mandag 28. feb 2011 kl. 15:00
En rekke såkalte eksperter uttaler seg om ernæring, kosthold og helse i mediene - ofte helt motstridende. Hvordan kan du vite hvilke eksperter du kan stole på, og hvilke du bør være skeptisk til? Fra hvem - og hvor - kan du få faglig god informasjon?
Er du forvirret over motstridende helse- og kostholdsråd? Få hjelp av professor i ernæring og lege Christian A. Drevon til å være kritisk i valg og bruk av helseinformasjon. Drevon sitter i fagpanelet i VGs Vektklubb.no
De med økonomisk gevinst på din fedme kan du aldri stole på.
feks Drevon, brølekari, Roede, Ketoselegen samt alle typer dietter hvor du må kjøpe ett produkt.
Svenske lavkarboprofiler som Dahlquist, Skaldeman, kostdoktoren og norske Hexeberg er viktige, men du bør lese vitenskaplig teori og fakta utenom.
Ernæringsspesialister er kjempevanskelig. De som forfekter pensum fra sin utdannelse er helt på bærtur, men det finnes noen som tenker selv.
Birger Svihus har en veldig svak teori og tenker ikke langsiktig nok/ser ikke hele bildet.
Følger du hans råd vil du gå ned i vekt, men yteevne, velvære samt fysisk og psykisk utvikling vil ikke gå bra. (økt dødelighet)
Panelet i Vitenskap og fornuft har veldig gjennomtenkte, fornuftige upartiske, vitenskapelig baserte råd.
De fremstår med stor troverdighet og slenger ikke ut påstander uten solid bakgrunnsteori samt kilder.
Hvem er ketoselegen? Og er det bare de som tjener penger på tilleggsprodukter man ikke kan stole på, mens de som "bare" håver inn på bøker, de er en annen sak?
Og ang de som driver klinikk.. Det regnes ikke som tilleggsprodukt? Hva med de som driver klinikk og ikke selger noen andre tilleggsprodukter, er de mer pålitelige enn de som selger tilleggsproukter på klinikken sin? Tells hvor mange bøker man føler for å gi ut om samma emnet med i pålitelighetesskalaen, eller er det helt urelevant?
Tror man må tenke og vurdere litt sjæl:) Fedon f.eks har jo gitt ut en haug med bøker, selger en haug med tilleggsprodukter, men jaggu stoler jeg på han og hans filosofi lell. Mulig jeg er heeeelt desillusjonert, men.. Han har ikke tjent en slant på meg;)
Ketoselegen er www.ketolyse.no/ Han anbefaler ukritisk bruk av soya og kunstig søtning.
Jeg burde kanskje presisert litt bedre dette med de som tjener penger på din fedme, og jeg er kritisk til at det kommer så mye like bøker om lavkarbo og slanking. Har du lest en har du lest alle. Det er viktig å lese teorien andre (nøytrale) steder og slik at man gjenkjenner humbug og tøys. (Begynte her om dagen på en (lavkarbo) kokebok fra en fransk forfatter, de første 20 sidene var overraskende bra men så endret hele boka seg med bakgrunn i de feilaktige teoriene om mettet fett og hjertekarsykdommer. Bort med den).
En lege har kun kunnskap om kosthold hvis det er en personlig interesse for den legen.
De har minimalt om det i sin utdannelse, og det lille de lærer er ikke bra. Leger kan mye om medisiner, men lite om det å være frisk.
Fedon Lindberg er nå litt bob-bob da...Meningen hans om kosthold har hatt en tendens til å snu seg etter folkemeninga gjennom åra, spesilet hans syn på fett. Mye bra for all del, men det skinner litt igjennom at det også er butikk for han.
Det blir vel litt sånn at man stoler på den som man føler ligger ens egen overbevisning nærmest:) Jeg lukker ørene når jeg hører noen med veldige overbevisninger enten den ene eller den andre veien uttaler seg og hører etter når noen som er mer åpen for individuelle forskjeller og behov snakker.
