Jeg har vært igjennom enda en runde med prøver i forhold til stoffskifte og hormoner, har fått svar på alle blodprøver nå, venter fortsatt på svar på en døgnurinmåling av jod, men regner med at den er klar snart.
Det som først og fremst forvirrer meg er at både TSH, FT4, FT3 og Anti-TPO viser ganske stor forbedring, men jeg føler meg generelt sett mer elendig enn noensinne. Jeg vet at verdiene er meget individuelle, og at noen f.eks må veldig lavt på TSH før de merker bedring, men likevel. Jeg går pdd ikke på stoffskiftemedisiner, da spesialisten min (Dr Willumsen i Drammen) mente at det ville være en god idé å sette meg på metformin og få insulinet og fettprosenten ellers ned før eventuelt andre tiltak ble iverksatt.
Det jeg imidlertid ikke forstår med prøvene er et par andre verdier! Jeg har søkt litt på nettet, men har ikke blitt klokere, så nå henvender jeg meg til dere der ute som kanskje vet litt mer om hva dette kan bety, enn meg!
Når det kommer til hormonprøver som FHS og LH så var de greie, men litt høye (jeg har pcos). Jeg går på p-piller, og ovaluerer følgelig ikke. Testosteronet har faktisk gått ned til normalområdet, men! Her kommer det store men-et, jeg har et SHGB (sexhormonbindende globulin) på over 180! Normalområdet ligger mellom 23 og 100. Jeg ligger dessuten nederst i normalområdet på paratyreoideeahormon (1,9, mot normalt 1.5-7,0). Dette forstår jeg også temmelig lite av.
Jeg ble også tasta for kalsium og d-vitamin. Sistnevnte er helt i normalskiktet, mens ionisert kalsium ligger en god bit under, på 1,14, mot normalt 1,18-1,35.
Jeg er så ukonsentrert, og har litt ekstra trøbbel om dagen med å absorbere og forstå fagstoff, av en eller annen grunn. Legen min er på vinterferie, så vanskelig å få svar fra han om hva dette betyr også, men jeg vet jo at han har sine begrensninger som allmenlege.
Noen som kan hjelpe meg å tolke litt her?
Vi er i litt samme situasjon her - jeg har sittet og tolket mine blodprøver til jeg ble blå... jeg kan prøve å drodle litt siden en del av prøvene dine er de samme jeg har tatt.
Har du tatt vanlige s-kalsium prøver i tillegg? Og eventuelt 1.25 dihydroxy d-vitamin prøver? De vanlige vit D3 prøvene som tas er 25-dihydroxy og viser d-vitamin i kroppen som kommer fra mat og sol, mens 1.25 typen er den som viser d-vitamin i annet vev (om jeg ikke husker feil). Nå vet jeg ikke hva slags d-vit resultat du har men hver klar over at ahus mener 50-75 er såkalt suboptimale verdier :)
"Også ved hypoparatyreoidisme påvises vanligvis lave PTH-verdier og hypokalsemi." Altså, lave verdier av PTH og lave verdier av kalsium... les litt mer om parathyroidea på denne siden, står litt om symptomer bla.
Jeg ville fått sjekket biskjoldbruskkjertlene, det skal jeg inn å få ultralyd for nå - bare at jeg har motsatt - jeg har PTH over normalnivå - MEN normal s-kalsium, så jeg må be om å få målt ionisert kalsium...
PTH, D-vitamin, kalsium, jern og fosfat henger sammen har jeg lært :)
Det å ha litt problemer med å forstå fagstoff er en del av stoffskiftesymptomer og en del vitamin- og mineralunderskudd (du og jeg i samme klubben for tida - jeg bruker enorme krefter på å forstå sammenhenger - noe jeg vanligvis i min rimelig utfordrende ingeniør-jobb ikke har problem med...:rolleyes:)
Har du forresten fått målt jern? (Ferritin og s-jern)
Det er to d-vitaminer som er tatt; 25-OH-vitamin D som ligger på 94 nmol/l mot normalt 37-131, og 1,25 (OH) 2-vitamin D på 169 pmol/l mot normalt 39/193. Det ser jo ut til å være normalt. Kun ionisert kalsium som er målt.
Jeg klarte ikke helt å forstå alt som sto i linken, annet enn at det ikke henger helt på grep ettersom jeg har HØYT SHBG, når det er lavt nivå som knyttes mot lavt stoffskifte og pcos ...! Og i tillegg er jo testosteronet mitt normalt nå (1,8 nmol, normalen ligger på under 3).
Oioi. Ting går som sirup i hjernen min om dagen. Har jo sånne perioder nå og da, men jeg river meg litt i håret av det!
Men, jeg skal til spesialisten min neste uke, så jeg får vel også høre mer med henne da. Jeg er drittlei av dette, i alle fall! :(
med denne passasjen: However, there are studies that report good results with metformin therapy in women with PCOS. One randomized placebo-controlled trial showed that metformin therapy administered for 4-8 weeks resulted in decreased levels of insulin, 17-OHP, and free testosterone levels and increased SHBG levels, without a change in BMI.
Altså at noen studier viser flere av effektene du har hatt, lavere insulin og testosteron og høyere SHBG og at dette sammenfaller med bruken av metformin.
Her er de forøvrig i tvil om forskningen som gjøres er god nok, min lesing mellom linjene, at det virker vanskelig å påvise at metformin har posistiv effekt på hormoner utover effekten selve vekttapet utgjør. Ikke alle studier git vekttap for forsøkspersonene og de samme har gjerne mindre effekt på hormoner utover insulin.
Også søk på "elevated SHBG in women pcos parathyroidea"
der det i abstract står: Results: Both PCOS and increased body weight had a significant positive effect on serum PTH values. PTH concentrations were significantly correlated with age, BMI, glucose, PRL, SHBG, and testosterone. Only the correlations with testosterone and PRL were BMI-independent. The effect of PCOS on PTH concentrations remained significant after adjustment for BMI, but not after adjustment for testosterone concentration. Increased body weight also had a significant negative effect on 25-OH- and 1,25-(OH)2-vitamin D concentrations, but no association with the syndrome was observed.
