< Tilbake til oversikten

Er alle brød FY på Ketolyse?

Kanskje sa for siden:

Jeg har jo lest masse her inne siste par månedene. Og forstått det slik at de ulike lavkarbo brødene er festbremser som hindrer at man går ned i vekt.
Så jeg har helt holdt meg unna brød i to måneder.

men så er det noen morgener jeg savner brød så veldig , når jeg spiser med andre som spiser brød. Og så hadde det vært så utrolig godt å kunne spise brød med pålegg en gang iblandt, et par skiver.

osteknekkis med pålegg funket ikke.

Så da lurer jeg, finnes det noen brød som er ok når man går på ketolysekuren og vil ned mange kilo i vekt, eller vil brødene hemme vektnedgangen? føler ikke jeg går noe ned lenger, bare første to ukene. så jeg spiser sikker noe feil uansett.

Tar gjerne i mot godkjente brødoppskrifter, eller oppskrifter på rundstykker, de kan man jo fryse og ta opp ett og ett.

Gerd sa for siden:

Det er oppskrift i boka.......... Så ja, da kan det spises ;)

og ligger mange oppskrifter her inne.
Bare søk på brød i googlefeltet oppe til venstre.

Om det hindrer nedgang?
Hos noen ja.
Du må bare prøve deg frem selv.

Kanskje sa for siden:

Har tenkt å gjøre alvor ut av å bake meg et brød med litt hjelp. Og kikket på denne her forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627

Det inneholder ting man får i butikken, men inneholder 3 gram karber pr 100 gram og det er kanskje litt mye på ketolyse? Hvis jeg da spiser to skiver av og til så dekker jo dette opp til 6 gram karber. :eek:

Nerthus sa for siden:

En skive veier vanligvis 25-30 gram om du skjærer passe tynt - det blir da 3/4 til 3/3=1 gram pr skive :)
Jeg spiser karins "mitt aller beste brød" som gir 30 skiver på et brød = 1 gram pr skive.

Kanskje sa for siden:

ok så da er det ikke såååå ille??

skal søke etter karins beste brød, inneholder det også ingredienser som er lett å få tak i?

Regret sa for siden:

Jeg skal bake soyabrødet som er skrevet om i boken, det inneholder svært lite og virker kjempelett å bake. Eneste man ikke får tak i på butikk (bortsett fra enkelte butikker da) er vel soyaproteinet, men er visst lett tilgjengelig på helsekost.

Soyabrød
6 egg
2 dl mager kesam
1/2 dl rapsolje eller annen olje
3-4 dl soyaprotein
1 ss bakepulver
olje til smøring av brødform

Visp egggene med kesam og olje.
Tilsett soyaprotein og bakepulver.
Tilsett mer soyaprotein etter behov.
Hell røren i brødformen og stek til brødet på nederste rille ved 180C i 45 minutter.

• Skjær tynne skiver.
    Hver skive inneholder ca 0,8 g karbohydrat. Totalt karbo.innholder er 11g.
    Brødet holder seg i kjøleskap i 4-6 dager.

Hvis deigen er for tynn, hever brødet for mye. Er deigen for fast, hever den ikke tilstrekkelig.

Har du boken?
Der står det også variasjoner som kan sette en bedre smak på brødet, eller bare andre alternativer.

Nerthus sa for siden:

Tja - spørs jo hvor du bor, men selvfølgelig er fiberhusk og JBKM involvert - i tillegg til kruskakli, glutenmel, egg, linfrø, solsikkefrø og valnøtter... osv.

Her er linken :)

Jabba sa for siden:

Du skriver jo at du savner brød av og til....
Siden du tydeligvis ikke har tenkt å spise brødskiver til frokost, lunch og kveldsmat så hadde jeg ikke vært redd for å prøvd meg på en skive i ny og ne....

Nurk sa for siden:

Det at lavkarbo-brød er festbremsere var nytt for meg. Har hørt man skal styre unna på induksjon, men foruten det....? jeg spiser 1 skive daglig jeg, og det holder - for jeg blir så mett av det brødet. Så klarer jeg å spise egg-ett-eller-annet til frokost, så lenge jeg vet jeg skal ha en skive til lunsj ;) Går likevel ned i vekt.
Poenget er vel å ikke hive innpå ubegrensede mengder, skulle jeg tro :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.