Men det er nok ikke lett å vite hvem man skal stole på, hvis man egentlig ikke har noe egen mening om saken.
Jeg ser ikke akkurat på evnen til å tilegne seg ny kunnskap som noe negativt:) Er det ikke fornuftig at han har lært mer om fett og blitt mer åpen for det da? Stoler mindre på noen som ikke rikker seg en cm uansett hva slags ny info som kommer ut.
Jeg er enig i at det nok er mye butikk for han, men det påvirker ikke mitt forhold til rådene hans, så da er det greit for meg. Har ikke kjøpt en eneste bok (heia bibliotek) et eneste produkt eller noe som helst fra han. Setter ikke butikken i sammenheng med kunnskapen.
Det som er viktig er å lytte til de som tenker helhetlig og som viser god evne til å reflektere.
"Ny forskning" er mye av grunnen til at folk har problemer idag.
Det er ikke behov for ny forskning, all nødvendig kunnskap ligger i fortiden.
Hvis du hele veien skifter mening etter ny forskning betyr det at du egentlig er på konstant bærtur.
Altfor mange "eksperter" gir deg kun en løsning på overvekt, nesten utelukkende på bekostning av din generelle helse. Dette er ett kjempeproblem som belyses altfor lite. Wenche Brenne Drøyvold har gjort en meget oppsiktsvekkende doktorgradsavhandling som forteller at denne ensidige fokusen gir økt dødelighet.
les mer her: www.facebook.com/#!/notes/mat-er-min-medisin/jegersamfunnets-tilbakekomst/145679468824961
hva med atkins da dere??
veldig nysgjerrig på det.
kan det være mulig tro å bare kutte ut sukker,brød,pasta,ris og det som det finnes mel i gjør at vi får en vektnedgang?
har noen prøvd dette?
nå har jeg gått på skaldemans strenge diett og er nå gått inn i min 8 uke UTEN å gå ned så mye som ett gram.
Er du seriøs? Så du mener den eneste måten er å nærmest være "født" med den riktige kunnskapen?
Dessuten vitner formuleringa di om at du kanskje ikke har oppfattet Nellies utsagn helt heller.
Jeg gikk på Atkins for noen år siden og kuttet akkurat det du skriver, samtidig som jeg spiste svært lite fett. Jeg trodde da at fettet ikke var nødvendig for å gå ned og jeg likte heller ikke fettet. Jeg forsto Atkins bok slik at jeg ikke MÅTTE spise masse fett. Jeg gikk ned uten problemer. Men jeg begynte å reise mye på feire og klarte ikke holde det, samtidig var jeg lei den ensformige maten (jeg er kresen). Gikk opp alt igjen. Da jeg nå oppdaget denne nettsiden for lavkarbo, har jeg kjørt på med masse fett, samtidig som jeg startet på Atkins igjen etter jul. Men nå har jeg funnet masse mat jeg liker, takket være dere, så nå tror jeg at jeg klarer å gjøre dette til en livsstil. :)
Hvor langt tilbake skal man gå da? Til den tiden de mente at årelating var svaret på det meste siden man hadde ubalanse i galle/blod-balansen?? ;)
Ny forskning kan bekrefte eller avkrefte noe man har antatt som riktig.
Synes også det er flott av Fedon å si at han går vekk fra en del av det han har sagt før - noe annet ville vært patetisk.
En god del av fettfrykten i dag, skyldes dårlig forskning. Det er klart at vi trenger ny forskning for å avkrefte de dårlige teoriene.
Kuriosia:
Sukkeret kom for alvor til Europa via berbernes og maurernes inntog i Spania i det 8. århundre. Sukkeret fra India og Midtøsten ble kalt «det hvite gull». Det ble solgt på apotek, veid opp i gram og var uhyre kostbart.
