< Tilbake til oversikten

Har jeg ødelagt noe i kroppen, eller?

hope10 sa for siden:

teit spm-I know:o

Men jeg har et problem, jeg blir ikke sulten :( Spiser nå 2 måltider til dagen, å da egentlig mer for at nå syns jeg at jeg MÅ spise, spiser rundt 11-12 8står opp kl 6) tar vitaminene og drikker vann å er ikke sulten...

Så spiser jeg igjen om kvelden 20-22, å da også mer bare for jeg må spise:(

Har jeg fått noe i ulage her eller, hva har jeg gjort galt??

jeg skal jo spise når jeg er sulten osv... å jeg blir jo ikke sulten:( noe er galt...

jeg spiser rene produkter, og grønnsaker, ingen erstatningsprodukter, søtning osv.....legegr det inn på diett.no, får greie kakediagram, som er noenlunde riktige på fordelingen.

Trj sa for siden:

For meg arter sultfølelsen seg helt annerledes enn på karbokosthold. Jeg er liksom bare tom i magen nå... Og kunne godt latt være å spise lenge, men jeg blir slapp dersom jeg gjør det. Så derfor prøver jeg å spise tre måltider om dagen. :)

Rin sa for siden:

Hvor lenge har sultfølelsen manglet, og hvor lenge har du vært i ketose? Det er helt normalt å miste matlysta (og/eller være litt kvalm og uggen) den første tiden.

hope10 sa for siden:

Den har manglet siden jeg begynte å spise igjen etter pulverkuren forrige uke, å jeg har ikke sjekket om jeg er i ketose, men spiser som jeg skal på ketolyse så regner med at jeg er det, skal sjekke ikveld..

Jeg er ikke kvalm, ikke uvel, ikke sulten, ikke trett, ikke noen ting, jeg er bare tørst av og til, så jeg drikker jo vann, å jeg er proppfull av energi, føler meg kjempe VEL,men er bare ikke sulten...:eek:

Før jul var jeg så tom for energi, (over lang tid, 3 år, så legen anbefalte meg å gå ned pga det og astma`en) at når jeg tok klær ut av maskinene, så måtte jeg sett meg litt før jeg hengte de opp,nå er jeg som jeg var før dette, jeg går tur/svømmer min 1 time hver dag,er aktiv med ungene, på turer flere ganger daglig,småturer, er rett å slett bare full av energi :D

Rin sa for siden:

Hvis du er full av energi og fungerer godt - hvorfor da så bekymret for at du har "ødelagt noe i kroppen"? :)

Ikke tving i deg mat du ikke har lyst på, med mindre du føler deg svimmel eller opplever redusert kroppstilstand på andre måter. La kroppen summe seg litt. Etter pulverkur (lavkalori?) før ketolysestart kan det godt hende kroppen din er litt forvirret og jobber med å rydde opp - gi den litt tid! På ketolysekur er det uansett ikke krise om du spiser et visst antall måltider om dagen, eller når disse blir spist. Snakk med kroppen din! :)

Som sagt så er mangel på sult veldig, veldig vanlig i omleggingsperioden - hvis jeg var deg ville jeg slappet av og gått inn for å nyte energien og velværet du beskriver!

Fungirl sa for siden:

Sånn hadde jeg også det i perioder på Ketolyse, overhodet ikke sulten og spiste to ganger for dagen fordi jeg viste at kroppen trenger litt påfyll innimellom. Og andre ganger igjen ble det mat 4 ganger for dag eller mer for jeg var sulten.
Lær deg å lytt til sultfølelsen din sånn som det virker som du gjør og ikke vær bekymret. Og som du sier, du er i kjempefin form så da ville jeg tatt alt med knusende ro :)

hope10 sa for siden:

Ok da gjør jeg det :) Jeg har det supert, å nyter hvert sekund, men syns bare det er merkelig at jeg ikke blir sulten, igår spiste jeg kl 12, å så reiste jeg på kurs 15.30, å siden jeg ikke var sulten pakket jeg ned litt niste, men jeg ble ikke sulten under kurset heller, å når jeg kom hjem i 20.30 tiden fant jeg ut at jeg bare MÅ spise litt før jeg legger meg, kan ikke legge meg på knappe 500 kcal, så da spiste jeg..

men da vet jeg at det er ok,s å da gjør det ingenting, var redd mat mekanismen ikke fungerte lenger jeg :p

Mat er min medisin sa for siden:

Du kan overleve i 60 dager uten mat, hvis du ikke er sulten da ville jeg blitt bekymret.

Nerthus sa for siden:

Jeg tror du gjør dette rett jeg - lytt til kroppen din! Har du overskudd, og får i deg "rett" mat i løpet av dagen, og tar litt tilskudd, kan du nok bare fortsette!

