Har idag vært hos legen min, og har fått bekreftet at jeg har høyt kolesterol. (6.5)
Han har liten eller ingen kunnskap om ketolyse kuren, og kunne derfor ikke rådgi meg angående dette.
Jeg spiser nesten ikke noen av "risiko" varene han poengterte som kaffe, sjokolade og rogn, men jeg spiser
jo egg siden det er slik en stor del av frokost og bakingen til ketolyse kuren.
Jeg har vært på denne kuren siden begynnelsen av Januar, og lurer på om jeg allerede skulle hatt lavt
kolesterol med denne kuren?
Er litt bekymret for bare å fortsette som før, men legen min ga meg bare en liste over ting jeg skal unngå,
slik som helmelk, fløte, helfet ost, krem, eggeplomme, alt fett kjøtt, alle sorter skalldyr,
stuede og mosede grønnsaker tillsatt smør og margarin og fløte / helmelk, kokos og kokosfett og ikke minst smør.
Dette er jo helt i strid med ketolyse kuren, og vil igrunnen bare bety at jeg ikke kan fortsette som jeg gjør.
Jeg ville sette pris på svar angående dette fra enhver som har bredere erfaring, eller kanskje til og med utannelse innen dette.
Er bare litt redd at jeg skal gjøre megselv skade når ikke legen min kan gi meg gode råd i sammsvar med kuren jeg har valgt.
En del mennesker opplever en midlertidig forhøyelse av kolesterolnivå etter omlegging til LCHF-kosthold, etter noen måneder vil det typisk synke til lavere verdier enn det du hadde før kostomleggingen.
Fortsett som du gjør! Du kan jo også ta kontakt med dr. Ketolyse, siden du følger kuren hans.
Målte du kolesterolet før du begynte eller har du eldre målinger liggende hos legen? Hvis du hadde høyt fra før av - vil det nok ikke bli verre med lavkarbo.
Les linkene og skriv ut informasjonen, sjekk også Uffe Ravnskogs bok om kolesterolmyten. Ta den med til legen :)
Hm, dette var interresant... Får ofte spørsmål om hva dette kostholdet gjør med kolesterolet når vi spiser så mye fett å "fyfymat". Greit å kunne gi et mer utdypende svar på det;) Min svigermor er verdens sprekeste 65- åring, hun trener hver dag, spinning, aerobic og turer, hun har aldri spist mye fett, og spiser veldig små måltider. Hun har veldig høyt kolesterol og har fått beskjed fra legen om å kutte fett å trene mer, men hun har ikke nå fett å kutte, og hun kan jo ikke trene mer enn hun alerede gjør! Hun har fått kolesterolsenkende medisiner... Det er også familiært. Dette er jo noe å tenke på for min mann og mine barn hvis det er arvelig;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.