SMT sa for siden:
Hei, og for et bra forum dere har! :)
Vil sitronsaft føre til mindre utslag av karbo på blodsukkeret og er dette gunstig for en på ketosediett?
SMT sa for siden:
Hei, og for et bra forum dere har! :)
Vil sitronsaft føre til mindre utslag av karbo på blodsukkeret og er dette gunstig for en på ketosediett?
Kitt sa for siden:
Hei og velkommen!:)
Vet du, den problemstillingen har jeg aldri vært borte i før!:eek:
Kan du forklare litt mer hvorfor du tror det kan ha noe å si?
Nerthus sa for siden:
Jeg har lest et sted (fedon kanskje?) at ved bruk av sitronsaft på matvarer får de lavere GI faktisk... men husker ikke kilden akkurat nå!
Jeg bruker stadig vekk litt sitronsaft i dressinger osv - men det er mest for smaken sin del.
Gracella sa for siden:
Er det ikke det samme opplegget med eddik? Mener å ha lest at det er med på å senke GI'en og det er derfor den er en naturlig følgesvenn til (oliven)olje. (tenker da på middelhavslandenes vane med å dyppe brød i olje- og balsamicoeddik-blanding)
Og at det er syren i sitronsaft, eplesidereddik, eddik osv som er bra. Ikke for tennene, da :o
Kitt sa for siden:
Aldri hørt om det før, jeg. Trenger nok å lese meg opp på min Lindberg!:o
Fant dette på denne siden, da:
Psylliumfrø er svært fiberrik og det er dette som senker GI av resten av maten. Det er svært lite protein, karbohydrat og fett i psyllium, den norske næringsmiddeltabell inneholder slik info. Imidlertid kan du rent praktisk betrakte psylliumfrø som rent fiber. Sitron senker GI pga at all syre senker magesekktømningen. Psylliumfrø og sitron vil forsterke effekten og senke GI mer enn det bare psyllium eller bare sitron fører til.
ada-emilie sa for siden:
Ja, det har jeg lest av Fedon også, at det har med GI å gjøre. At sitron senker GI'n på hele måltidet. Jeg bruker alltid sitron i salatene jeg spiser. Det gir dessuten en frisk smak.
Interessant det med frøene:) Takk for det.
ekenna sa for siden:
Nå spør jeg kanskje dumt men; "senker magesekktømmingen"? Inni mitt hode hørtes det negativt ut, men hva menes med dette? :confused:
Kitt sa for siden:
Dersom ikke all maten kommer dumpende ned i tarmen på en gang, bli heller ikke insulinutskillelesen så stor og GI blir mindre, iom at den måles i den effekten maten har på insulinutskillelsen!
Som en liten digresjon, er det også slik den nye diabetes medisinen Byetta virker. Tarmene jobber saktere, karboopptaket blir saktere og insulinutskillelsen mindre! Dessuten holder man seg lengre mett når det er mat i magesekk/tarm!
Litt sliten i dag, høres det ut som en forklaring?
ekenna sa for siden:
Ja, både lettfattelig og god! ;) Takk for oppklaringen
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.