Jeg mener kroppens signaler er viktigst her :)

hope10 sa for siden:

60 dager :eek: Wow !!! hadde jeg visst det så hadde jeg ikke trengt å bekymre meg nevneverdig nei.... Jeg har alltid hørt 3 uker uten mat, 3 dager uten vann og 3 minutter uten luft, er det som er grensen,ser at det er fullstendig på villspor da ja...:p

Tusen takk for svar :)

Ja jeg tar ketolyseboksene som tilskudd, 3 bokser, samt tran. Men da gjør jeg det, men jeg føler jeg MÅ ha et frokost, og et kveldsmåltid selv om kroppen ikke sier fra om det..så fortsetter med de også jeg da, så får jeg ihvertfall noe i meg :)

senorita sa for siden:

3timer uten vann??? hehe :p går ofte 3 timer mellom hver gang jeg drikker..

hope10 sa for siden:

jeg skrev helt feil :P 3 UKER uten mat, 3 dager uten mat og 3 min uten luft hahahahah, snakk om :p jeg hadde 6 unger rundt meg isted, så klarte visst ikke helt tenke rett hehehe

Sjokoholiker sa for siden:

uff, siste par dagene har jeg vært sulten hele tiden.. gleder meg til jeg greier meg lengre uten mat.. og jeg er i ketose. jaja. heldig du:D

Nicpins sa for siden:

Tar sjansen på å sitere meg sjøl fra en annen tråd som handler om akkurat dette... :)

Dette med å "miste matlysten" er helt vanlig på lavkarbo, men mange nye synes det er skummelt til å begynne med. Dette fenomenet kan lettest forklares slik: matlyst og matlyst er minst to forskjellige ting.

Den matlysten vi har vært vant til hele livet, altså matlyst på karbo-kosthold, oppfører seg omtrent som en bortskjemt drittunge i trassalderen, sånn:

"-Jeg har lyst på den, og den og det der, og så vil jeg ha en sånn, noen sånne attåt, og dessuten så VIL jeg ha mange av de andre der også, og JEG VIL HA DET NÅÅÅÅÅÅ!!!" Det er denne følelsen vi er vant til å forbinde med "matlyst".

Matlyst på lavkarbo er som en søt liten lavmælt bestemor, med foldeskjørt og grå cardigan, gullinnfattede briller og knute i nakken, som sier:
"-Hadde det ikke vært på tide med litt næring i kroppen nå, vennen min? Jeg skal ikke mase altså, men du kan jo tenke på det, sånn etterhvert?"

Siden jeg er lærer så får jeg så kraftig nok av trassige drittunger av og til. Synes det er mye koseligere med en søt, liten bestemor.
;)

langaard sa for siden:

:lol::lol:

nisse sa for siden:

:DHope, husker du at ca en uke siden svarte du meg på en innlegg som gikk på mer eller mindre det samme? jeg var ikke sulten og gadd derfor ikke å lage mat og spiste det samme på grunn av det...
nå begynte jeg å spise 3-4 ganger per dag. det er ikke snakk om store mengder da, men begynte å gå ned igjen (en kilo på 4 dager).
Nå skal jeg snakke for min egen kropp. hvis jeg går uten mat, selv når jeg ikke er sulten går jeg ikke ned. jeg tror at kroppen tenker at nå er det dårlige tider...
jeg begynte å spise kveldsmaten ved 10 tida. litt isbergsalat med trøndefår og litt ost og olje over.små variasjoner fra dag til dag. ikke mere en en håndfull men tror at kroppen min liker det ;)
prøv deg litt frem men ikke få panikk. :D

sender deg en stooooor :klem:.

hope10 sa for siden:

Nei det husker jeg ikke nå :flau: Kanskje jeg bare MÅ spise selv om den egentlig ikke vil ha?? Må kanskje teste det, syns det er helt merkelig at den ikke vil ha mat, JEG (hode, øynene) kunne gejrne tenkt meg :D hehehehe...uff...nei er ikke lett dette, men jeg har ikke gått ned nå heller så kan jo være at det er det som må til :confused:

Tusen takk for svar :klem:

ada-emilie sa for siden:

At du har energi tyder jo på at det langt fra er noe galt med kroppen din. Jeg tror du har fått igang fettforbrenningen skikkelig og at du tærer på din egen kropp for energi. Det er supert. At du har brukt pulverdiett nylig får meg i tanker på hva som skjer ved faste etter noen døgn. Man er da full av energi og uten sult. Man har for en periode gjort seg uavhengig av ytre kilder for næring og brenner av egen kropps lager. Noen kan faste i ukesvis uten problemer, fordi de har nok å ta av. Når det ikke lenger er noe overflødig igjen på lageret av fett og muskler vil man bli sulten igjen og begynne å ta for seg av ytre kilder for næring igjen.

hope10 sa for siden:

Hahaha, så ikke denne før nå :lol:

hope10 sa for siden:

Ok, da er det ihvertfall ikke noe galt med kroppen, syns det var kjempe rart :) Men det var godt å vite :D

Tusen takk for svar :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.