Jeg tenker primært nå så er det ketolyse som er målet. Vi har ikke helt klart det som er ketolyse karb med 15-20 pr dag.. Vi ligger på 30kh - men målte det opp med anbefalt dagsdose på matprat.no og der ligger langt under.. Så vidt over null nivået.. Sjekket litt på Dr. Lindbergs filosofi og ser at den passer oss som livsstil etter at målet er nådd hos oss begge;)
Så et spm er det "farlig" å ligge å vippe mellom ketolyse/fedon ?for det er jo mye likt - bare at han tillater mer kh i løpet av døgnet & noe frukt.
Ikke farlig utover at du kan risikere å legge på deg ved å blande feks frukt og mye fett ;)
Følg EN kur en stund fremover så kan du heller moderere litt etterhvert som du blir trygg på lavkarbo og kjenner til hvordan kroppen din fungerer :)
Absolutt tenkt å holde oss på ketolyse opplegget et par måneder for å se trenden -og gjerne fortsette 6-12 mnd for å nå målet vårt :D Bare så at fedon sine tanker blir neste steg for oss for å holde vekta - og passer inn i familien som et sunt kosthold ;)
Er kjempeflott at dere har tenkt på hvordan dere vil leve etter Ketolysetiden, altfor mange som går tilbake til gamlekostvaner og vips er kiloene -med slekt og venner- tilbake og helsa skramler igjen...
Fedon er en bra kar (bortsett fra sukrosen hans... ) og det er masse god mat og man spiser fortsatt lavkarbo :D
ada-emilie: Ok, neida vi spiser ikke mye.. Men ser at vi ligger litt over det som er ketolyse tanken ;) Men man får vel sikkert til å komme ned på nivået - eller så får man bare godta at ting tar litt lengre tid:p
Det er kanskje greit å ha i bakhodet at Ketolyse er en kur som fører til kostholdsomlegging, og at Fedon er en av disse kostholdene Torkil foreslår at man kan holde seg til når man er ferdig med kuren.
Å spise lavkarbo á la Lutz er også en mulighet etter endt kur.
Man kan så klart gå ned i vekt på både Fedon og Lutziansk kost også, men det er nok greit å bestemme seg hvor man ønsker å være... i alle fall i begynnelsen når man er ny. Det viktigste er nok at man velger en måte å spise på og holder seg til de prinsippene over en lengre periode. :)
Er ketolyse vi har satt oss inn i & prøver å nå.. Men klart med 3 unger i hus og helt nye , ja så er ikke alt gjort på en 4-5 dager.. ;) Vi må rett & slett prøve å feile... Lærte at minimais slett ikke var lurt å ha en hel boks av.. Så den velta opplegget i går.. Da var vi 10kh over. Startpakka håper jeg snart kommer i posten så jeg får lest - og ikke minst mannen som er årsaken til at vi faktisk er i gang med en varig livstilsendring :)
Så jeg tar i mot tips/råd langs veien av dere som er mer erfarne - dere er gull verdt for oss nybegynnere :D
Er nok uansett ikke dumt å trappe ned litt etter litt. Kan være tøft for kroppen å plutselig gå fra høykarbo til ketose, så dette går nok bra.
Når dere får boka og startpakka, så kan dere lese og bli komfortable med opplegget, og så kan dere redusere til dere er der dere skal være. Poenget mitt var vel egentlig at når man først har begynt på et opplegg, så er det lurt å følge det... og det høres det jo ut som om dere har tenkt til å gjøre :)
Startpakka kom i dag :D Så første dose kosttilskudd er tatt - og mannen leser boka nøye nå - så kan jeg lese i kveld :) Vi skal fortsette den retningen vi har staket oss ut :p Blir som du er inne på å trappe ned , og vi lærer nok noe nytt hver dag den første tiden. :)
Minimais er da ikke noe problem!:) Er bare 2,5-2,9 karber pr 100g og det er vel ikke mer enn ca 250g minimais i en boks, så hvordan det fikk dere begge over 10 karber for mye, det skjønner jeg ikke?:confused:
Er heller ikke noe problem å ligge på ca 30 karber om dere fortsatt er i ketose! Det er jo det som er poenget med ketolyse, å være i ketose, mener jeg! Lurt å begynne med 15/20 til man vet hvor ens egne grense for ketose ligger, da!;)
Mange er i målbar ketose opp mot 50 karber!:)
Masse lykke til! Er mye å sette seg inn i til å begynne med, men det blir fort en vane!:D
Vel minimaisen gjorde utslaget sa mannen i diagrammet han la alt inn i..Hadde jo paprika & brokkoli, kjøttdeig, ost og fløte og :) + at han la inn hva vi hadde til lunsj & frokost .. så da ble døgn dosen 10 gr kh for mye..
I dag ble det surra champingon & paprika til indrefielten + saus.. ;) Så i dag tror jeg vi ligger greit an, skal teste sticksen i kveld. ..
Kanutten : Vi skal over på fedon vi også etterhvert. Vi tenkte kickstart med en måned eller to på ketolyse - for så å gå over på fedon som varig kosthold for hele familien ;) Har du god effekt av å blande de to ??:D
Nå er ikke jeg mest opptatt av å gå ned i vekt, men spise rett for å holde en dum kropp i sjakk. Jeg slet med både angst og bulemi tidligere, men dette er fullstendig fraværende så lenge jeg holder meg til karber rundt 50. Har nå begynt å innføre lav GI mat i tillegg fordi det er lettere for meg å lage mat som alle blir fornøyde med.
Mannen min er blitt anbefalt lavkarbo for å gå ned i vekt.. Det er snakk om 25 kg ca..Jeg kunne og tenkt meg å miste ca 15kg. Men det behøver ikke skje i over i morgen liksom:) Det er noe med å kunne holde kostholdet varig endret og.. For det er vi nødt til ... Så synes Lindberg passer oss i det lange løp :p Og at ketolyse er en god start for å få kg`ene av.. ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.