< Tilbake til oversikten

Angst! Tanna mi brakk i dag

halkatlala sa for siden:

jeg har i mange år slitt med dårlige tenner og dårlig økonomi så jeg har ikke hatt råd noen gang til å fikse tennene mine ordentlig.det har blitt til noen sporadiske tannlegebesøk da jeg har hatt akutt behov, så jeg har et par halvferdige rotfyllinger som ikke ser bra ut. i dag knakk den ene tanna mi da jeg tygde tyggis, så nå MÅ jeg ta tak i dette på den ene eller den andre måten. jeg har bi-polar lidelse og gikk i flere år på lithium og ymse andre medisiner. er det noen her inne som vet om jeg har krav på å få noe dekket av helfo?
ikke for å ødelegge humøret til andre, men fyyyy så synd jeg synes på meg selv akkurat nå. har lyst til å grave meg ned :(

Gerd sa for siden:

Uff da :klem:

Har ikke greie på hva man får dekket, men kanskje høre med tannlegen?

Håper du får orden på det fort :klem:

Kitt sa for siden:

Du har krav på mye dekket om det er medisinbruk som har forårsaket de dårlige tennene!

Du må få legen din til å skrive en legeerklæring på hva slags medisiner du har brukt/bruker, så søker tannelgen direkte dekning slik at du ikke trenger legge ut!

Dersom du ikke har noe i mot det, bør du bruke bipolar- diagnosen for alt den er verdt og skaffe deg så billig tannlege som mulig!

Jeg brukte en medisin(antidepressiva) som ga munntørrhet og betalte kun 700,- av en regning på 2900,- Dumme sovepillene hadde gitt meg 5 hull på de merkeligste steder!:eek:

Foreslå at du tar kontakt med en tannlage snarest, legger alle kort på bordet, får en liste over alt som bør gjøres med prioritering og prisoverslag, og begynner å behandle tennene dine så fort som mulig!

Tennene våre er viktige for oss på så mange måter! Ikke rart du er fortvilet! Be om hjelp, så skal du se det ordner seg etter hvert!:klem:

halkatlala sa for siden:

hmmm. prater med tannlegen om det i morgen.
kitt: hva slags antidepressiva og sove piller var det du fikk? kanskje jeg har brukt de samme? i så fall så må jeg vel få psykiateren til å skrive opp de også i brevet til tannlegen. nå hååååper jeg at jeg får orden på tennene mine. fikk et prisoverslag hos tannlegen for ca et år siden og hvis jeg fikser alt som er galt så kommer det på over 20000.

Kitt sa for siden:

Jeg brukte Sarotex som sovepiller, jeg! Har ikke brukt for antidepressiva sånn sett, bare den sedative effekten pga fibromyalgi og dårlig søvn!

Men, jeg har jobbet i psykiatrien i mange år og vet at mange av medisinene gir munntørrhet blant annet! Psykiatrisk sykdom kan gi en del rettigheter om man er villig til å være åpen og be om hjelp!
Be fastlege/psykiater skrive opp ALLE medisiner du har prøvd/brukt/bruker og få gjerne med en legeerklæring om tilstanden din i årenes løp!

Snakk med tannlegen og be han finne ut hva du kan ha krav på. Han har en hel liten bok med forskjellige rettigheter etc han kan bruke. Gå til NAV og gråt om du må. Tennene dine skal du ha lenge og det kan være verdt å be om all den hjelpen man kan få, uansett hvor utrivelig det måtte være der og da!

Masse lykke til!:suss:

Echo sa for siden:

Hei

Du burde ta kontakt med kommunetannlegen/den offentlige tannhelsetjenesten. (Noen steder heter det interkommunal)

De skal vite hvordan dette blir:D Dersom du har uførestønad betaler du helt sikkert mindre enn full pris hos dem.

Dersom du har uførestønad pga psykiatriske lidelser (med dertil medisinering) får du antagelig alt dekket. (Avhenger av medisin typen).

