Jeg har de siste dagene kommet i kontakt med vanvittig mange koselige, hjelpsomme, vennlige og tålmodige mennesker:) Jeg syns det er fantastisk at så mange velger å dele sin vei mot et lettere liv. [size=3][/size] Jeg vil gjerne høre deres historie om hvordan dere har klart dere med lavkarbo, hvor mye dere har gått ned, å hvordan veien ditt har vært:) [size=3][/size] Tusen takk til alle de som velger å dele sin historie:)
Jeg begynte med ketolyse for ca 2,5 år siden og har nå snart nådd det største målet mitt som er minus 40 kilo. Har nok enda et par kilo som jeg burde bli kvitt - men de får forsvinne hvis de vil.....
Begynte etter jeg fant en artikkel på nettet om LCHF.
Gikk ned jevnt og trutt det første halvannet året - etter det gikk det treigere. Men jeg har aldri gitt opp og det har gitt resultater. Det at jeg føler jeg har fått spist god mat hele tiden har nok bidratt til at jeg holdt ut også i de "tyngre" periodene med stillstand - og ikke minst - støtte og hjelp fra forumdeltakerene her....
Er mest imponert over at jeg klarer å holde meg unna søtsakene i hverdagen selv - jeg ELSKER kake, sjokolade, brus osv....
For ca 5 år siden veide jeg rekordhøye 104 kilo. Meldte meg på Grete Roede, fulgte opplegget til punkt og prikke, og avsluttet kurset med 2 kilo opp!! Var i ferd med å infinne meg med å bare være tjukkebollefeita, og gi helt opp...
Kom over en artikkel i et ukeblad om ketolyse, og tenkte som så, at dette skal jeg prøve. Lykkes ikke dette, gir jeg opp.
Kjøpte boka, leste til øyet ble stort og vått, handlet inn alt jeg trengte og gikk i gang. Var kjempemotivert og disiplinert!
Startet i februar, og opplevde at kiloene bare rant av meg. For en fantastisk følelse :) Innen april var over oss, hadde jeg gått ned 12 kilo, og følte meg bedre enn på flere år.
Hadde en litt slakk sommer, hvor jeg vel var mer Fedon-inspirert enn ketolyse, men gikk da ned noen små kilo. Startet opp igjen skikkelig i august, og innen november var over, hadde jeg gått ned 18 kilo til! Totalt litt over 30 kilo ned, og da veide jeg ca 70 kilo. Følte at jeg hadde fått et nytt liv :)
Da jeg begynte å normalisere kosten igjen, kom det på igjen en 3-4 kilo, som sikkert var vann. De siste 2 årene har jeg ikke vært lavkarber i stor grad, og det har kommet på en 4-5 kilo til. Men alt i alt har jeg holdt vekta greit i 5 år. Nå jobber jeg for å komme inn i bunaden min, og ikke minst, holde vekta nede. Da må Fedon være løsningen for meg :)
Takk, jeg var flink, i hvert fall ;)
Nå har jeg andre mål og annet fokus, så jeg tenker egentlig ikke så mye på å være flink, men på å spise det kroppen min har godt av :)
Jeg gleder meg veldig til dagen da kostholdet ikke er mitt hovedfokus lengre, hvor det kommer så naturlig at jeg egenlig ikke bør tenke på det. Nå opptar det tankene mine egentlig hele tiden, det ligger i hvertfall godt plassert i bakhodet mitt.
Mitt liv på ketolyse startet helt tilfeldig, faktisk. Hadde i utgangspunktet en BMI på rett over 30, men var av de heldige som vekten var godt fordelt på, man kunne ikke egentlig se at jeg var over 100kg - de fleste gjettet på 85-90, og jeg er i tillegg 180cm høy. Likevel, jeg kjente det selv, alt var tungt og slitsomt, og jeg hadde egentlig lyst å begynne med kampsport igjen - hadde blitt skadet et par år før, noe som var en av grunnene til at vekten min hadde føket i været, gikk opp 10kg med en gang jeg måtte slutte å trene pga av en ødelagt ankel.