Conclusions: The results of the present study are in agreement with previous data supporting an association of increased PTH and decreased vitamin D metabolite concentrations with obesity. Moreover, the present findings indicate, for the first time, that PTH probably is also linked to PCOS-associated hyperandrogenism.
Og det beste jeg kan trekke av denne er at det ikke er noe nytt du har skaffet deg men at forbindelsen mellom d-vit, pth og pcos har vært der hele tiden. Nå blir pcos bedre, dermed går pth ned. Kan tenke meg at noen på Sonjas også vil kunne mene både det ene og det andre.
Og de norske grenseverdiene for d-vitamin er ikke for høye noe sted. Bare i Sverige er anbefalt daglig inntak dobbelt så mye som det norske, Og Stockholm har dobbelt så mange soltimer på et år som Oslo... (hmmm evidensbasert meg et visst sted)
Dette må jeg lese igjen i morgen, for i dag er jeg veldig veldig sliten i hue. Men tusen takk for at du tok deg tid, KarMa40! Det setter jeg innmari pris på! :)
Jeg leste litt på kostdoktorn.se om d-vitamin nå, og ser at i Sverige så ligger jeg så vidt innenfor "lättare brist". Jeg tar i grunn lite med tilskudd … (Les: Kun magnesium i perioder).
Det kan kanskje også hjelpe på regnskapet at jeg pr i dag er mer eller mindre normalvektig, og hadde effekt på vekttap vha metformin (har gått ned rundt elleve tolv kilo etter oppstart). Jeg har også en ganske "mandig" kroppsbygning, dvs, smale hofter, noe udefinert midje og med litt ekstre bredde på brystkorg og skuldre, så jaeee, jeg vet ikke om det har noen sammenheng. Men, ja. Jeg er nok uansett i utgangspunktet en pcos- og insulinresistens-felle.
Men for i dag, fortsatt forvirret. Tar et dypere dykk i materien i morgen, mens jeg venter på at legen min kommer hjem fra ferie, og ikke minst til jeg drar til Drammen neste torsdag.
Klemmm på deg og lykke til.
Jeg tror drammenslegen har peil og lavt pth kan være helt atskilt fra lavt stoffskifte. Med trykk på kan, seff.
Jeg kjenner hodetåke-følelsen fra utsiden, når jeg skjønner jeg like gjerne kunne snakket til meg selv, for det har jeg i praksis gjort det siste kvarteret, lissom.:) Mye få-samboer-frisk-strategi har ligget i å presentere bare akkurat så mye info som han kan ta inn av gangen.;)
Du blir ikke bekymret om d-vitamin før du leser langt bak på matportalen der det står at anbefalt dose i tilskudd i Norge er beregnet for å unngå alvorlig sykdom, ikke sikre optimal funksjon eller helse, bare ikke dø av mangel.
Og så ta en titt på hva som er nivåer i italia og spania og deromkring...:mad:
Jeg og sambo tar 5*anbefalt dose i d-vitamin, ungen min får alle tranfiskene han har vett til å spørre om.:D
Takk igjen, og klemmm tilbake! Dette har vært en særs dårlig periode for meg, og jeg kjenner jeg blir litt sint for at jeg ikke klarer å prossesere nok informasjon, men sånn ere akkurat nå!
Jeg tror nok jeg må lese meg litt mer opp om d-vitamin, og ikke minst vurdere tilskudd, kanskje. Solarium er no go, og jeg spiste meg så godt som lei på fet fisk i min perdioe som lavkarbo-pescianer. Nå er det natta for slitne piker.
Bare sånn for å være sikker - du bør ikke ta d-vitamin tilskudd før du har avklart årsak til lavt PTH og lavt kalsium-nivå, siden d-vitamin nivået henger sammen med både PTH og kalsium... :)
Hm, ok, hadde ikke inntrykket at det skulle være så farlig å ta d-vitamintilskudd, men det er jo ikke lenge til jeg skal til spesialisten, heller. Men jeg kan vel ta tran? :snill: Ja, jeg vet, ikke all verdens godsaker i den butikktranen, men jeg er en av de som er sånn skrudd sammen at jeg synes tran smaker godt ... Natta tilbake. :)
Ja, forresten, et siste spørsmål før jeg legger meg. I forhold til en prøve på kalsium (som var det jeg faktisk ba legen om) hva betyr en prøve å ionisert kalsium?
Ok, da prøver jeg igjen, KarMa40!
Det første er vel av det jeg har lest meg fram til selv i hin tid, at metformin kun gjør opptaket av glukose i tarmen tregere, får leveren til å produsere mindre glukose, og ellers øker insulinfølsomheten. Sånn jeg forstår det, så følger rett og slett hormonene etter. Det er jo ikke så uvanlig at østrogendominans følges av høy fettprosent, ettersom det er i fettvevet østrogen produseres, og det vil jo gjerne reduseres i takt med vekttap, og sånn jeg forstår det følger testosteronet etter.
Jah. Så, min "konklusjon" er vel i dette tilfellet at metforminet egentlig bare hjelper en veldig resistent kropp med alt for høyt insulin over alt for lang tid ned i vekt. Jeg tror sammenhengene man ser her kun handler om vekttap og stabilisering av insulin, altså. (Uten at jeg kan si for sikkert, selvfølgelig).
Om dette virkelig betyr at jeg er symptomfri fra pcos, så er det gode nyheter i alle fall! Cystene vet jeg er borte, testosteronnivået er øyensynlig bra, de øvrige hormonene i hvert fall innenfor normalområdet, så kanskje det er lov til å krysse fingrene for at jeg får tilbake det tjukke håret mitt i tillegg. Det hadde vært fine greier!
Har postet en enda mer utfyllende post på Sonjas Stoffskifteforum, og håper på å få litt respons der også. Kvier meg litt i blant for å poste noe der, selv om det er et finfint forum, men jeg føler folk gjerne snakker litt over hue på meg, og litt forbi hverandre der inne tidvis. Men jeg får se!
Legger ved en link jeg - kanskje lettere å forstå ;) Hypokalsemi er ikke bra siden kalsium er en av de strengest regulerte stoffene i kroppen og har så mye med mange ting å gjøre... har du symptomer i muskulatur? Nummenhet, prikking, rykninger osv?
