så flink til å følge med på gram og prosenter, men henger med så godt jeg kan :o Satser vel på å spise minst mulig karbo rett og slett Gleder meg til å teste ut alle de fristende oppskriftene her inne. For å dekke litt søtbehov, så er Cottage cheese med friske bringebær å anbefale :D
Hei jeg er mann, 54 år og veide på startdato som var mandag 09.03.2011 125 kg, er 178 høy. Har tidligere drevet 15 år med styrketrening, men etter en skade ble det slutt med det. Målet er 90 kilo, da håper jeg også at jeg mister en del muskelmasse.
Til nå har det gått fint, men har problem med å få i meg nok fett, for meg blir slik mat svært udelikat.
En smakfull rett:
100 gram biffstrimler
1/2 avocado
1 box sopp
150 gram brokolli
Litt thai fiskesaus 1ts, event litt salt
Litt smakfull soyaolje 2 ts
2 små chilli snittet
Alt stekes i wok (event. stekepanne med kant) woken skal ikke være for varm, begynn med det som trenger lengst tid for å bli stekt.
Smaker godt med et glass rødvin ved siden av.
Men en liten ting. Skal man klare dette mener jeg at man må kutte ut alle disse sukker/kose erstatningene. Det er som flere her inne sier, spiser man seg mett på hovedmåltidene forsvinner sukkersuget og trangen til disse mellommåltidene. Føler det er lit for tidlig å sprekke eller måtte erstatte noe av den gode maten med noe. Det sparer jeg til det går litt trått og jeg trenger motivasjon til veien videre.
Fekk startpakken i posten i dag, så i morgon tidleg er det full rulle :) Aldri prøvd før, så det blir spennande. Har "juksa litt" med å lese her og fylle kjøleskapet med eit godt basislager for å kunne tilberede lavkarbomat.
Begynte akkurat i månedskiftet februar/mars, så jeg har nå i en uke og 2 dager lært en hel drøss om lavkarbomat.
Kroppen min fikk seg nok et skikkelig sjokk da jeg plutselig la om kostholdet, men jeg må si at den har, etter forholdene kommet kjapt over kvalme, uvelfølelse og hodepine.
Fikk knusende dårlig smak i munnen også,( Hadde nok kamel-ånde også) men leste litt om det, begynte å drikke ennå mer vann, skylle munn morgen og kveld med SB12, og nå er det er på vei til å bli levelig igjen.
Oppskrifter har jeg ikke så mange av ennå...Det er masse bra på nettet som jeg forholder meg til nå sånn i begynnelsen. Men jeg begynner nok å ekspremintere etterhvert selv, jeg liker å lage mat fra bunn av, og finner sikkert nye varianter når jeg har vent meg til hva man kan/skal spise og ikke.
Dette nettstedet er fabelaktig bra syns jeg. Er inne og leser masse hver dag, og føler meg litt klokere hver gang jeg forlater det.:)
I går kveld lagde jeg Ostelapper, etter oppskrift fra Dahlqvist sin bok og det var praktisk til frokost i dag!
Lunket litt på den i mikroen, la på kokt skinke og masse salat.
Synes det er uvant med kniv og gaffel til frokost, så jeg rullet sammen ostelappen og klarte på et vis å få i meg den uten gaffel...:p
Ostelappene er egentlig helt vanlig eggerøre med litt fløte og reven ost, stekt i panne med smør. Jeg stekte flere små lapper, men kan selvsagt lage en stor også.
Blomkålpuré
Kutt blomkålhodet i små buketter og ha dem i en gryte med fløten (det kan være godt å ha litt hvitløk i, også, om du liker det). La det koke opp og småboble i ca ti minutter. Mos med stavmikser og tilsett salt og pepper (eventuelt litt muskatnøtt, det er alltid godt!) Kyllingfiletene
Stek kyllingfiletene under lokk (da blir de ekstra saftige) og i meierismør. Ca 6 minutter på hver side på middels varme, så skrur du opp til full varme i 1 min på hver side. Salt og pepre når de er ferdig stekt. Squash Skjær squashen i skiver og legg skivene på en rist i ovnen på full varme (helst grillfunksjon) til de har blitt saftige og gylne Cashewnøtter Brun cashewnøttene i en stekepanne (olje/smør trengs ikke, nok fett i nøttene) og dryss de over retten.
Gøy at det er så mange andre nå som har startet på ketolyse! :)
I dag kom pakken min fra ketolyse.no, så i morgen blir det nok frokostpannekake til frokost. :D Har blitt litt lei av egg i diverse variasjoner, så i dag var det salat til frokost (isbergsalat, rød paprika, stangselleri og agurk) med reker og en god blanding av seterrømme og majones. Var mett kjeeempelenge! :D For min del har jeg funnet ut at en blanding av seterrømme og majones hjelper på fettinntaket og det å holde seg mett, jeg liker ikke fettsmaken på mat så den blandingen gjør at jeg får i meg nok samtidig som det smaker friskt. Dro på butikken rett etter jobb og var ganske sulten da, kjente at karbosuget meldte seg kraftig på butikken. Hadde lyst på frukt, vafler, kjeks, pasta, masse karbomat rett og slett. Men med litt viljestyrke og en kjæreste som er godt informert om hva som er "fy-mat", så ble det ingen karbomat til meg! :) Fant også noe alkohol jeg kan drikke på lørdag, grevens eplecider uten tilsatt sukker, var under 0,5 g karbohydrater per 100 ml i den.
