Er denne oppskriften lavkarbo? Appelsin, ingefær, rød paprika? fotballfrue.no/?p=4678
Kan en "fråtse" i alt av grønnsaker på denne måten? Jeg synes mange grønnsaker faktisk har en del karber i seg... eller er det meg som har blitt helt fanatisk :eek:
Lavkarbo er et vidt begrep - og folk forholder seg til forskjellige prioriteringer og regler. :) Jeg synes måltidet ser utmerket ut, selv om det ikke nødvendigvis passer for en ketogen diett. Enkelte ting inneholder sukker, men ikke så store mengder at det slutter å passe under paraplyen "lavkarbo" - jeg bruker gjerne en skvett balsamico eller søt soyasaus selv, det er ikke store mengden som skal til for å sette smak. :cool:
Og ja, om man ikke satser på å være i ketose er det ikke så mye i veien for å fråtse i grønnsaker, sånn så lenge man styrer unna de aller mest stivelsesrike (potet, mais, etc). Det er jo opp til hver enkelt å finne ut hvilket karbohydratinntak som passer ens egen kropp best. :)
Lavkarbo Lavkarbo er et samlebegrep på karbo redusert kosthold hvor kh inntaket pr dag varierer fra tilnærmet null til 150.
Svenskene definerer lavkarbo opptil 100 kh pr dag.
Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon:
LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold. Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag. Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag. Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag. Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.
Mange av de som har som hovedhensikt å gå ned i vekt velger som oftest en ketogen diett med inntak opp til ca 25 kh pr dag, en god del er i ketose helt opp til 50 kh pr dag. De som ikke ønsker å leve ketogent, samt mange på vedlikehold spiser 30–60 kh pr dag. De aller fleste ligger på under 72 kh pr dag, ref. Lutz (Boka: Bedre uten brød).
Det der er absolutt lavkarbo ja :D mmm, det så kjempe godt ut! Fikk lyst til å prøve den oppskriften selv.
Synes det er synd at lavkarbo ofte blir oppfattet som kun ketolyse. Trur dette kan være en grunn til at mange som er normalvektige og uvitende om karbohydratredusert kosthold styrer unna. Jeg har absolutt ikke noe negativt å si om ketolyse, det er en flott løsning for de som ønsker å gå ned i vekt, eller generelt trives best på et ketogent kosthold.
Men har lest endel diskusjoner angående lavkarbo utenfor dette forumet, og da blir ofte lavkarbo presentert utifra ketolyseprinsippene, og det virker da som mange "uvitende" trur at dette er "reglene" for å leve lavkarbo. Det er veldig synd for alle de normalvektige og friske som ønsker å leve sunt. Trur mange av disse hadde fått litt mer øynene opp for et karbohydratredusert kosthold dersom de hadde vært klar over at man kan spise gulrøtter og andre rotgrønnsaker, litt frukt og til og med litt grove kornprodukter en gang i blant, samtidig som de blir opplyst om alle helsefordelene et generelt lavkarbokosthold har. For en frisk person kommer man langt med å kutte ut de mest karbohydratrike matvarene i hverdagen (i motsetning til å leve "vanlig" høykarbo) for å opprettholde god helse i framtiden. Det er heller ingen krise om man "skeier ut" en sjelden gang innimellom, det viktigste er jo hvordan man spiser i hverdagen. Situasjonen er jo selvfølgelig en helt annen for en som er overvektig, har diabetes eller andre sykdommer.
Helsemessig kommer man langt ved å være bevisst på hvordan karbohydrater påvirker kroppen, og dermed også bli mer bevisst på hva man spiser.
oj, her blei det mye babling :p Måtte bare lufte tankene litt.... og igjen må jeg bare si at jeg absolutt ikke har noe imot ketolyse! Storkoser meg med å lese alle solskinnshistoriene her inne av folk som har fått et bedre liv etter de begynte med dette!:D
Akkurat logget ut av fotballfruas blogg og må gi henne tommel opp for fristende lavkarbo rett :) Ser veldig godt ut og skal lages her i huset snart :)
knh: Godt skrevet :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.