Datteren min får absolutt alt dekket, samt hyppigere innkallinger.

halkatlala sa for siden:

jeg har uføretrygd, men betaler ikke mindre likevel. skal spørre dem om helfo i morgen.
tusen takk for råd og tips alle sammen :)

Tone-G sa for siden:

Jeg vil ønske deg lykke til!
Håper og tror at du får mye dekket :klem::love:
Har du såpass lav inntekt at du kan motta sosialhjelp, vet jeg at du kan søke de om støtte :ja:

Lykke til! Masse gode tanker fra meg..

halkatlala sa for siden:

tusen takk :)
jeg har (desverre får man vel si) ikke lav nok inntekt til å få sosialhjelp. har søkt nav om tannlegebehandling før og fått avslag, men med brev fra legen så tror jeg nå at jeg kanskje kan få litt hjelp fra helfo:)
jeg hadde det fryktelig kjipt etter at tanna knakk i dag, men etter å ha ynka meg her inne og fått så positive tibakemeldinger er det litt mindre kjipt. ser jo nesten ut som om det kan finnes håp for meg jo :D
jeg har århundrets tannlegeskrekk, men gleder meg faktisk til tannlegebesøk i morgen. (tannleger er skumle- men å miste en halv tann fordi man tar seg en tyggegummi er ganske mye verre :eek: )

halkatlala sa for siden:

fikk fiksa tanna mi midlertidig i dag. det er det billigste tannlegebesøket jeg noen gang har hatt. 260 kr kom det på :D
men siden det var akutt time og jeg bare var inne hos en lærling i dag så kunne de ikke hjelpe meg med helfo. får ta det en annen dag.

Kitt sa for siden:

Bare lurte på hvordan det gikk med tennene dine, tannlegetimer og Helfo og penger og ......:)

Rioja sa for siden:

Mamman min har alltid slitt med tennene sine. Til slutt fikk hun tannlegen tilå gjøre et overslag over hva det ville koste å rette opp absolutt alt. 83.000,- var svaret!
Hun ble tipset om en fantastisk tannlege i Riga av en kollega og sendte over tannlegens anslag dit. Tannlegen i Riga mente det der ville komme seg på 25.000,- for samme jobben! (Tannlegen het Olga og snakket brukbart norsk, så kommunikasjon gikk veldig bra.)
Mamma betalte 5000,- i reise t/r inkl. hotell for ei uke i Riga og hadde den mest fantastiske tannlegeopplevelsen i hele sitt liv. I tillegg til ferietur sammen med datteren (meg altså ;)).
Rolig, behagelig, uten smerter overhodet og kom tilbake med et flott og naturlig smil.
Tannlegeregningen i Riga kom seg på tilsammen 21.000. 62.000,- billigere enn i Norge!
Jeg vet flere som reiser til utlandet for tannlegebehandling, som påstår at Norske tannleger er veldig dårlige og ekstremt dyre.

halkatlala sa for siden:

jo- sånn det ligger an så har jeg fått et overslag. det vil koste meg 25000 å fikse tennene. får ingenting dekt av helfo fordi jeg har slutta med medisiner og behandling. har søkt nav og fått avslag fodi jeg har for mye intekt. jeg hadde nemlig hatt 5000 kr ekstra i mnd hvis jeg hadde unlatt å betale de regningene jeg har som nav mener er unødvendig. ( nedbetaling av depositumslån og to gamle kredittkort, skole for dattera mi, tlf og internett) så da går jeg her, da. og har vondt i tennene, hodet og nakken uten å få gjort noe med det... men hvis jeg plutselig en dag snubler over 8000 kr så skal jeg få rotfylt og satt krone på de to værste tennene mine. tror det er de to som gjør at jeg har vondt :rolleyes:
nå fikk jeg endelig surva litt over noe som plager meg mye, men som jeg vanligvis er veldig flink til å holde kjeft om...
men uansett. takk for at du bryr deg Kitt :klem:

Rioja sa for siden:

Du kan får avbetalingsplan hos de fleste tannleger. Altså dele opp beløpet og betale litt hver måned dersom du har mulighet til det?

halkatlala sa for siden:

hmmm. dert skal jeg da ringa å sjekke ut. rart de ikke har tilbudt meg det :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Ja, det syns jeg var rart. Vet de jobber for penger, tannlegene også, men trodde de fleste var ganske så greie om man bare snakket ordentlig med dem og forklarte situasjonen.
Ta en prat med dem, du, så kanskje det blir en løsning på det hele på sikt!:)

Klara sa for siden:

:klem:
Har selv vært igjennom første runde av oppussingsprosjekt på tenner, og føler veldig med deg! Avbetaling burde være mulig, ja! Lykke til!

Edla sa for siden:

Jeg og sliter med det samme, vi har penger sånn at vi klarer oss men med tre barn i barnehage og på SFO så har jeg rettogslett ikke så mange tusener til overs at jeg kan fikse tennene mine... Har hull i MANGE tenner og dte er minst tre som burde rotfylles og settes krone på... Huff, ikke lett det der alltså.

Jeg har spurt flere tannleger om avbetaling men ingen har tilbydt meg det! Så da går jeg her da med tannpine og "missbruk" av smertestillende.

Håper du finner en tannlege som kan hjelpe deg Halka!

halkatlala sa for siden:

dattera mi hadde time hos tannlegen i går og jeg fulgte henne dit. jeg spurte og gravde litt og fikk greie på at ingen i hamar gir avbetalig, men hvis jeg går til en tannlege som har student og lar studenten fikse tennene mine så får jeg det til halv pris. studenten får veiledning av den ferdig utdanna tannlegen og det kan ta noe lenger tid enn vanlig. nå har jeg fått tak i en student og har time i dag kl halv to. jeg får låne litt penger av faren min så jeg i hvertfall får gjort de to rotfyllingene og fjærna tannsten :) må jo bare smi mens jernet er varmt når man kan få det til halv pris,da :D nå sitter jeg her og ser på klokka og gruer meg og gleder meg og synes tida går forferdelig sakte...

halkatlala sa for siden:

hiv deg på tlf og ring noen tannleger der du bor å spør om de har studenter. fiks det viktigste til halv pris og fortsett neste høst når de har nye studenter ;)
studenten jeg har fått tak i skal være der helt til påske, så hvis jeg er heldig rekker jeg ei runde til før hun skal tilbake til skolebenken :)

Kitt sa for siden:

Så utrolig bra!:D
Lykke til i dag! :klem:

Klara sa for siden:

Det var en god løsning!
Lykke til! Utrolig deilig å få slikt gjort :ja:

sjuggerpløm sa for siden:

Jeg konkluderer igjen, med at helsevesenet i Norge er helt på bærtur.
Hvorfor skal tennene anses som en separat del av kroppen egentlig?
Alt annet dekkes av det offentlige, og man betaler en egenandel.
HVORFOR i hule er det annerledes med tennene??!

Man kan bli like syk av dårlige tenner, og det kan få stygge konsekvenser om man ikke får stelt tennene sine på lik linje som resten av kroppen!

Få tannhelse inn i samme system som andre helsetjenester. :mad:

Sånn, bare en liten avsporing. Da skal jeg ikke kuppe tråden din mer.

halkatlala sa for siden:

nå har jeg vært hos tannlegen :) hun hadde ikke tid til rotfylling før i oktober, men hun fiksa den vondeste tanna mi midlertidig og skal ta tannstenen min 9. september. tanna var så betent at bedøvelsen ikke virka før etter 4. sprøyta med bedøvelse- og gjett hva? jeg betalte bare 180 kr for bilder og resten gjorde hun helt gratis :D snille snille tannlegen :)

Kitt sa for siden:

Å, nå ble jeg glad!:D
Så godt du er i gang med å få orden på tennene dine! Og for en grei tannlege! Sånn skal det være!:heia:

Klara sa for siden:

Så fantastisk! Snille tannlegen!