Godt å ha kommet i gang med hva jeg kan spise og ikke, å være litt mer "inni" kostholdet nå og å greie å variere litt uten å gå over maks karbohydrater per dag. :)
Spent på hvordan det går med dere andre som har startet på ketolyse, fungerer det for dere? Begynner å bli bedre og bedre her, er mer vant til maten nå. Tror det blir vafler til frokost her i dag, må bare finne en god oppskrift først som det ikke er jbkm i, har ikke fått tak i det enda. Skal poste resultatet her etterpå :) Håper dere får en fin helg!
Endelig! Nå har vakta gått opp og ned i flere uker, 73-74 kg, i dag viste den 72. Det var hyggelig på en lørdagsmorgen!
Det går greit med maten synes jeg, prøver å putte inn endel salat, kanskje det er derfor vekta endelig gikk ned denne uken?
Er litt spent på fortsettelsen og håper dette er tegnet på at det løsner!
Her går det strålende fremover med lavkarbokostholdet. Begynner å bli ganske trygg på matvarer jeg skal spise, og ikke skal spise..
I dag har jeg tenkt å lage kyllingfilet med mozarella og bacon. Med en salat til.
Og i morgen blir det noe torsk i en eller annen form.... Har ikke helt bestemt meg. Men det blir hvertfall baking av lavkarboknekkebrød, for jeg har gått tom... Og det er jeg litt avhengig av i hverdagen min når jeg spiser lunsj..
Jeg starter for fullt fra mandag av. Har lest meg opp, og begynt så smått.
Har spist mye lavkarbo det siste året, men har ikke prøvd ketolyse som sådant før nå. har tenkt å følge matplanen i ketolyseboken ganske nøyaktig de første to ukene, og så begynne med andre oppskrifter etterhvert når jeg ser hvordan det går. :p
Nam, det hørtes utrolig godt ut! Skal være kylling her også i dag, god helg bbq-marinert kylling står i ovnen nå :) Må prøve å tenke ut noe spennende til i morgen siden butikkene er stengt da, noe mat som passer til både meg og samboeren som ikke er på ketolyse.. :)
Gratulerer med noen kilo lettere! :) Det er stas når vekta plutselig faller etter en stillestående periode. Er spent på fortsettelsen jeg også, dette blir bra! Det kan ta sin tid, men nedover skal vi! :)
Samboeren liker godt maten jeg nå lager, men siden han er av de som trenger litt mer mat, så får han som regel ris, potet eller brød i tillegg, og hittil har det fungert fint. Han har endelig begynt å kikke litt på oppskriftene han også, og viser litt ineteresse for å sette igang å lage litt lavkarbomat han også, sånn at det ikke bare er meg som står og koker og rører...I begynnelsen var han litt sånn;" Du får nå styre på, men jeg har ikke sjangs til å sette meg inn i alt det der. det der". ( han ante sikkert en gyllen anledning til å slippe å gjøre sin del på kjøkkenet):rolleyes:
Det er så allright å få litt støtte!
Her hos oss var det helt omvent, gubben først fordi han fikk diagnosen dia2. Men det er jeg som ordner maten og jeg gidder ikke lage spesielle retter til noen, dermed har både barn og voksne fått nytt kosthold her i huset.
Nå har vi derimot kuttet enda mer ned på karbohydratene, i begynnelsen byttet vi bare ut de raske med langsomme, nå prøver vi oss uten det også, dermed havnet jeg her inne hos dere.
Åssen gikk helgen?
Jeg spiste en vaffel, det var min utskeielse. Men jeg spiste ikke 5 som jeg vanligvis hadde gjort. Ble faktisk mett av den ene, helt full i magen.
Så vil veiedagen på fredag vise hvordan det gikk... :rolleyes:
Åssen gikk helgen?
Jeg spiste en vaffel, det var min utskeielse. Men jeg spiste ikke 5 som jeg vanligvis hadde gjort. Ble faktisk mett av den ene, helt full i magen.
Så vil veiedagen på fredag vise hvordan det gikk... :rolleyes:[/quote]
En vaffel er bare en liten utskeielse..og det er jammen godt å føle seg litt flink som styrer unna andre fristelser som lurer rundt overalt.
I gårkveld ringte det på døren, og der stod barnebarnet til naboen med et kakefat. De hadde feiret bursdagen til mormoren, og ville gjerne dele med oss.. En halv fabelaktig ostekake:eek:.
Jeg takket og tok imot, men spiste ikke så mye som en teskje av den engang. Men gjett om det ble jubel i heimen fordet. ( det er jo andre som kan spise kake.....:o ) Jeg tok meg et lavkarboknekkebrød jeg... Det handler bare om vilje. (lite sukk)
Startet lavkarbo i august 2010 og var veldig nøye og flink fram til 20.12.2010. Nå har jeg gått opp noe av dette igjen og vil starte på nytt og ta av noen kilo til.
Er ikke flink med oppskrifter og greier men kan dele en del erfaringer om diverse ting om dette er ønskelig.... :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.