Jeg sliter med at jeg ikke går ned noe i vekt lenger, gikk ned de to første ukene 4-5 kg til sammen. Men nå står vekten bom stille på 114 , et eller annet og det har den gjort lenge.
Så derfor tenkte jeg å legge ut her hva jeg spiser. har skrevet ned nå et par dager.
Jeg fortsetter jeg, håper at noen vil se på dette, og kanskje hjelpe meg på rett vei dersom jeg spiser helt feil.
5 mars
resten av middagen fra i går
2 dl pisket krem med sukrin og kakao
Middag: (lager så jeg har to til tre måltider)
3 kyllingfileter
100 gram rød paprika
1 boks champinjonger
Spiste nesten halvparten av dette + 50 gram brokoli
1/2 boks kokosmelk med litt kaffe, litt fløte og sukrin og kanel.
Mitt første råd er å vere tolmodig. Eg veit det ikkje er enkelt, men kroppen kan ikkje dikterast ned i vekt, den må få bruke den tida den treng. Det vil då også seie at det kan gå i rykk og napp.
No er eg ingen ketolyseekspert. Men etter det eg ser her, så ville eg kanskje prøve å kutte ned på bruken av fløte/søtning, og køyre reine produkt ei stund, ete når ein er svolten, prøve å kome litt bort frå "koseeting" - om eg kan kalle det det? Holidaydippulver høyrer vel ikkje heime på lavkarbo i det heile tatt. :nei: Eg veit den er god, altså! Men ferdigpulver er ikkje bra.
Min mat dag ser sånn ut: 1 1/2 brødskive ca 4 karb med baconost(frokost)
Nannahs vafler (1stk med gulost & smør lunsj)
Indrefilet 4 biter, grønnsaker & peppersaus (middag)
4 teskje skyr (smakte litt av det minsten fikk) og noe baconsvor..ut :
Så kan du jo sammenligne litt selv. Har ikke brukt noen form for søtningstoffer i vaflene jeg lagde - er litt skeptisk til kunstig søtning..
Kanskje du får i deg for lite fett:confused:
Litt lite grønnsaker? Ser ut som det kan bli litt lite vitaminer/mineraler og de trengs for et vekttap.
Og litt mye meieriprodukter? Ost er kraftig kost for noen og ferske meieriproukter kan omdannes greit til karbo og hindre nedgang( husker ikke helt hvordan det var, men noe i den dur).
Pass deg også for alt i pose, lese nøye på alt.
Lykke til.
Sukrin er betegnet som karbohydrater, men oppførerer seg ikke som vanlige karbohydrater som sukker eller stivelse. Sukrin blir ikke benyttet som energi i kroppen, men utskilt ubrukt gjennom urinen. Du trenger derfor ikke telle med Sukrin når du teller karbohydrater. Dette gjør Sukrin velegnet ved lavkarbo-kosthold, og for alle som vil unngå unødvendige karbohydrater.
Lånt fra en hjemmeside.
Tror jeg ville erstattet noe av den røde paprikaen og tomatene med brokkoli og blomkål. Grønn paprika har færre karboer enn rød, og tomat ligger høyt, så der passer jeg på. Regner du på karboinnhold ? Jeg har ikke beregnet inntaket ditt, men stusset på de to tingene jeg nevner spesielt.:)
Selv om det står i ketolyseboka at man kan spise bringebær så kunne ikke jeg spise det for da stoppet vekta dønn... :ja: Tomater måtte jeg også være forsiktig med, siden tomaten pr def er et bær, (gele/væskefylt kjerne med frø inni).
Det tar litt tid, men alle må beregne litt eksperimentering att og fram på egen kropp fordi alle kropper er så forskjellige og reagerer ulikt på forskjellige matvarer.
Ja, OK, eg skreiv KUNSTIG i siste innlegget mitt, men eg tenkte meir generelt på å halde seg unna søtt. Eg snakkar av erfaring sjølv, greier ein å halde seg unna ei stund, og samtidig et god mat med nok feitt, så forsvinn søtsuget.
