< Tilbake til oversikten

Atkins vs skaldeman

Tittit sa for siden:

kan noen fortelle meg hovedforskjellen mellom Atkins og skaldeman?

ada-emilie sa for siden:

Hovedforskjellen er at ketolysekuren holder fast på inntak av grønnsaker mens Skaldemann ikke legger like mye vekt på det. Skaldemann har også tilpasset en spiseplan i forhold til hvor mye du skal ned i vekt. Begge hevder at det å spise matvarer med mye fett og protein er bedre enn å måtte tilsette fett utenom. Torkil legger vekt på tilskudd av vitaminer, mineraler og sporstoffer. Skaldemann påstår vel snarere at antioksydanter ikke er nødvendig så lenge man spiser hovedsaklig mettet fett.

Tittit sa for siden:

takk:)

Gerd sa for siden:

Men nå var det ikke ketolyse vs skaldeman, men aktins vs skaldeman som ble spurt om :ja:

Tittit sa for siden:

ahh nå ser jeg det.
har svart "takk" på feil innlegg hehe
ja sånn går det når en er sliten og trøtt.
og leser flere innlegg samtidig uten å svare med engang.
jaja man får jo aldri takket for mye:)
nå når jeg ser begge deres meldinger mot hverandre så er det helt riktig det du sier Gerd.
har du noen innspill i forhold til dette?

Gerd sa for siden:

Kjenner ikke til reglene hverken hos atkins eller skaldeman :)

Begge er jo ketosebasert da.
Atkins har "stiger"
Skaldeman har flere kategorier allt etter hvor mange kilo man skal ned.

Gerd sa for siden:

Og scroller du helt i bunn av siden her, så finner du flere tråder med samme spørsmål :)

Tittit sa for siden:

ok:)

ada-emilie sa for siden:

Å, javisst:) Atkins har en trinnvis innføring av karbohydrater for å finne ut hvilke matvarer man er intolerant eller allergisk mot og for å se hvor mye karbohydrater man faktisk kan innta uten å stagnere i vekt / gå opp i vekt. Det begynner strengt for å bli kvitt avhengighet og få opp fettforbrenningen. Skaldemann mener man kan leve på et kosthold med svært lite kartbohydrater, mens Atkins har lagt opp til en innføring av mer og mer karbohydrater til man finner sin grense. Stopper vektnedgangen må man bremse inntaket av karbohydrater. Atkins selger en haug med måltidserstatninger som i mange tilfeller er som snop å regne. At det anbefales å spise flere av disse erstatningene daglig er jo et salgstriks som jeg ikke akkurat vil kalle et godt råd ernæringsmessig. Skaldemann satser på ren mat uten tilsetninger. Skaldemann påstår jo også at man fint kan leve med minimalt med karbohydrater i lengden også. Han bremset egen vektnedgang for ikke å bli for tynn ved å spise mer grønnsaker/karbohydrater. Så han tilførte karbohydrater til slutt som ferdigslanket mens atkins tilfører mer enn grønnsaker allerede i fase to.

Tittit sa for siden:

så hva betyr det i praksis dersom jeg går over fra skaldeman til atkins?
har gått på ketolyse i ca 8 dager og skaldeman i 5-6 uker.

LilleM0r sa for siden:

Hvis du går inn på forum og ser under kostholdsfilosofier så ser du mer detaljert og mer nøyaktig, ikke minst riktig, hva de enkelt er.
Prioriter de som er "klistret" - de er som oftest de beste.
Slik vil du lære forskjellene - som ikke kan oppsummeres så enkelt som det forsøkes på her.

Lykke til :)

Tittit sa for siden:

da gjør jeg det:)
takker.

ada-emilie sa for siden:

Du innfører da litt og litt mer karbohydrater. Om du vil ha et kosthold med flere karbohydratkilder kan du jo prøve og se hvor mye og hva kroppen vil ha v.h.a dise fasene. Selv, hvis jeg var overvektig, ville jeg slanket vekk det jeg ville først med skaldemanns råd og så innført karbohydrater etterpå, for at vekttapet skulle skje raskere. Men det er altså utålmodige meg.

Tittit sa for siden:

utålmodig..kjenner til det du hehe.
ja jeg driver å lever på skaldemans strikte diett.
det går sakte men sikkert.
har ikke sjekket vekten på leeenge men følger med på klærne.
tenkte kanskje å gå over på atkins etterhvert for det blir litt mer normalkost for meg sammen med resten av familien.

ada-emilie sa for siden:

Ja. Jeg anbefaler en veldig forsiktig og langvarig innføring av mer karbohydrater. Du kan gjøre det enda mer forsiktig enn Atkins foreslår.
Og følge med på vekta undervegs så du vet hvordan kroppen reagerer.
Det er i overgangsfasen det hele kan gå galt om man ikke er påpasselig nok.

Tittit sa for siden:

ja huff,får egentlig angst av det jeg:(
det kommer nok til å ta en stund før jeg beveger meg ut på den opptrappingen.

ada-emilie sa for siden:

Ja, det er krevende. Du kan jo vente med å ta det når du har overskudd og lyst til å eksperimentere deg frem:) Og bruker du redselen konstruktivt ved å være forsiktig og fornuftig, så går det bra. Nå vet du hva som funker og så er det bare å bygge på det så langt det går.

Tittit sa for siden:

ja åsså tenkte jeg at jeg vil gå ned ett par ekstra kg for å ha litt å gå på når jeg begynner å eksperimentere.

ada-emilie sa for siden:

De to kiloene kan holdes av til den ekstra vannvekten kroppen får ved høyere karbohydratinntak:) Selv har jeg valgt å spise lavkarbo bestandig fordi når jeg prøvde å innføre karbohydratmat spiste jeg bare mer og mer av det til tross for at jeg er svært disiplinert. Det er lettere å kutte matvarene helt ut, synes jeg. Det søte skaper lett et sug etter mer, og jeg er typen enten-eller og et vanemenneske. Så jeg tillater meg heller å spise så mye salat jeg ønsker hver dag.

Tittit sa for siden:

smart:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.