Livet blir markant bedre uten vonde tenner! :)

halkatlala sa for siden:

ja- jeg er så glad jeg også :)

halkatlala sa for siden:

oppdatering: har vært hos tannlegen igjen i dag og fått fjærna tannsten, rensa og polert tennene :) nå er de sååå hvite og fine og jeg får både tanntråd og tannpirker mellom fortennene :)
og hun ville ikke ha penger for det, jeg fikk det gratis :D

Kitt sa for siden:

Gratis!?!?:w00t:
Se der, ja, det går faktisk an!:heia:

Grattis med et blendende hvitt smil!:D

Klara sa for siden:

Hurra for nytt glis :D

halkatlala sa for siden:

ja, tenk-GRATIS :D
snille-snille tannlegen:klem:
gleder meg nesten til rotfylling 18 oktober :rolleyes:
har egentlig lyst til å sende henne blomster med takkekort når hun er ferdig med tennene mine- ville det virke rart å gjøre det?

Kitt sa for siden:

Det syns jeg hadde vært en svært hyggelig ting å gjøre! En oppmerksomhet fordi hun er så grei fortjener hun helt klart!:)
Kanskje hun til og med får lyst til å være snill og grei mot noen andre også?

halkatlala sa for siden:

da skal jeg gjøre det :D

Lava sa for siden:

Hvordan finner man ut om en tannlege har en lærling på plass?
Må man ringe rundt og spør, liksom.. :p

Glad på dine vegne, halkatlala! :heia:

streber sa for siden:

Min mann og min svigermor er også superfornøyde med tannlege Olga i Riga som Rioja nevner. Men høres super ut den løsningen du har fått til! Lykke til videre med behandlingen:)

Lava sa for siden:

:heia:
Mye penger spart! Og ferietur samtidig. Man må da bare spare, evt finne penger til en slik tur... For siden tenner tydeligvis ikke er en del av kroppen, og havner utenfor vanlig egenandel hos lege. Skjønner ikke hvorfor tenner skal være utenfor?
Er ikke de like viktige som resten av kroppen?

Man kan spise på seg feks diabetes og få hjelp rimelig, men man kan ikke spise på seg hull i tenner og få det dekket av samme system----

Kitt sa for siden:

Men "spiser man på seg" diabetes og så får problemer med tennene, er de plutselig en del av kroppen og man får støtte til en del tannbehandling!:p

Lava sa for siden:

Pirk pirk :p

halkatlala sa for siden:

nå har jeg vært hos snille tannlegen med dattera mi også :) fikk lakk på to nesten-hull, så de ikke skulle bli ordentlige hull også fikk hun også polert tennene sine, så nå smiler vi om kapp her med de hvite tennene våre :D

Kitt sa for siden:

Var ikke ment som pirk, pirk altså! Bare at dersom tannproblemene kan knyttes til sykdom, får man faktisk litt hjelp!

(Men etter som jeg selv fikk Dia2 lenge før fylte 40, er jeg nok litt hårsår også:p )

halkatlala sa for siden:

tannlegen ringte meg i går kveld og lurte på om jeg ville rotfylle i dag, så nå har jeg vært der. tanna hadde vært betent så lenge at hun ikke var sikker på om det gikk å redde den, så nå sitter jeg med rotfyllt tann og venter på at bedøvelsen skal gå ut. hvis den gjør vondt skal jeg ringe henne på mobilen og hvis den ikke er vond skal jeg tilbake på kontroll på mandag. det som bekymrer meg nå er at hun fortsatt ikke ville ha betaling. jeg er ikke vant med at ting som vanligvis er svinedyrt plutselig er gratis :forvirret

halkatlala sa for siden:

var på kontroll i dag.tanna er fortsatt for betent til å fortsettes med. den har også begynt å gjøre vondt igjen. ser det an litt til, har ikke lyst til å trekke den :nedfor:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.