Tror ikke jeg har noen rykninger, altså, bortsett fra litt i nakken tidvis, men harl liksom tilskrevet det at jeg sitter foroverlent mot pc-en som står på stuebordet her hjemme (?!). Men har et hjerte som hopper og banker litt underlig tidvis, og føtter og hender som sovner veldig lett, mye prikking i kroppen og sånn. Morsomt (eller "morsomt") at du sier det, for jeg tenker nesten ikke på det, da jeg har hatt det veldig lenge. Jeg hadde feks et tilfelle der nedre delen av håndbaken dovna bort i flere uker etter å ha spilt Monkey Island i et døgn! :lol:
Ah, da tror jeg at jeg har fått en forklaring på det forhøyede SHBG-et. Det er visst normalt når man behandles med f.eks yasmin eller diane mot PCOS, og et forhøyet nivå er et tegn på at behandlingen virker. Det er i alle fall hva jeg har jeg skjønt så langt. Det er det eneste som har blitt kommentert på i SS-forum så langt, forsåvidt. Men har i alle fall lest meg litt opp på det, og håper dette er tilfelle.
Oi ... Nå begynner det å danne seg et bilde her. Dette er svært sjeldent, og særlig for meg som aldri har verken strålet eller fjernet skjoldbruskkjertelen min, eller for den saks skyld har et syndrom som gjerne både gir splittet gane, mental retardasjon eller flate kinnbein, men jeg kvalifiserer for så vidt til hypoparatyreoidisme ... :o
Etter å ha skumlest litt google-resultater har jeg inntrykk av at akkurat shbg, pth og endringer i testosteron og østrogen kan henge sammen via pcos og at endringer her kan henge sammen, særlig når du blander inn vekttap og p-piller.
Samlet fettvev omtales som et eget organ og det samler liksom opp hormoner og disse frigjøres vel ettersom vekttapet skrider fremover, akkurat som de berømte miljøgiftene.
Når du blander inn litt forkjellig hormonforstyrrelse, hypo og pcos, så er det fullt mulig at det tar lenger tid å gre ut alle knutene, før det blir bra. Og at legen din har rett i at man må begynne ett sted og ikke alle på en gang.
Hvis jeg hadde visst da hva jeg vet nå, ville jeg ikke sagt ja til levaxin for sambo, som er hypo uten antistoffer. Ikke som første løsning i alle fall, da hadde det vært hard lavkarbo fra første stund, med d-vitaminer, hvetegress, jod, avgifting og fordøyelsesenzymer først.
Spørs om han hadde villet være med på det i 2003, selvfølgelig... MEN hvis bare alt hadde vært annerledes.... DA.. og slikledes fremover...:o:p
Photo?? I løpet av disse månedene jeg ha vært sykemeldt har jeg vært gjennom utrolige mange diagnosealternativer.. Det værste man kan gjøre mot seg selv er å selvdiganostisere seg via nettet.
Jeg har de siste månedene fra legene hatt sitert:
Hyperaldosteronisme
Hull på hjertet
Hypofysefravær
Nyresvikt
Hormonsvikt
etc
Og jeg har nok selv funnet flere alternativer ved å søke på nettet.
Det viser seg nå at fullstendig låst muskulatur kan kanskje være problemet... SELVom et par hormonprøver var på bærtur.
Det jeg mener at du må ikke lese deg syk!!! Det er snart å havne der. Å lese seg frem til sin egen diagnose. Det var nettopp en reportasje om det på nettet.
Jeg vet du mener godt, men dette overser jeg bare. Jeg har en ok lege, men ikke en lege som har mer kunnskap enn en gjengs allmenlege, og jeg bedriver ikke selvdiagnostisering, akkurat, men prøver å finne ut hva som feiler meg, ettersom ingen andre klarer å gjøre det for meg. Er det så galt å ta interesse i sin egen helse?
Jeg har hatt helseproblemer hele livet, men de siste TRE årene har livskvaliteten min vært i snitt dritt, så vær så snill å la meg få lov til å prøve å legge sammen puslespillet, og kanskje ha muligheten til å se ting som lege/spesialist ikke ville ha sett på. Jeg klarer IKKE å sitte og tvinne tomler mens jeg venter på at legen er tilbake fra vinterferie, eller at jeg skal til Drammen om en uke.
KarMa40: Jeg tenker også at stoffskfitemedisin er aller siste utvei. Jeg vurderer også å prøver hvetegress/spirulina, og kanskje også d-vitamintilskudd når jeg får råd til det. Jeg har så lite energi og konsentrasjon om dagen at det rabler for meg. Det er jo sånn i perioder, men så lett å glemme i bedre perioder!
Helt alvorlig, nei! Det trenger det ikke å være og jeg synes ikke at du skal ta innover deg muligheten en gang.
PTH påvirkes av nettopp de sykdommene du allerede vet du har OG av den behandlingen du allerede får. OG påvirkningen av sykdommen og behandlingen gir akkurat de utslagene du får. Fattig trøst, jeg vet, men alternativet er ikke noe bedre. (Altså at du er enten ravende hypokonder eller ekstremt sjeldent og mye mer alvorlig syk enn du trodde)
Les listen for seg selv av ting du ikke har gjort og helt opplagt ikke lider av. Biskjoldbruskkjertlene sitter rundt skjoldbruskkjertelen, men det betyr ikke at de svikter også.
Kalsium påvirkes også av magnesium OG d-vitamin, ikke bare pth. Magnesiumbehovet er merkbart annerledes på lavkarbo. Du har ikke spesielt høyt d-vitamin, lavt med den svenske skalaen.
Det finnes andre steder å nøste for å finne ut av det.
Men for all del, si det til legen! Selv de aller beste trenger en støkk i livet.:D
Puuuust rolig og tenk på at jeg tenker på deg og vil klemme deg hvis jeg ser deg på gata.:):p
Aaaaw, takk! Nei, jeg har jo ikke satt noen diagnose på meg selv, og jeg vet ikke om jeg hadde tort å gjøre denne lille "selvforskningen" uten å kunne lufte det på et sted som dette. Har funnet lite informasjon ennå om dette, så jeg har bare lest den linken jeg posta. Men, ja. Jeg vet mer nå enn i går, i hvert fall. Og det med d-vitaminene er jo ganske interessant, ser at en del symptomer er ganske sammenfallende.
