Jeg er på dag to av lavkarbo/LCHF. Jeg er ikke så veldig nøye på å telle karohydrater, men passer litt på såklart. Fikk bare en idè om at tyrkisk yoghurt sikkert ville bli god med litt smoothie i. Blandet derfor 100g tyrkisk yoghurt med 50g smoothie (Bama - guava, mango, goji, 10,1 kh pr 100g...9,8 sukkerarter). Vet jo frukt ikke er lavkarbo mat, men er dette ok å spise av og til? Hadde over 1ts splenda...og det ble jo veldig godt...
Håper noen kan si sin mening om dette, jeg er jo fortsatt litt grønn :)
Det skal jeg jammen gjøre. Vet egg ikke er farlig rått (jeg bare ser for meg de som drikker rå egg uten å ha de i noe...og DET klarer jeg ikke), samboeren min har en onkel og 2 fettere som er egg/kyllingbønder....så jeg har god tilgang på egg...ferskere enn i butikken kan man si :D
Kitt: Har du oversikt over hvor mye av hver ingrediens du bruker? Den smoothien hørtes jo veldig god ut, har ikke tenkt på at jeg kan bruke tyrkisk yoghurt til det jeg :)
Avokado/lime-smoothie (GOD!!)
1 avokado
2-3 dl tyrkisk yoghurt
2 dl vann (eller litt mer)
8 isbiter (kan sløyfes, jeg bruker fløteisbiter eller bare en skvett fløte)
2-3 ss søtning
ca 4 ss limejuice (evt saften av en lime pluss det raspede skallet)
1 egg
Kjøres i blender eller med stavmikser i minst ett minutt til en jevn blanding.
Jeg pleier å sløyfe vannet og heller ha oppi fløte.
Man kan også bruke kokosmelk, rømme, CF eller en salig blanding av det man har av dette.
Tusen takk :) Da er ingrediensen på plass på kjøkkenet og det blir smoothie til kvelds samt at jeg skal prøve å fryse ned en porsjon og ta med på jobb i morra tidlig til frokost :)
Hvis du ser på filosofiboksene til alle i denne tråden, så er det ingen som går på ketolyse/atkins induksjon, så vi kan tillate oss litt mer karber.
Med egg, fløte og avokado i yoghurten, så er det ikke mye å si på fettprosenten heller ;)
Tyrkisk yoghurt har 5 g karber pr 100 g og 10 gram fett. I forhold til mange Tineyoghurter, er den rene drømmeyoghurten, hehe
Da har jeg funnet meg en smoothie...utrolig greit til frokost :)
Oppskriften jeg fant:
100g CC
80g bringebær
2 egg
1 dl fløte
0,5dl fun saft
Hadde ikke saft dagen jeg skulle teste, så tok i vann og splenda...funka det og, men likte ikke helt å ha CC oppi....men de som ikke vil ha yoghurt kan jo bruke den oppskriften :)
Selv bruker jeg:
100g yoghurt
80g bringebær
2 egg
1 dl fløte
0,5 dl lerum husholdningsaft (uten sukker)
Bruker lerum sin saft, siden den er søtet med sukralose (jeg tåler ikke aspartam). Blir som drikkeyoghurt. Jeg tar den gjennom en sil, for å få vekk de frøa fra bringebæra :)
Veldig godt, og kjapt å lage...praktisk frokost :) Registrerte min som frokost på vektklubben...der er jo anbefalt frokost 220kcal...min smoothie er 700kcal :eek: hehe :) Veldig uvant å ikke skulle tenke så mye over kaloriene altså.
Marjusen skulle ha en god smoothie..
Der fant jeg den:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.