Er det nokon fleire som har problem med at navelen lukter, blir rød og det kjem væske ut av den? Virka som det gjer det når vekta går nedover, eller tar eg heilt feil? Er det berre tilfeldigheit? Og kva kan eg gjere for å bli kvitt problemet?
Jeg har tidligere hatt piercing i navlen, og der med et hull som ikke gror helt igjen. Der kan jeg oppleve å få betennelse/infeksjon en gang i blant, og da kan jeg få samme symptomer som deg. Hos meg ordner det seg med å bare være litt nøye med å tørke og vaske det med vann, så er det borte innen en dag eller to :)
Områder som ikke får nok luft, feks under store bryst/i navel kan bli fuktig pga normal perspirering (svetting) og dermed gi sårhet som naturlig avgir sårvæske. Fukt i huden kan medføre candidia (sopp). Har hatt det selv i navel, men det går fort over hvis jeg smører med Canesten salve, eller drysser med Canesten pudder. Canesten pudder "tørker" opp også da.
Tenker forøvrig at ifht vekttap blir huden "slappere", og folden rundt navlen gjør at ikke navlen "luftes" slik den gjorde før når fettet gjordet huden mer "spent".
Candidia finnes i den den naturlige bakteriefloraen på huden vår, men "undertrykkes" av bakteriene som finnes på huden. Candidia trives når det er fuktig og kroppstemperert og blomstrer da opp. Høres ikke usannsynlig ut at det er det du har. Det lukter forøvrig "tåfis".
Som tidligere nevnt er canesten pudder nok den beste behandlingen for en soppinfensjon.
Men for å forebygge at kommer igjen kan man bruke talkum pudder (Får kjøpt på apoteket) eller barnepudder. Jeg bruker dette på sommeren.
Ooohhh... Misunnelig! :D God tur! Det blir sikkert godt å "lufte" den litt ja. Samtidig vet jeg at jeg kan bli litt sår når det er varmt og man har på seg bukse/eller klær som "sperrer inne" fuktighet...
Enig i det Helene75 sier: Bruke vanlig babypudder når du ikke er sår, for å holde det tørt og forebygge sårhet -enten det er under bryst, navle eller lyske/skritt. :):)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.