Jeg klemmer seff tilbake om jeg ser deg på gata! :D
:klem: Det er da jeg ønsker at også DU skal få en SuperLangbein TJOBING opplevelse! Og Photo?? Jeg spanderer gjerne en runde med gress og ymse greier på deg. For jeg VET hvordan det er å ha så lite energi at det rabler for en og jeg vet hvordan det er å se en mulig løsning og ikke ha råd til den.
Jeg føler nemlig at jeg svever etter at jeg begynte med manuellterapi. Ting er på rett vei og jeg har planer om å bli helt frist i løpet av to-tre måneder.
Det er utrolig snilt, Kanutten, men jeg skal nok klare det selv! Vet det finne mindre forpakninger sånn at jeg får testa det uten å blåse mange hundre kroner også. :)
Leser på kostdoktorn.se at anbefalt mengde d-vitamin for voksne i Sverige er 50-100 mikrogram. Er det det du mener? (Det skrives vel sånn (klipt og limt): µg.)
Veldig interessant det KarMa40 sier om at anbefalt dose i Norge er nok til å unngå sykdom, mens man i Sverige tenker optimale verdier.
Se der! Utrolig at det skal være så stor forskjell fra land til land, altså. Det som for deg er femdobbel dose er normal dose i Sverige, liksom ... :o. Om man da ser bort fra det man får fra sollys og mat (hvilket vel heller er begrenset her i Norden).
Jeg støtter deg 100% her photo - jeg har samme situasjon. Snakket med legen min i går og hun sa det samme - at jeg "leste for mye på nett" og at jeg ikke måtte "ta av"... jeg fikk forklart at hvis jeg ikke kunne få lov til å engasjere meg og hjelpe til så kom jeg til å gå på veggen!
Min lege har heller ikke nok kunnskap - jeg er henvist videre - med den evindelige ventetiden det fantastiske statlige helsevesenet kan tilby i dag... det å la mentalt svært oppegående mennesker miste fullstendig overskudd og ork til å engasjere seg i livet fysisk OG mentalt (det syns jeg er verst) - er pyton, og man må da ikke gjøre situasjonen verre ved å be de ikke engasjere seg i sin egen helsesituasjon... jeg har i tillegg flere erfaringer der leger har gjort feil/oversett ting som JEG tilslutt har måttet spurt om eller "fikset" på for å bli frisk - så jeg anser mitt engasjement som nødvendig for å bli frisk :) (Lå feks 8 uker UNØDVENDIG med de verste smertene du kan tenke deg før en ryggoperasjon pga for dårlig henvisning til spesialist...)
Takk for støtten, Nerthus!
Jeg er nysgjerrig by heart, så jeg kan ikke unngå å dykke litt inn i ting selv, i tillegg til det at det faktisk er svært nyttig for meg, for jeg har ingen garanti for ekstern ekspertise og hva de kan overse. Heldigvis har jeg som sagt en lege som forstår at jeg vet en del om kroppen min etterhvert, og er med på det meste når det kommer til henvisninger og prøvetakning.
Jeg vet ikke hva som er neste naturlige steg for meg. Spesialisten min er i første hand en gynokolog og ekspert i kvinnesykdommer, så hvem jeg eventuelt bør ta videre kontakt med er jeg usikker på, om noen.
Og så er det denne progesteronkremen jeg har vurdert også, da. Men jeg avventer svar på døgnmålingen av jod, ettersom det var hva jeg fikk beskjed om å sjekke av Dr Leif Ims, som tar konsultasjoner over mail. Men etter den første eposten hans, så sådda han sterke tvil om at han i det hele tatt har så god peiling på stoffskifteproblematikk.
Jeg tok meg forresten tid til å endelig få laget en liste over alle symptomer jeg opplever på normal basis. Lett å glemme.
F.eks i dag har jeg ekstra store problemed mer kvelningsfølelse i halsen, og vann som "sitter litt fast" før det renner videre i svelget. Om jeg ikke har det i morgen, kan jeg nesten "glemme" at jeg noensinne har hatt det, om noen skjønner ... :o
Sånn har jeg det også - jeg har ordnet meg en liten skrivebok nå så jeg skal prøve å lage en oversikt... jeg har også "trang hals" innimellom - men ikke hver dag... så nå blir det dokumentasjon for alle penga! Jeg har balder-klinikken i bakhånda, fordi jeg har en svært ung og nyutdannet lege som er litt opptatt av å ikke miste ansikt (andres erfaringer, hun er klaget på fra før av...). Hvorfor er det slik at jeg opplever respekt fra de fleste rundt meg (familie, venner og kolleger) men det øyeblikket man blir syk kan man behandles som ikke så smart (av legen da tenker jeg)? Flere selvopplevde situasjoner - svært ydmykende og vanskelig å forholde seg til når man er syk og sliten... :rolleyes:
Jeg krysser fingrene for at du finner utav hva som feiler deg og at du treffer på noen som kan nok om det til at du blir MYE friskere! Vi trenger deg nemlig her serru - våken, opplagt og engasjert ;) :klem:
Takk, igjen! Ja, jeg begynner å bli litt lei av dette livet nå, kjenner jeg. Og det er ikke noe gøy å være "usynlig" syk, like lite som om det er gøy å minne folk rundt meg på at jeg faktisk er syk, ettersom ingen egentlig kan se det. De som kjenner meg godt kan merke det, men liksom ... Ja.
Men, jeg kikker på shopping4net, her, og er litt forvirret over D3 og D2, hva bør man ta? Her er de som er inne på siden.
På ebay er det billig for d-vit. Om du handler for mindre enn 200 NOK slipper du tollgebyr. Jeg kjøper veldig mye som veier lite på ebay da det ofte gir liten eller null i fraktkostnad.
Den beste formen for D-vitamin er D3 (kolekalsiferol), som er den naturlige formen for D-vitamin kroppen din produserer når den blir eksponert for sollys. Mange kosttilskudd inneholder imidlertid D2 (kalsiferol), som ikke er en form for D-vitamin som kroppen din produserer – men en studie fra 2008 antyder at D2-vitamin fungerer like godt som D3-vitamin.www.kk.no/837094/dette-er-mirakel-vitaminet
Takk, men wooops! Der bestilte jeg visst det d-vitaminet som kostdoktorn anbefalte, og det beste av alt: 50 mikrogram PER kapsel! Leste anmeldelser på den svenske shopping4net-sida her, og det virker jo bra! Og så liker jeg at den heter Holistic D3!
