< Tilbake til oversikten

Frukt og grønt?

tula73 sa for siden:

Hei....er ganske ny på dette greiene. Prøvde ketolysekuren for ett par år siden, gikk ned ett par kilo, men holdt å å bli sprø av alt fettet jeg skulle ha i meg. Fikk til og med sykt lyst på brød, enda jeg egentlig ikke er så veldig glad i brød.
Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle prøve en litt egenkomonert diett. Men er litt i villrede om hvilke matvarer jeg kan spise og ikke spise.....så derfor trenger jeg litt hjelp:) Kan jeg spise frukt? i tilfelle hva slags frukt? Og hva med sponplater(fiberrik)? og rugsprø? kan jeg spise alt av grønnsaker(seff ikke poteter og mais da)?
Er veldig takknemmelig om noen kan hjelpe meg litt på vei her:)

Charlott sa for siden:

Heisan :)
Litt rugsprø og FiberRik er blant de bedre alternativene om du ikke vil lage lavkarbobrød/knekkebrød selv. Fedon har også brød som jeg tidligere har funnet på Rema :)
Ang frukt kan kanskje denne artikkelen gi deg en pekepinn?
Lykke til! :D

tula73 sa for siden:

takk takk:)

Charlott sa for siden:

Glemte jo å svare på dette med grønnsaker...

Som hovedregel er alle grønnsaker som vokser over bakken lov, minus maiskorn :)
Løk er lov, det samme er sellerirot og jordskokk :)

Bladsalat er selvsagt lov :)

tula73 sa for siden:

Takk igjen:)
Da er vel ikke kålrot tillat da? det som er så godt:)
hørte at søtpotet er greit?

Charlott sa for siden:

For meg er søtpoptet og kålrot noe som tilsvarer en utskeielse, men siden du kjører egenkomponert må du nesten avgjøre selv hva du synes er ok eller ikke :)
Her kan du søke opp de ulike matvarene/grønnsakene og se hvordan de ligger ann mtp karbohydrater :)

BitTorres sa for siden:

I utgangspunktet er potet, gulrot og andre rotfrukter ikke særlig egnet i et lavkarbo kosthold, da mengden og typen karbohydrat er ugunstig. Men da tenker jeg på en dag til dag kost. Om en tar èn potet til middag en dag, èn gulrot en annen, så synes jeg det er helt ok. Men tenk på at du kan spise "mengder" av blomkål, paprika, tomat, selleri, løk, alle bladsalater, jordskokk (vær litt forsiktig med den, du KAN risikere å bli sittende på ramma med løs mage), agurk osv, dessuten er Avocado en frukt du kan spise så mye du vil av. Noe du antagelig ikke orker, så fet som den er :) I det hele tatt kan du på dette kostholdet hive i deg 1 kg grønt om dagen og likevel ligge på under 20 gram karbohydrater. På 14 dager er så godt som alt søtsug borte, både psykisk og fysisk, om du lever strikt og IKKE bruker alternative søtsaker som aspartam og sånt. Men på en annen side - om du ikke er veldig plaget, så er det jo godt med litt bær med pisket krem på også, med et lite dryss sukrin.
LCHF ER jo faktisk en "njutmetod".

tula73 sa for siden:

Takker igjen for gode tips og svar. Jeg skal riktignok ikke mer ned enn 6-7 kg......så er litt usikker på om det er riktig å få i seg så lite karbs, eller hva jeg bør ligge på i døgnet, om jeg bør være i ketose osv. Men finner vel ut av det etterhvert vil jeg tro:) Uansett så veit jeg at kroppen min ikke har godt av brød. er nå på fjerde dagen uten brød, og jeg føler meg mindre oppblåst allerede....hurra:)
Er litt spent på hvordan magen min takler så mye fett nå....fikk fjernet galleblæren for en tid tilbake, men krysser fingrene for at det ikke er noe problem:)

ada-emilie sa for siden:

Fremfor å spise frukt er det bedre å spise bringebær og jordbær. Om du vil ha brød prøv jukseloff her inne.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.