Forhåpentligvis når jeg målet mitt med ned 30 kg på torsdag og skal dermed over til lavkarbo for å stabilisere. Men....jeg blir så sabla forvirra av alle produktene som skal erstatte mel, sukker osv. Jeg har lest oppskrifter og innlegg til det kjedsommelige, og har prøvd å bestemme meg for hvilke produkter jeg trenger, men siden en ikke bare kan stikke ned på Rema og kjøpe om en trenger noe av det spesielle, blir det litt værre.
Så jeg lurer på om noen kan gi meg tips på hva jeg bør ha i skapene nå når jeg skal prøve meg på lavkarbo. Jeg har splenda og en liten pakke mandelmel, solsikkekjerner, sesamfrø og linfrø. Men hva mer og mye trenger jeg for å lage sauser, bake brød og kaker (en sjelden gang), grøt, lapper/pannekaker osv.
Hva kan rett og slett være lurt å begynne med?
For å leve lavkarbo er det jo sånn at du trenger egentlig ingenting som er så spesielt at du ikke kan finne det i en dagligvarebutikk - det er jo ikke vanskelig å spise seg mett og fornøyd på grønnsaker, kjøtt, fisk, egg og fete meieriprodukter. :) Brøderstatninger og kaker er ikke en nødvendighet, men jo, selvsagt er det greit å ha noe for hånden om man har lyst på det!
Av denslags ting tror jeg det greieste å ha tilgjengelig er:
Fiberhusk (brukes i mye brød/knekkebrød)
Linfrø, sesamfrø, solsikkefrø
Johannesbrødkjernemel (brukes til feks grøt, lapper, jevning)
Sukrin og/eller sukrinmelis
Når det gjelder sauser kan man gjøre mye med emulsjonssauser, dvs med eggeplommer og smør som hovedingrediens - det tykner jo fantastisk på egenhånd, helt uten noen form for jevning/mel.
Takk for link og svar:)
Jeg få nok bare kjøpe inn noe av spesialproduktene (JBKM, Fiberhusk osv)
Det er jo ofte slik at når en plutselig får lyst til å lage noe, kan man ikke for en mangler noe...:rolleyes: Er jo selvfølgelig en idee å bare droppe det da, spesielt hvis det er noe som egentlig ikke er like sunt. Men kjekt å kunne lage noe godt med litt bedre samvittighet av og til:o
kokosmel er også genialt :) ganske søtt i seg selv, så man kan kutte ned på søtning i baksten :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.