Uansett, 125 kr for 90 kapsler inkludert frakt, det skal jeg oveleve! :) Fint man kan bestille med faktura, altså! :D
Egentlig tenker jeg at det er to forhold som spiller inn
Det ene er hva som er formålet med tilskuddet, og i Norge er dette bare ikke dø av mangel.
Det andre er hvordan evidensbasert medisin som metode og målestokk, ser bort fra noen grunnleggende statistiske feilkilder.
Så du skal driver evidensbasert medisinsk forskning og skal finne nivå på inntak av D-vitamin.
Punkt en er å undersøke hva slags nivå folk faktisk har. Hvordan da ved å se på den største tilgjengelige databasen med d-vitamin målinger, statistiske blodprøve-verdier. Her kan du definere en periode og utvalg, ev område, pluss kjønn, alder, andre parametre å undersøke og gjøre noen antagelser som er sånn omtrent: mange mennesker tar blodprøver, noen av disse er friske, vi trekker fra alle som har diagnose tilknyttet prøve-takingen, eller klare patologier i andre prøver. Da har du en oversikt over typiske verdier som folk har i landet.
Samtidig ser du bort i fra følgende faktorer:
det er lite sol i dette landet, og enda mindre av typen som vil gi d-vitamin produksjon. Gjør du samme undersøkelse i et land med mer sol vil du få andre svar...
folk som tar blodprøve uten diagnose, har ofte en grunn til å ta blodprøve, feks å finne en diagnose. Hvis du kunne overtale de friskeste folka til å gi blodprøver og bruke disse, ville du kunne få helt andre svar.
Det er de sjukeste folka som tar blodprøver, dvs at hvis du undersøker blodprøvesvar, selv om du sorterer vekk diagnoser eller svar utenfor normalområdet, så er de tallene du står igjen med, trukket fra den sjukeste delen av de ikke påviselig syke.
Jeg har tatt og likt(!) statistikk. Som jeg bruker til å være skeptisk til alt, særlig norsk medisinsk forskning, har sikkert lært det fra Sonjas.
Ja, det er mange eksempler på det der. F.eks har jo c-peptiden blitt justert for ca ti år siden, basert på snitt fra hjertesyke menn fra vestlandet, eller noe tilsvarende. Ikke så relevant for meg, akkurat, og hadde 2006 vært før 2001 hadde jeg den gang ikke fått insulinresistensdiagnosen, men fått konstatert diabetes 2. Ikke minst hadde jeg fått hypothyerosediagnosen for fire og et halvt år siden, hadde jeg vært bosatt i Tyskland. Etc.
Mens jeg først sitter her og skriver. Kan stor dose magnsium føre til at man samler vann? Jeg har googlet og googlet, men finner ingen sammenheng. Lurer nemlig på om det var etter jeg begynte å ta en større dose magnesium (en stund 1200 mg, nå 600, først og fremst for å sove bedre) at fingrene mine igjen begynte å hovne opp på kveldstid, og jeg våkner minst en gang i løpet av natta for å tisse en innsjø. :cool:
Fritt etter hukommelsen fra Sonjas:
D-vitamin er egentlig ikke vitaminer, men en gruppe (minst 5) halv-steroider som er helt grunnleggende for stoffskiftet i kroppen.
D3 er animalsk og klart best tilgjengelig for kroppen. Dette er den typen kroppen produserer selv ved sollys.
D2 er vegetabilsk og ikke lett tilgjengelig for kroppen. Den har bio-tilgjengelighet på rundt 10%.
Igjen norsk medisinsk forskning... De skal gjøre alle oppdagelsene selv, på nytt. Og norge har ikke kapasitet til det, dermed blir sannheter fra 50-tallet stående....:mad::mad::mad::mad:
Ja, ikke sant! Dritt. Hva med å se litt utenfor landegrensene?
Jeg merker at jeg er litt spent på om d-vit vil ha noe slags virkning, uten at jeg skrur opp forventningene for mye. Har vært gjennom mange runder i flere år, noe hjelper litt, noe hjelper en stund, noe hjelper innmari langsomt, midt oppi alt er jeg sliten og klarer ikke å følge opp, så sånne perioder som jeg er i nå (fikse alt-perioder) utmatter meg over lengre tid, før jeg orker å ta tak igjen. Men jeg blir litt klokere for hver gang, og jeg tror i alle fall at jeg nærmer meg målet, om enn babysteps. Men nye problemer avdekker gjerne nye problemer igjen, så jeg håper det er en kjerne et eller annet sted i alle fall. Og selv om jeg har nære venner og familie, så er det jo en ensom kamp.
Altså hvis du trenger magnesium, finnes det alternativer til å spise det og slite med magen, mener helt sikkert at magnesium flytter rundt på vannet i kroppen. Men nå er jeg gravvvid (radio karate!) og stå opp og tisse skjer meg uansett...:o
Eller spørre en tante om hun har epsom salt til overs og lage fotbad ev?
Mitt shoppinghumør er det ikke så mye i veien med, kontoen sitt derimot ... :cool: Det er et av de mer merkbare symptomene ved å være meg, nemlig at man er prisgitt det latterlige livsgunnlaget Nav forventer at jeg skal overleve på. Ja, særlig.
De plagene jeg får ved høye magnesiumdoser er alltid midlertidige, og det går over etter et par dager. Nå er ikke dosen SÅ høy, 600 mg, men det er perioder hvor jeg ikke trenger tilførsel i det hele tatt, og om jeg klarer å sove uten så mye tilskudd, er det top notch. (Jeg tror uansett søvnproblemene mine bare var forbigående pga stress). Jeg bruker en del salt i maten, og kun mineralsalt fra confecta, eller maldon, pluss at jeg drikker en del farris/taffelvann, så det er muligens derfor jeg kun trenger magnesium unntaksvis. Og når jeg ser på symptomene på kalsiummangel, så skjønner jeg kanskje hvorfor magnsium ikke nyttet så mye i denne omgagen (åh, du evige puslespill). Dette med kalsiummangel er vel uansett såpass spesielt at jeg kan ta det opp med lege, og kanskje få noen kruttabletter på blåresept! (Det er i alle fall lov å håpe!)