Så kom det til at jeg flyttet i mai, med mye løping i trapper, bæring av kasser og handleturer på IKEA. Før jeg visste ordet av det hadde jeg gått ned 5 kg. Tenkte jeg skulle se om jeg ikke kunne få til å fortsette litt lengre ned siden jeg var så godt på vei. Lavkalori var dog uaktuelt, jeg spiste allerede for lite/sjelden. Har alltid vært småspist, men likevel gått opp i vekt - antagelig fordi jeg rett og slett har spist helt feil i forhold til min egen kropp. Hadde tendenser til å være semi-vegetarianer - jeg likte rett og slett ikke kjøtt noe særlig, så det gikk i grønnsaker, frukt, MASSE RIS, pasta, brød og poteter. Akkurat det jeg ikke spiser nå. Lette litt rundt på nettet etter alternativer, og kom over noe info om ketolyse. Tenkte "dette prøver jeg". Jeg har aldri "slanket" meg i mitt liv, så det var en helt ny opplevelse for meg - men som min mor sier, jeg er sta som et esel. Brukte kjøkkenvekten og diett.no flittig, spiste bare det jeg skulle (og altfor mye maltitol-søtet sjokolade når jeg kjedet meg - jeg er en sånn som småspiser når jeg ikke har noe annet å gjøre på). Raste ned i vekt - 25kg fra mai til desember, og 5kg til rett etter jul etter en uke med litt høyere karboinntak.
Har kommet ned på en BMI på 23-blank, noe som er over all forventning. Vil gjerne ned en 5kg til, men merker at det kanskje ikke er noe ketolyse kan hjelpe med, har stått stille i halvannen måned nå. Skal innrømme at jeg har blitt sløvere i det siste, antall g karbo kommer gjerne opp i 20-25g om dagen nå. Har bestemt meg for å stramme opp litt nå, skal holde meg under 20g om dagen, samtidig som jeg teller litt på kaloriene - rett og slett fordi basalforbrenningen min nå er nede i 1576 kcal om dagen - og jeg kan ikke forvente å gå ned mer på det kcalinntaket jeg lå på i starten av "kuren".
Uansett, noe må jeg i alle fall gjøre, har blitt litt for opphengt i badevekten og diett.no. Tenker rett og slett litt for mye på matinntaket mitt, og jeg vil ikke la det bli et problem. Så gir ketolysen en måned eller to til mens jeg tenker på veien videre - Lindberg, Atkins eller bare generelt noe høyere karboinntak. Lavkarbo blir det i alle fall videre og, har så mye mer energi nå enn tidligere. Dessuten har jeg blitt et skikkelig rovdyr i løpet at det korte året jeg har holdt på - kjøtt er GODT (selv om jeg fortsatt ikke klarer fett kjøtt). gliser
Ikke noe problem! :D Er altfor glad i å snakke om meg selv uansett. ler
Og må sies, jeg er faktisk ganske så stolt av å være slankere nå enn da jeg var 14. Bunaden som ble sydd til meg da jeg var konfirmant er faktisk blitt litt stor nå.
Eg starta på ketolysekuren juli 2010. Gjekk ned nesten 10 kg første månaden (startvekta viste 115 kg og eg er 173 cm høg) og i november viste vekta 97,7 kg og minus 17,3 kg :D
Så har eg hatt ei tøff personleg periode og 5 kg kom raskt på igjen i løpet av desember og januar. Har no vore i ketose i snart 3 veker med eit kh inntak på ca 50 gr pr dag og det fungerar kjempe godt. Eg trenar ikkje så mykje som eg gjorde i haust, men det skal eg starte med igjen når snøen og kulda forsvinn. Eg har snart gått ned dei 5 kg som kom på og eg har eit ynskje om å gå ned 10 kg til sommaren. Totalt vil eg ned til ca 75-80 kg, men eg har bestemt meg for å gi kroppen den tida den treng, eg har ikkje lyst på hengehud og då er det greit at det tek laaaang tid ;)
I dag har eg faktisk ete ca 70 gr og det skal bli spennande i kveld om eg fortsatt er i ketose. Har ete berre to måltid, men åt to rugrundstykker frå Hatting til frokost og berre dei var det 50 gr kh i. Men det var eg klar over, eg prøvar å teste litt ut kor mykje kroppen min toler. Eg har vore i ketose opp mot 60 gr kh, så 70 gr kh er nok kanskje i overkant, men eg er fast bestemt for å finne mi øvre grense og då får eg berre ramle ut av ketose den dagen eg går over ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.