< Tilbake til oversikten

Hvorfor forbrenne fett?

Aftenvandrer sa for siden:

Det er noe som er uklart for meg.

Hvis kroppen i ketolyse læres til å forbrenne fett, fremfor karbohydrater, og man spiser mye fett, hvorfor forbrenner da kroppen eget kroppfett, når den jo får større mengder inntak av dette i kosten allerede?

Mellon sa for siden:

Dette lurte jeg også på. Jeg tenker, kommer en i skikkelig fettforbrenningsmodus, så kan en jo leve lenge på det en har, hvertfall når en er 20 kg over, som meg. Tenk det da, slippe å spise, men gå som en kamel hvor en bruker opp fettet på kroppen- deilig løsning.:D

KarMa40 sa for siden:

Det er flere sammenhenger her:

• det er mere krevende for kroppen å forbrenne fett enn glukose.

• i tillegg øker gjerne forbrenningen på dette kostholdet, slik at kroppen bruker mer brennstoff til vanlig

• kroppsfett er alltid like tilgjengelig for forbrenning, mens karbohydrater som brennstoff varierer veldig med inntak og forbruk og restitusjon

• ved å tilføre kroppen minimalt med karbohydrater og samtidig mye fett, sikrer du at hovedbrennstoffet blir fett uansett om du har spist det eller bærer det på rompa

• som de skriver her flere steder: Kroppen er ikke en forbrenningsmotor, den er en elektrisk-kjemisk motor.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.