Jeg har spist rød paprikka og tomater for å få nok karbo, siden jeg er lut lei både blomkål og brokoli. Men det kan jo hende jeg får i meg nok likevel? Da kan jeg minke ned på dette. Jeg sliter litt med å regne ut, så derfor har jeg spist disse tingene.
6 mars
startet dagen i dag med smoothi av
30 gram bringebær
30 gram jordbær
3 ss tyrkisk youghurt
1 egg
og en liten dæsj bringebær funlight siden det smakte så surt .
Jeg vil fortsatt presisere at det er MANGE som oppdager at de ikke kan spise bær og smoothies, (selv om det står i ketolyseboka) fordi det stopper vektnedgangen :ja:
Hva med å variere litt mer på grønnsakene hvis du er lei av Brokkoli / Blomlål...
Squash, Spinat, Avocado og Minimais er supert - og du kan jo ta en salat i stedet for kokte grønnsaker iblant. Sopp er også ypperlig - elsker championg surret i MASSE smør!
Halloooo?! Ja, jeg VEIT at dette er upopulært, men fortsatt er realitet dessverre... :D Ikke kutt ut paprika og tomater FØR du har kuttet ut bærene i hvert fall...
Ikke meningen å være frekk altså, men jeg har i løpet av fire år opplevd at mange nye har brent seg på smoothier av bær :ja:
Modererer den paprika/tomat-kommentaren min. Utenom middagen er det oppunder 14 g karbohydrater. Så smoothien er kanskje stedet å starte.. SELV velger jeg grønn paprika og spiser tomat - men tenker over hvor mye. Bringebær spiser jeg et par ganger i uka.
Her har du jo 19 g karbo bare i fløte, tyrkisk yoghurt og rømme..
Også spiser du paprika, sukkererter, tomater og dipmix i tillegg. Blir kanskje litt mye??
Ja, jeg tenkte bare at trådstarter ville ha svar på hvorfor h*n ikke går ned i vekt siden det var tittelen på tråden :ja:
Jeg kan jo ikke påberope meg å ha noe eksakt svar på dette, men synes det er viktig å påpeke at det er utallige nye som har brent seg på de derre bær-smoothiene altså. Siden det florerer av smoothie-oppskrifter her inne så kan det være lett for nye medlemmer å hive seg på dette, og så glemmer de å se på hvilken filosofi folkene som har lagt inn oppskriftene følger. Selv om Atkins eller Lindbergere kanskje kan spise bær så er det jo slett ikke det samme på ketolyse, Skaldeman eller LCHF.
Det kan godt være at det også ligger et element av klassisk betinging her; i den forstand at hvis man har slanket seg på pulvershaker tidligere så har man lettere for å ty til smoothier og shaker her også, fordi man (ubevisst) tillegger det en erfart positiv virkning.
Men siden jeg postet det samme svaret tre ganger uten å få respons så var det kanskje noe h*n ikke ønsket å høre foreløpig. Smoothie til frokost er jo unektelig mye mer fristende enn egg og bacon... :D Jeg sier bare at det er fullt mulig at årsaken til manglende vektnedgang faktisk ligger her.
prøv å kutte på smoothie. helt i en periode. og tyrkisk joghurt. begrens med ost til 50 gram. og fløte. spis mere grønnsaker (se på mattabellen her på forum) vei alt og skriv ned i løpet av dagen. for meg ser det ut at du spiser lite fett. lag deg salat og hell over olje fra feta ost. er mye smak. spis avokado. stek sopp, squash og abergeene i olje. de suger i seg fett. og spis litt oftere. drikk vann. jeg er ikke ekspert men har gjort noen tilltak selv og nå går det nedover. vi er forskjellie men for meg ser det ut som alt for mye "kosemat". fett trenger ikke å komme bare fra ost og fløte.
lykke til og ikke gi opp. du kan prøve og hvis det ikke fungerer kan du prøve noe annent.
sender deg en stoooor :klem:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.