Det var nevnt i en annen tråd - husker ikke hvem det var? Som også sa at jo større dose magnesium jo mer vann ble drukket og ergo da turer på do midt på natta :) Så det høres ikke usannsynlig ut nei :)
Ah, ok. Tror jeg skal trappe ned til 300 mg snart, og kanskje droppe de helt for en stund. Klarer meg stort sett fint uten! :) Men veldig greit å ha uansett, f.eks fyllesyke opplever jeg at blir en smule bedre av magnesium. ;)
Dette var jeg faktisk ikke klar over, men det viser seg tydeligvis at d-vitaminmangel også kan føre til hårtap! Og her har jeg konsentrert meg om b-vitaminer, sink, progesteron og andre ting som tradisjonelt har med hårkvalitet å gjøre, og når jeg googler d-vitamine+hair, så er det gjort kliniske tester som viser sammenheng. Ok, det er jo også noe å vite. Jeg hadde veldig tykt (eller mye, da) hår fram til sent i tenårene/tidlig i tjueårene for det langsomt tynna ut i løpet av en ca femårsperiode, og jeg har, om så mye, halvparten av min origale manke igjen.
Til sammenligning: (ikke alltid like lett å få folk til å skjønne hvor ille det faktisk har vært, så why not go visual!)
Første bilde er fra rett etter et vekttap på rett under tjue kilo, da ramla håret av som nobodies business, som om det ikke var tynt nok fra før. Det er bedre nå, men fortsatt ganske tynt. Andre bildet er fra 2002, og hårtapet er vel knapt merkbart ennå (men det var enda tykkere før det, bare det eneste bildet jeg fant på pc-en). Det som er mer merkbart er at jeg vel har redusert kroppsvekta mi med maaange kilo siden det bildet ...
Som den i hvert fall litt forfengelige dama jeg er, så plager dette med håret meg en god del også ... Men nå som jeg er blond så er det i hvert fall ikke så overtydelig.
Nyere forskning viser jo at D-vitamin ikke er et vitamin, men mer enn slags hormon, som mennesker kan produsere selv ved eksponering for sol. (Tilstrekkelig sterk sol, når skyggen din er kortere enn deg selv)
Det er helt grunnleggende for stoffskiftet, også for de som går på medisin, for det inngår i prosessen der det passive T4-versjonen av thyroksin omsettes i den aktive formen T3. Det er en lang tråd inne på sonjas hvor en av veteranene legger ut om sin d-vit bruk. Riktignok tar han tre ganger så mye som jeg en periode (15 ganger anbefalt dose:eek:), men da må han også dosere ned stoffskiftemedisinen. Dette er bare d3-altså, det er fullt mulig å overdosere på d2, som ikke omsettes lett i kroppen.
Og lavt stoffskifte gir også lite hårvekst... :(
Selv den ur-teite legen til moren og søsteren min sier at du kan nærmest ikke få for mye d-vitamin. (Og ur-teit: når ungene til søsteren beviselig har hatt svineinfluensa, du selv har sendt inn prøvene, hvorfor er det nødvendig å vaksinere dem også? I den samme sesongen?:mad:)
Mangel på D-vitamin er ansvarlig for mange mannlige bekymringer – fra hårtap til liten sexlyst og svake muskler, stølhet etter trening og leddsmerter. Hovedkilden til D-vitamin er solskinn – 10-15 minutter daglig duger.pub.nettavisen.no/nettavisen/side3/article3076583.ece
Jeg finner heller ikke noe infor som sier at mangesium fører til vanntap utenom ved store doser og da gjennom avføring, ikke urin. Men jeg ser det motsatte; at for lite magnesium kan medføre økt vannlating. Men hvis kalsium er for høyt (i forhold?) da skjer det. Se her:www.hpth.no/symptomer.html
Oh yes. Både lavt stoffskifte og pcos kan føre til at man får tynnere hår. Og tydeligvis også for lite d-vitamin. Full pakke, altså.
Ada E: Jeg har jo kalsiumbrist, så det har ingen sammenheng for meg.
Men, det som skjer, eller har skjedd den siste tiden, er at utpå kvelden så blir jeg alt tørstere, drikker følgelig en del vann, men toalettbesøkene avtar. Fingrene mine stivner gjerne sånn fra ni- titiden på kvelden, og jeg våkner så godt som alltid i femtida på morgenen, og tisser myyyyyye! Så det er bare som om kroppen holder på vannet i seks sju timer, eller noe. Merkelig det der. Har ikke noe problemer med magen i forhold til magnesium, altså.
Både D2 og D3 taes opp i kroppen fra maten, D3 har høyest biotilgjengelighet. D3 kan vi også lage selv fra kolesterol ved eksponering fra sollys.
I leveren vil både D2 og D3 omdannes til 25(OH)-vitD, som fraktes rundt i blodet til de ulike cellene.
I nyrene vil 25(OH)-vitD omdannes til 1,25(OH)2-vitD, som er et hormon kalt kalsitriol, det "aktive" vitamin D, som fraktes rundt med blodet og utfører oppgaver som:
-regulerer kalsium og fosfornivåene i blodet via genregulering
-påvirker beinomsetningen
I andre celler kan 25(OH)-vitD omdannes til kalsitriol, men bare til eget bruk for cellen, og det spekuleres i om dette kan ha en forebyggende effekt i forhold til kreft.
Ja, jeg kan i alle fall nevne at dette er en "logisk" (ut fra prøvesvarene) slutning ...
Takk for utdypning, Heipådu.
Svarene jeg fikk på S.Sforum var litt til forvirring. Det var ei som svarte meg der som først mente jeg hadde for MYE d-vitamin, men så kom hun med en link som argumenterte mot det igjen. I tillegg mente hun det måtte være noe i veien med kalsiumprøvene mine. Veldig forvirrende.
Jeg prøver nå å ta d-vitamin, og merker at jeg er mer våken i kroppen og har litt mer overskudd! Men jeg er fortsatt like tåkete i hodet, glemsom og ukonsentert.
