< Tilbake til oversikten

Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Helene M sa for siden:

Men jeg vil gjerne så smått begynne å konvertere fra Ketolyse til Fedon Lindberg allerede nå:) Derfor lurer jeg på om noen har noen gode råd å komme med?

Tror dere det blir lettere for meg å komme i gang siden jeg ikke trenger å avruses? Jeg prøver å holde meg til rundt 20-25 karber om dagen.

Nå blir det vel kanskje litt verre med fett. Det bør jeg vel passe på så vidt jeg har forstått av de klistrede topptrådene.

Ellers, noen kjappe og helt sikkert enkle spørsmål.

Er tyggis o.l lov her?

Er all slags frukt ok? Bananer er inneholder kanskje en god del karber? (mener ikke at jeg skal fråtse i frukt altså. Skjønner det er mer for "kosens skyld")

Tusen takk til dere som har tid og ork til å svare:)

Gerd sa for siden:

Sjekk journalen til Nellie og til swimzy. De er begge på fedon, og skriver flott opp hva de spiser :ja:

Helene M sa for siden:

Takk! :klem:

nellie sa for siden:

Du kan spise en halv banan i nye og ne, men vil nok anbefale å holde deg unna de med mest sukker. Banan, mango, druer, noen melontyper. Hvis du skal spise noen så pass på å balansere dem godt f.eks med nøtter. Jeg spiser KUN banan før trening, innimellom.

Tyggis har jeg ikke sett noe om, så det går sikkert bra:)

Det vanskeligste blir sikkert å slutte å tenke så mye på karbohydrater og heller tenke på GI og GB. Karbohydrater har jo mye å si der, men Lindberg handler mer om å balansere måltidet med proteiner, fett og karbohydrater i skjønn harmoni:)

Jeg syntes det var veldig kjekt å begynne med å spise akkurat så mye grønnsaker jeg ville, når jeg gikk fra ketolyse til Fedon. Følte at jeg måtte begrense grønnsakene så ille på ketolyse, så det var liksom et ille fint sted å starte, for meg.

Helene M sa for siden:

Takker og bukker for svar, Nellie:)
Har tittet innom journalen din og der var det mange flotte matplaner å se:D

Ja, den grønnsaksbegrensningen, da særlig belgfrukter (det er det som er linser, bønner, erter og sånt?) som erstattning for poteten og risen har vært vanskelig.

Men.. Eh. GI skjønner jeg hva er. Men GB, hva står det for? :rolleyes:

nellie sa for siden:

Er redd for at jeg er et dårlig eksempel, for jeg er ikke akkurat noe Lindbergsk vidunderbarn:p

GB (glykemisk belastning) er egentlig det viktigste. Det er den totale belastninga på et helt måltid. Men dette lærer du mer om når du leser boka:)

Helene M sa for siden:

Ah, ja gleder meg til boka kommer så jeg lærer litt mer:D

Charlott sa for siden:

I arkivet til den godeste Fedon finner du masse gode oppskrifter, du kan jo kikke litt her mens du venter på boka :)

Cyan sa for siden:

Noen frukt er bedre enn andre (Fedon fraråder banan i den aller første utgaven av Naturlig slank, men jeg kan ikke huske å ha sett det i den nyeste versjonen). Frukt han har oppgitt som mellommåltider i boken (Pære, eple, fersken, plommer, kiwi, honningmelon og cantaloupe) er de jeg regner med er de "beste" å velge. Men om frukt spises, gjør som Nellie sier, balanser med f.eks. CC og/eller nøtter. Evt. innlem det som en dessert rett etter middag. Bønner og linser kan du spise ganske mye av.

GB sier noe om hvor stor belastning en matvare eller et måltid har på blodsukkeret ditt, akkurat som GI, men tar også med i betraktning hvor mye karbohydrater en matvare inneholder (noe GI ikke gjør).

Jeg aner ikke hvor Fedon står i forhold til tyggis, men jeg antar at det er helt uproblematisk.

Dersom du har brukt triks for å få opp fettandelen som f.eks. cocosa i kaffen og en dæsj ekstra smør her og der kan du jo begynne å kutte litt på det. Du kan jo fortsatt spise godt med fett (i forhold til hva som tillates på lavkaloridietter a'la Grete Roede), men å tilsette ekstra fett som ofte må til på ketogene dietter skal ikke gjøres.

Helene M sa for siden:

Tusen takk! Flott arkiv:)

Helene M sa for siden:

Takk for godt og informativt svar, Cyan! Her var det mange gode tips å ta med seg. Og ikke minst gode forklaringer.

Takk!:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.