Lurer på om noen av dere har en oppskrift på hjemmelaget iskrem uten splenda eller natreen?
Jeg er ikke fan av kunstig søtning, da bruker jeg heller litt honning i om den trenger det. Ikke så lavkarbo, men jeg får ihvertfall ikke kreft. :D Sukrin har jeg, men det skal jo så mye til at jeg stort sett lar være.
Jeg lagde banan-is, før jeg fant ut hvor mange karber det var i en banan.. Kutta bare ut sukkeret og hadde i most banan, det ble godt det altså. Evt kan man jo lage is uten sukker/søtstoff og så tilsette rørte bær, enten underveis eller som topping?
Jeg bruker sukrin i isen jeg. Laget nå sist av 4 eggeplommer, 4 dl fløte, 4 ss sukrin. Hadde i 10 dråpee mintolje (kanskje litt mye) og mørk sjokolade. Nam!
jeg har laget is noen ganger! da har jeg stavmikset frosne bær sammen med yoghurt (kan sikkert bruke creme fraiche/fløte o.l). Og så setter jeg det i fryseren, og så må man røre litt i den innimellom. trenger ikke lange tiden i fryseren heller før den er klar til å spises :D
jeg har laget meg iskrem i dag faktisk. brukte følgene:
1,5 dl kremfløte
40 gram sukrinmelis
2 ts med flytene natreen
2 eggeplommer
1 - 1,5 ts med 100% kakaopulver
0,5 ts med vaniljepulver
0,5 ts pulverkaffe (brukte espresso pulverkaffe fra nescafe)
Piska eggeplommene sammen med søtning i en kjøkkenmaskin. Lot den stå ganske lenge.
Så helte jeg kremfløten i en bolle. Tilsatte kaffe, kakao og vaniljepulveret. Kjørte dette til ganske stiv krem. Helte kremen over i eggedosisbollen og kjørte dette sammen med kjøkkenmaskina ganske lenge igjen.
Helte så over i en plastbolle med lokk. satte i frysern og rørte hvert 20 min til isen var ferdig.
nyyyyyyyyyyyyyyyyyyt:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.