Uansett! Nå har jeg fått svar på døgnmålingen av urin, og den tyder på underskudd. Den ligger på 0,4 umol/l mot nedre grenseverdi 0,8. Jeg vet ikke om det gjør bildet noe klarere, men jeg vet jo at jod er viktig for skjoldbruskkjertelfunksjonen. Jeg prøvde kelp for ett års tid siden, og merket LITT bedring, men hovnet opp i halsen, så jeg sluttet med det. Har sendt prøveresultater til Leif Ims, og skal til spesialisten min i morgen, så jeg håper jeg får litt mer klarhet i ting.
Er det jod du har målt i døgnurinmålingen? Håper du finner en løsning - hvis du skal til legen i morgen så kanskje man kommer et hakk lengre i puslespillet! :klem: og god bedring!
Ja, det er jod. Ikke overraskende at det var lavt, egentlig. Jeg har nå fått resept på bioidentisk progesteronkrem av Leif Ims, og skal på et apotek på St. Hanshaugen og kjøpe Lugol's oppløsning, altså jodtilskudd. Spennende ..!
Vet jo også at jod har mye å si for både hår og energinivå. Krysser fingra blå!
Nei, han er allmennlege med hormoner og homøpati etc som spesialområder, men opererer mest via epost. Han har jo noen kommersielle interesser, for han driver et Forlag som heter Futhark, så jeg tar litt av det han sier med en klype salt, men jeg tror han har god peiling, og ser litt utenfor boksen når det kommer til stoffskiftesykdommer og andre hormonforstyrrelser.
Nå har jeg vært hos healer og føler meg deilig trøtt. Men hun stimulerte skjoldbruskkjertelen min en del denne gangen, og jeg har kjempetrykk i halsen.
Nå leser jeg meg opp på jod. Ikke bare bare dette, altså. Men det står jo faktisk OVERALT at jodmangel gir håravfall hos kvinner! Jeg begynte å miste håret sånn at det ble synlig i første halvdel av tjueåra, så gud vet hvor lenge jeg egentlig har gått med dette. :(
Ok, interessant. Noterer meg bak øret til senere, siden jeg sliter litt med noe av det samme selv...
Healer er jo flott! Går du til noen i Oslo? Når jeg tenker meg om var jeg innom ei på jevnaker som har gode evner med ryggen min for noen år siden - men jeg har ikke vurdert henne nå... skal også notere meg dette. (Pft notere og notere frk Nerthus... du glemmer jo alt uansett hahaha! )
Jeg håper virkelig du finner utav dette Photo - og jeg setter stor pris på at du deler med oss, jeg synes det er interessant å se hvordan du griper an ting og hva som skjer - kanskje kan jeg bruke noe av kunnskapen selv også... ;)
Det er jo bare supert om noen kan trekke veksler av mine erfaringer! :)
Jeg går til healer her i Oslo, men hun holder til i Finnskogen. Fantastisk dame, og veldig anerkjent i det alternative miljøet.
Og nå fikk jeg nettopp vite at jeg må slutte på yasmin om jeg skal bruke progesteronkrem. Kanskje på tide å gjøre alvor av ideen om å få satt inn kobberspiral, og slippe å få tilført flere kunstige hormoner i kroppen, og betale det hvite ut av øyet hver tredje måned ...!
Jeg var hos manuellterapauten min på torsdag. Han manipulerte halsen og nakken min. Torsdagen hadde jeg en tykkfølelse i halsen, fredag fikk jeg sørgelig vondt i øret og det vedvarte. I går fikk jeg antibiotika mot kraftig ørebetennelse! Crp lå på 98. Kan man LAGE en betennelse ved å trigge muskler og kjertler?? Jeg har jo ikke hatt ørebetennelse på 30 år!!
Når det gjelder JOD så har jeg alltid fått høre at man skal spise vanlig bordsalt tilsatt jod. Eller mye fisk. :o
Joda, men har man jodmangel på grunn av nedsatt thyroideafunksjon så fungerer IKKE jod som er tilsatt bordsalt, og det må nok sterkere lut til enn fisk. (Luftisk? Haha, den var ikke tilsiktet, altså! :p)
Jeg lurer på om jeg ikke i samme slengen skal be om en ultralyd av halsen. Leser jo om farene for struma ved så lavt jodnivå.
Jeg venter på time her lokalt, men ser at unilabs i oslo har bare få dagers venting på ultralyd av skjoldbruskkjertelen så får du en henvisning tar det ikke lang tid :)
Jeg håper så inderlig at de finner ut hva som feiler deg og kan finne botemidler. Du er jo ung og klar for utfordringer og da er det pyton og gå i et slikt vakum! Heier på deg!
Tror ikke jeg har fått sjekket jodnivåene.. Det må kanskje være det eneste de IKKE har sjekket. Jeg HAR mistet mye hår, men jeg har såpass tykk hårmanke i utgangspunktet at det vises knapt.
MEN det var vel derfor jeg skulle ta hårmineralanalyse? Har glemt det jeg.. :o
Ja, håper det! Jeg har lest litt om jodmangel som sagt, og kom over en side der man ble oppfordret om å kjenne på halsen. Jeg har visst en liten kul/knute på høyre side, uten at jeg skal gjøre meg opp noen mening, men greit å sjekke, tror jeg! Mormoren min hadde jo struma, så ...
Åååh, takk for det! Det samme! :)
Vel, jeg HADDE veldig tykt hår en gang i tiden jeg også. Som du kan se av bildene jeg posta i denne tråden. Sukk. Men jeg SKAL ha manken min tilbake! Så det så!