På 1700-tallet var sukker den viktigste importvaren i Storbritannia. Det ble brukt både som søtnings- og konserveringsmiddel, og en entusiastisk lege, Frederick Slare, anbefalte sukker til tannpuss! (Wikipedia)
Når det gjelder økonomiske interesser - klarer jeg ikke se at Dag Viljen vinner på å fremme lavkarbo? Jeg vet han har bidratt til Bedre uten brød - men ellers? Ser han ikke selv Drevon at han sitter i "tjener på" fella selv??
De driver Davids kamp mot Goliat i det etablerte helseNorge, og å sammenligne dem med VGs slankeklubb, Nutrilett eller Roedekurs er lavmåls og direkte tåpelig.
Jeg er temmelig sikker på at ingen av dem tjener spesielt godt på VOF, og at de gjør veldig mye gratis for en god sak.
Mente vel helst at man må se på evolusjonen.
Men du trenger bare å gå tilbake til 30-tallet og Weston A. Price for å forstå nok om kosthold. Hans studier kan aldri gjentas og er en uvurdelig (og altfor lite brukt) kilde til hva som er riktig kosthold for alle folkeslag over hele verden.
Jeg har ikke helt fulgt med på Fedons krumspring de siste årene, men leste boka "kost i balanse" når den kom. Og jeg må si jeg var imponert over å finne en bok som ikke bare sa at man skulle spise slik og slik, men også nevnte et og annet om hvorfor. Nå er jeg hverken helsefagutdannet eller har mer enn vanlig greie på ernæring, men jeg liker også å få litt bakgrunn for påstander. Og jeg må si jeg synes han er tøff som har stått i mot det etablerte helse-Norge i årevis, han ble jo periodevis uthengt og latterliggjort i diverse paneldebatter og kronikker for noen år tilbake.
Jeg opplever at Dag Viljen Polezynski møter akkurat samme motbør som Lindberg - et steilt helse-Norge, døv og blind for annet enn etablerte "sannheter". At Lindberg tjener penger på å hjelpe overvektige er helt greit for meg - det gjør ikke hans begrunnelser for hvorfor lavkarbo virker gunstig på blodsukkeret/insulinutskillelse mindre valide. Jeg håper virkelig VOF opplever braksuksess (også økonomisk) i tiden framover. Slik kan de kanskje nå enda fler med budskapet sitt - og vi andre kan slippe å bli uglesett i lunsjen ;)
Du snakker om dem i panelet. Det er flere av dem i panelet som tjener godt på lavkarbo. Kenn og Hexeberg feks! Kenn reklamerer jo for sin egen side i det bladet også.
Jeg vil da presisere at jeg ikke er mot at dem tjener penger på det. Skal man jobbe med noe, så må man jo tjene penger på det. Jeg blir bare oppgitt når du mener dem gjør det, uten å tjene penger på det... :) Det meste i denne verden handler jo om penger nå, og ikke kan man leve uten dem.
Kenn tjener masse penger på at jeg er medlem på siden hans, og kostholdskurset hans.. Men jeg ser ikke at det er galt? Jeg hjelper han, han hjelper meg :-)
Og en kan da vitterlig ikke bare se på skattelistene. Deres firmaer står jo ikke oppført der... Og har man mange lure måter å trekke fra på, så kommer ikke inntekten der.
Onkelen min tjener godt over en halv mill iåret, men av en eller annen grunn står han oppført med nada på skattelistene.. Fint å kunne trikse og mikse når man kan reglene.
Jeg forstår at min formulering i det opprinnelige innlegget ikke var god nok, jeg skulle ordlagt meg annerledes.
Det er en selvfølge at å tjene penger til livets opphold ved å drive innen kosthold, enten du er forfatter eller produsent av slankemidler, er like greit som alt annet.
Spørsmålet var : Hvilke eksperter kan du stole på ?
Hva med Eatclub til Kenn da, er det like ille som ketolyse mener du? Han tjener jo penger på oss.. Men han selger ingenting da, utenom råd, menyer etc.. Hverken piller eller bakemikser..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.