< Tilbake til oversikten

Hjort, hjelp?

Tunrida sa for siden:

Skal lage venninnemiddag, og har hjortesteik i fryseren.. Noen som har tips til god marinade, tilbehør etc?
Første gang jeg skal lage dette.. Det er jo bra kjøtt, så vil ikke ødelegge noe... :p

christinal sa for siden:

Det aller beste er å salte og pepre steika før du langsteker den. Lav tempratur og lang tid, hell litt vann i forma den er glimrende å bruke til sausen og massssse fløte.
Stek sopp og server ved siden av.
Noe annet som er godt ved siden av er å koke rå rødbeter en time, ta av skallet rive på rivjern, riv ett eple og bland med rødbetene. Tilsett litt eddik. Dette er litt snadder.

Jeg har ofte hjortestek og synes det absolutt blir best med kun salt og pepper

Nerthus sa for siden:

Du kan marinere i hva som helst - men jeg bruker gjerne rødvinsmarinade. Varier med egne urter og krydder om du ønsker :) Tilbehør kan være så mangt - søk opp hjort og oppskrift i google og se hva du finner - hvitløksgratinerte poteter er jo en slæger - men du spiser jo lavkarbo - så da kanskje du skal lage en variant med blomkål istedet?

En ting som er VELDIG viktig når du skal steke hjortestek - IKKE stek for lenge i ovnen! Når den er ferdigmarinert (kan fint ligge på benken hvis du skal bruke den i dag) - stek den på høy varme i panna så du lukker det ytterste laget først - før du har den i ovnen på 150 grader feks.

Her er oppskrift på hjort ytrefilet - du ser den skal kun inn i ovnen 7-8 minutt. Så mitt råd er å passe nøøøøye på - bruk steketermometer hvis du er usikker. Helst skal den være litt rosa inni også - da er den gjerne best på smak :) 55 grader er anbefalt kjernetemperatur for hjort, da er den fin og rosa inni :)
Stek det enten på rist med langpanne under med vann, smør og litt rotgrønnsaker om ønskelig, eller så kan du pakke det inn i en stekepose for å beholde all saften.
La det hvile innpakket i alufolie i 10-20 minutt etterpå, da blir det saftigst.

(Jeg glemte forskjellen på hjort og annen steik og endte med en tørr klump og stor skuffelse... stekte ikke lengre enn maks 20 minutter - men det var for mye... så følg med om du ikke har et termometer som kan pipe når det er klart :))

Hm - lurer på om jeg skal rote meg ut i garasje-fryseren og hente hjortekjøttet jeg har liggende der... ;)

Lissi80 sa for siden:

Kanskje du kunne servere sellerirot fries til dette? Det er veldig godt :) Har ikke oppskriften i hodet akkurat nå, men hvis du søker på [url]www.minlavkarbomat.blogspot.com[/url] så finner du den der :) Åååå, blei reint sulten jeg nå!!

christinal sa for siden:

Jeg skjærer sellerirot i staver og har i frityrkoker, de er snaddernam

vimsen85 sa for siden:

Jeg lager alltid soppstuing til hjort. Hadde hjortebiff til middag her om dagen faktisk. Da steker jeg bacon i biter sammen med en løk og ca 3 fedd hvitløk (eller så mange som du ønsker, i smør selvfølgelig). Ha så i MASSE sopp i skiver og stek de til de har skrumpet inn. Tilsett en pakke fløte og gjerne en pakke snøfrisk med einebær (denne kan sløyfes). Krydrer med viltkrydder. Kok til den er ganske tjukk. Evt kan du jevne med jbk. Viltkrydder bruker jeg også på biffen sammen med hvitløk i lange baner. Noen ganger marinerer jeg med rødvin. Uansett er hjort nydelig!

Tunrida sa for siden:

MMmmmm, takk for gode tips! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.