Ok, bare for å samle det hele, så har jeg laget en oppsummering:
-Jeg har lavt kalsiumnivå i kroppen. Kalsiumopptaket stimuleres av d-vitamin
-Jeg har i følge norske grenseverdier helt fint d-vitaminnivå, men i følge f.eks svenske grenseverdier har jeg "lättare brist"
-Mulig løsning: Ta en (forsvarlig) hestedose d-vitamin og måle kalsium igjen om noen måneder
-Jeg har fått normalisert testosteronnivået (i hvert fall øyensynlig), men har fortsatt østrogendominans. Østrogenet styres av kildehomonet progesteron
-Mulig løsning: Begynne med progesteronkrem (hvilket betyr at jeg må slutte på yasmin, og dermed skal jeg spørre Willumsen i dag om å sette inn kopperspiral)
-Jeg har veldig lavt jodnivå, hvilket i stor grad påvirker alt fra energiomsetning/nivå, temperaturregulering, for ikke å snakke om produksjon av hår og negler
-Mulig løsning: Ta et spesielt jodtilskudd som kun selges på apotek, og heter Lugol's oppløsning
-Jeg har lavt pth-nivå (paratyreoideahormon, altså hormonet som utskilles av biskjoldbruskjertlene), hvilket sammen med lavt kalsiumnivå KAN tyde på hypoparatyreoidisme, men dette er en SVÆRT sjelden tilstand som nesten bare oppstår etter operasjon av thyroidea (skjoldbruskkjertelen)
-Mulig løsning: Rett og slett bare undersøke nærmere
-Jeg har en kul/knute på halsen. I forbindelse med lavt jodnivå over lengre tid, er det ikke uvanlig å utvikle knutestruma. Men jeg holder hodet kaldt også her
.Mulig løsning: Få det undersøkt, jeg skal prøve å få en henvisning på ultralyd av halsen
Jeg var hos Dr Willumsen nå på torsdag, og det var en veldig fruktbar time.
Hun kjenner til Leif Ims, og er veldig enig i tanken bak behandlingsmetodene hans, selv om hun nok deler min skepsis med det kommersielle, og det at han kun tar konsultasjon over epost, men hun hadde tommelen opp for både progesteronkrem og Lugel's oppløsning (jodtilskudd) før Levaxin vurderes. For det var jeg nøye med å poengtere at var siste utvei, og jeg ville prøve "alt" annet først. Hun så på prøvene mine, og mente det var trygt å ta meg av yasminen, så jeg fikk satt inn kobberspiral, veldig greit på alle måter, både økonomisk, og det at jeg slipper hormonene. For progesteronkrembehandling kan ikke kombineres med yasmin.
Hun delte mitt syn på d-vitaminer (eller det jeg har opparbeidet meg de siste ukene :D), og mente også at verdiene mine kunne tolkes som lave, når man så dem i samsvar med kalsiumet, og syntes jeg skulle fortsette å ta d-vitaminer, og sjekke kalsiumet på nytt etter en tid.
Og så fikk jeg også masse skryt av henne, for at jeg hadde gått såpass mye ned i vekt siden sist, og at jeg er så flink til å passe på kostholdet, og sette meg inn i min egen helse! Utrolig godt å høre!
Og så har jeg (endelig og kryss i taket) blitt henvist til endokrinolog! Det var jommen på tide. Hun var også bekymret for pth-nivåene mine, men har ikke nok kunnskap om det, hun kjente også knuten/kulen jeg har på halsen, og noterte at det bude foretaes en ultralyd.
Så det går framover, altså! Og så får jeg håpe det er rette veien.
Hun oppfordret meg ellers til å ta selentilskudd, så da skal jeg gjøre det. Det holder også å spise tre fire paranøtter om dagen, men jeg er ikke så innmari god til å begrense meg når det kommer til nøtter. :rolleyes:
Så da har jeg så langt fått satt inn spiral (som sluttet å gjøre vondt alt dagen etter!), jeg har selv begynt på d-vitaminer (2x50 mikrogram), i går begynte jeg på supergreens (kamut og spirulina), på mandag skal jeg kjøpe selen, jeg skal kjøpe Lugol's oppløsning, og jeg har betalt for progesteronkremen.
Tenkte jeg skulle la det gå litt tid fra jeg begynner på det ene til det neste, sånn at jeg kan kjenne litt etter hva som hjelper til hva også. Har noe effekt av d-vitaminet, men det kjennes liksom bare i kroppen, og ikke i hodet. Blir spennende også å se om håret mitt vokser seg til!
Hun høres ut som et ordentlig menneske! Som jeg tror er det fineste jeg kan si om noen jeg ikke har møtt.:p
Og dette er helt overfødig å si til noen på lavkarbo-kjøret; D-vitaminer tas lettest opp sammen med fett, siden de er fettløselige. Dette er forsåvidt tiden på året da alle d-vit depoter er på bunnivå, leeeenge siden august og enda litt til sola er sterk nok til å lage d-vit av her nord.
Det har forresten sneket seg inn i mitt hode en ide om moden ost, apropos noe du har skrevet over her, at kanskje det finnes mer moden ost enn langtkommen brie, hva med den eldste parmesanen på 36 mndr? Personlig foretrekker jeg 24 mnd som er mindre salt-grynete, og den er vel også eldre enn brie som maks har 3-4 mnd på baken...
Og jeg ser at hvis jeg kommer på et tips som er billig eller enndog gratis, blir det kryss i taket;):o.
Det er hun virkelig! Jeg tror at noe ligger i at hun selv har hatt pcos (eller, ingen blir jo friske fra pcos, men symptomfrie), og har også hatt problemer med stoffskiftet. Hun relaterer! Hun jobber veldig tett med Hexeberg i forhold til kostholdsråd, og hun konsulterte faktisk henne direkte i mitt tilfelle, ettersom jeg var et temmelig vanskelig tilfelle i forhold til insulinrespons ..! Jada, jeg er en juvel! Sjelden og alt det der! :lol:
Og jeg har aldri i mitt liv opplevd en så behagenlig gynokolog. Ingen synes det er gøy med en underlivsundersøkelse, men en lege som får det til å føles like overkommelig som å kikke en i halsen er noe for seg selv.
Ikke snakk om moden ost, eller ost at all! Jeg får sviende kløenede rosacea-utslett i ansiktet og en mildt sagt urolig mage av ost, og det er en liten sorg, altså. Jeg er nemlig ostoman av rang ..!
Ja, det glemte jeg jo å nevne; Jeg tar alltid d-vitaminene til dagens første måltid, sammen med metformin som jeg MÅ ta midt i måltidet (jeg har en sånn kjekk dosett som er et must for oss med over middels tåke i hodet!), ellers blir det krise (av typen lenka til toalettet en god stund :flau:), og ettersom jeg spiser ketogent, så er det følgelig mye fett i maten min, så den delen er grei som snus!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.