< Tilbake til oversikten

Fruktosemalabsorpsjon

MarianneSB sa for siden:

Legen min mener at jeg kansje har fruktosemalabsorpsjon. Er her noen som har erfaring med dette? Hva spiser og drikker du når du må holde deg unna frukt og bær da du ikke tåler fruktose?

Nerthus sa for siden:

Du skal ikke spise frukt på lavkarbo - og du kan fint kutte bær også - og hente karbohydrater fra grønnsaker istedet. Du drikker vann, lettbrus og feks funlight som drikke :)

Ellers kan du jo spise GANSKE mye annet da... Sjekk denne for mer informasjon :)

Nerthus sa for siden:

(så ikke før nå at du har ketolyse som retning - men linken gjelder uansett ;) )

Furine sa for siden:

Kjenner nokon som også ikkje toler fruktose. Personen blir dårleg i magen av frukt, noko eg kjenner godt til sjølv, så eg lurer på om eg kan ha litt av det samme. Personen et (ketose) lavkarbo og held seg unna frukt, og har blitt mykje betre etter det eg forstår.

MarianneSB sa for siden:

Takk for svar. Frukt har jeg ikke spist på lenge, men jeg har spist bær. Jeg får prøve å kutte de ut og. Grønnsakene er jeg mer usikker på. Jeg blir også dårlig av lett-produkter så jeg drikker ikke brus eller saft. Vann er vel best.

Nerthus sa for siden:

Har du fulgt ketolyse i lang tid? Fikk du mulig diagnose da du spiste "vanlig" mat eller har det fortsatt på ketolyse?
Jeg har erfart at en del ting jeg ikke tålte godt FØR lavkarbo - kan jeg nå innta i moderate mengder av og til uten problem :)

MarianneSB sa for siden:

Jeg fikk diagnosen Ulcerøs kolitt på våren i 2008. Da jeg nå var hos legen til kontroll tok han noen tester og mener at jeg og har fruktosemalabsorpsjon.

Før jeg begynte på lavkarbo spiste jeg mye frukt, da jeg trodde at dette var sunt. Jeg begynte gradvis med lavkarbo i løpet av 2010 og har gått på ketolyse siden august. Helsen har blitt mye bedre og jeg har gått sakte ned i vekt. Nå er det blitt hele 12 kg.

Dette er også mine erfaringer, samt at jeg blir fortere bra igjen når jeg får noen dårligere dager.

Babycherry sa for siden:

Hei :)

Jeg har diagnose fruktosemalabsorbsjon.
Eneste måten å få stilt diagnose er å ta en pusteprøve på sykehuset.
Jeg fikk en diett jeg skulle gå på i tre uker der jeg ikke skulle spise mer enn 2 gram fruktose pr måltid. Dette for å "nullstille" tarmen. Etter de tre ukene skulle jeg sakte introdusere mer fruktose i kosten for å teste hvor mye jeg tåler.
Du skal være forsiktig med frukt, bær og grønnsaker og sukker. Også sukkererstatninger som ender på -ol.. (xylitol, maltitol, sorbitol...osv..)
Det værste jeg kan spise er honning og ting med maltitol i, da blir jeg kjempedårlig!
Merker veldig godt på mage, hode og energi når jeg er flink å holde meg unna sukker og fruktsukker.
Vanlig sukker inneholder 50% fruktsukker.
Lykke til! :)

Nerthus sa for siden:

Ah... jeg har chrons - og er blitt av med 95% av diareen og magesmertene :) :heia: Livet mitt har seriøst forandret seg med lavkarbo - dårlig vekttap eller ikke ;)
I dag er det spesielt om jeg spiser to biter VANLIG sjokolade at jeg blir kjempedårlig... men som du sier - jeg blir fortere bra igjen nå enn før og vet at dagen etter er jeg back in business :)

MarianneSB sa for siden:

Babycherry, takk for svar, nå lærte jeg litt nytt. Hva pleier du å drikke ?
Hvilke grønnsaker må du holde deg unna ?

MarianneSB sa for siden:

Sjokolade er og det værste for meg. Da blir jeg skikkelig dårlig i hele kroppen.

Det er godt at vi har funnet frem til lavkarbo. Det blir nok lavkarbo som livsstil på meg fremover.

Babycherry sa for siden:

Jeg drikker te med sukrin, stevia eller suketter, vann, cola zero (prøver å kutte det ut :p )
Kaffe med melk og stevia og fun light saft en og annen gang.
Trikset er å lære seg å lese på innholdsfortegnelsen på varene du kjøper og styre unna alt som står noe som kan være sukker på.
Gullerot og potet er vel værstingene av grønnsaker, men alle grønnsaker inneholder et visst nivå av fruktsukker. Jeg fikk en oversikt over råvarer med fruktsukker og hvor mange gram det var i pr 100 gram vare. Og utifra det kunne jeg regne ut hvor mye agurk feks jeg kunne spise i et måltid.
Kan prøve å få lagt den inn på ett eller annet vis hvis du er interessert!?
Du kan jo da utføre testdietten på egen hånd uten å teste deg først, for du vil fort merke å helsa om et fruktoseredusert kosthold har en hensikt! :)

Nå er det ikke noen grønnsaker jeg bevisst holder meg unna, men jeg prøver å begrense inntak av frukt og maltitol styrer jeg HELT unna!
Sukker holder jeg meg også unna så godt det lar seg gjøre! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.