< Tilbake til oversikten

Vektras?

hermanlizm sa for siden:

Hei!

Er det normalt å gå ned VELDIG fort i vekt når man har begynt på lavkarbo?
Jeg startet forrige uke som 83 kg, spiser 3 ganger daglig akkurat som før jeg startet, spiser så jeg ikke er sulten lengre og føler meg tipp topp
og når jeg gikk på vekten i dag var jeg helt nede i 80,6.
Har jo lest en del her om at det er vanlig å gå ned ca 0,5kg per uke?

Modezty sa for siden:

Tror ikke det er så uvanlig heller. Vekttap er veldig individuelt, og hvis du hadde et "normalt" kosthold før du begynte på lavkarbo har du et glykogenlager som tømmes - samt at noe av vekttapet skyldes vann. Men uansett er det reelle kilo som er borte - og det er jo motiverende!

hermanlizm sa for siden:

Ja, klager jo ikke! :) Jeg bare synes det var utrolig fort, er jo nesten redd for å bli helt borte:p

Rin sa for siden:

Hei. :)

De som opplever dette - at et knippe kilo forsvinner nesten umiddelbart - er folk som har hatt mye vann i kroppen! Dette slipper gjerne taket når man kutter på karbohydratene, og man kan oppleve et lite - og inspirerende - "ras". Men da vet man også at man har en kropp med en viss vannsamlekapasitet - og bør ha i mente at dette er vannkilo som gjerne samler seg opp igjen om man skulle gå tilbake til karbohydratrik mat.

Det er altså normalt - og det er OGSÅ normalt å IKKE oppleve "vektras". :p (Tilføyelse til ære for alle som måtte finne på å føle seg superskuffa over å ikke gå ned flere kilo første uka!)

hermanlizm sa for siden:

Sånn er det gitt, takk for informasjonen! :)

Verste med å starte på lavkarbo var vel å kutte ut energidrikk og tyggis..
Jeg har både sluttet å røyke, og da gikk jeg over til koffein og tyggisavhengig (for 1 måned + siden) og forrige uke gikk jeg for lavkarbo, og helt ærlig... Karbosuget er 10 ganger så ille som røyksuget noen gang var(men som nå er vekk).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.