Nå skal jeg en gang for alle rydde opp i et tema jeg har lest mye om de siste dagene:) [size=3][/size] Hva skjer med det fettet du spiser for mye på ketolyse? På rompa? Eller i doskåla? [size=3][/size] Kreative svar er hjertelig velkommen!!:D:D [size=3][/size] [size=3][/size]
Jeg hadde litt sånn i doskåla i starten - men siden har det nok ikke vært noe annet enn kanskje stillstand? Tatt i betraktning at jeg har chrons - BURDE det vel være mer doskåla - men det er det ikke :)
Jeg har ikke opplevd doskåla selv enda, men er litt spent på de neste ukene av oppkjørings fasen! Jeg mistenker at fett inntaket vil minske litt av seg selv etterhvert. Sånn etter jul syndrom!
Gir du kroppen det fettet den trenger + litt til, så trenger den ikke tære på fettet som er lagret, om du skjønner? Men dette funker så forskjellig for alle. Noen kan spise masseeeeeeeeeeeeeee fett og forbrenner som helter, mens andre må begrense det litt. Men det er noe du finner ut av etter en stund:)
Spis naturlig feit mat, spis når du er sulten, slutt når du begynner å bli mett, kanskje tilsett litt ekstra fett i form av noen spiseskjeer cocosa eller noe sånt, så får du nok hverken i deg for mye eller for lite:)
Lite tips - hvis du registrerer det du spiser på diett.no, så kan du få opp et kakediagram av hvor mye av energien du får i deg som kommer fra karbo, fett og proteiner. Da kan man avpasse om man får i seg for mye eller for lite.
Det med cocosa er jeg litt nysgjerrig på:p Det er info som har kommet i nylig tid.
Har liksom så vanskelig for å tro på at noe som liksom skal være så bra og gunstig og fint og flott for kroppen ikke taes opp.. Men er vel en god forklaring på detta?
Da tror jeg ikke at jeg får i meg for mye fett. Jeg spiser en del naturlig feit mat:) Men jeg er litt glad i usøta krem, å det er kanskje ikke så veldig bra da:confused:
50 % av cocosa er MCT som forbrennes straks, noe som noen merker med økt energi sånn at de forbrenner energien gjennom økt aktivitet eller varme. Resten vil kroppen kunne bruke.
Det er ikke slik at fette havner i do utenom spesielle tilfeller. Dette har jeg lest en ekspert her inne skrive. For mye energi regulerer kroppen med økt aktivitetsbehov påstår han er forklaringen på at man ikke trenger å gå opp til tross for unødvendig stort fett-inntak. Man får også varme nok i kroppen. Men ,de fleste vil ikke stå på stedet hvil, men gå ned. Da er det lurt å kjenne etter på kroppen hva som er nok.
Det er når man spiser magert som kyllingfilet og torsk man må tilsette fett. Når man spiser bacon og kjøttdeig eller annen fettholdig mat er tilsetning av fett unødvendig.
:ja: Det er forskjell på fett! Også omega3 og avocadofett (f eks) er fett som forbrennes fort og man kan faktisk bli litt hyper av det. Jeg har funnet ut at avocado til kvelds gir meg altfor mye energi når jeg skal sove, faktisk :)
Bare hold ut!! Bruk målbånd i tilegg til badevekta!! kroppen forandrer seg til det positive:) på lavkarbokosthold:) mange cm ned, men ikke nødvendigvis mange kilo:D
Hmmm ... det er ikke så lett å svare på. Det er nok et felt som er ganske omdiskutert, her inne fremheves ofte mettet fett som det beste. Det er et ganske komplisert område å skaffe seg kunnskap om, men søk på tråder skrevet av MHM, hun er ernæringsfysiolog og har skrevet en del om dette.
Det er i alle fall viktig å ikke få for mye omega 6 (umettet plantefett) i forhold til omega 3. Det er en vanlig ubalanse som forårsaker mange problemer. Men på ketolyse er ikke det et kjempestort problem, tror jeg :). Du trenger ikke tenke så komplisert, særlig ikke i begynnelsen. Men bruk smør når du steker, aldri solsikkeolje, soyaolje og slikt.
Edit: Omega 3 er uansett veldig viktig å få i seg :ja: Men ikke spis det før trening, da vil det forbrennes før det når hjernen der det skal nyttiggjøres!
Det kan nok hende avokado fordøyes raskere enn mettet fett i melkeprodukter f.eks. Det kommer nok av at hele matvaren fordøyes raskere og ikke type fett. Men MCT fordøyes ikke engang.
Nei for jeg er ikke så glad i fisk å sånn se, så blir en del kjøtt og meieri produkter, også spiser vi grønnsaker til omtrent hvert eneste måltid da:) Men jeg må innrømme, jeg er VELDIG glad i kremen min:)
Jeg skjønner ikke hvordan det skulle stemme. Det må jo fordøyes før det kan bli energi for kroppen ...
Edit: Jeg skjønner hva du mener. At det går rett i blodet, uforandret :ja:
Så vidt jeg kan skjønne omsettes mettet fett tregere enn umettet fett (og gir derfor mer stabilt blodsukker og mer metthet). Avocado er lett fordøyelig ja, og det består jo for en stor del av fett som er lett omsettelig for kroppen ;)
Da bør du i alle fall få i deg et tilskudd med omega 3 :ja:
Hvor har du det fra at mettet fett fordøyes saktere enn umettet? Kroppen kan ikke forbrenne umettet altså. Det må bli som mettet er for å kunne brukes i forbrenningen.
Jeg snakker ikke om fordøyelsen (men jeg skjønner forvirringen, ble forvirret en stund selv også ;)), men omsetningen av energi. Fettet er jo mettet eller umettet i blodet og cellene også. Jeg har aldri hørt før at kroppen ikke kan forbrenne umettet fett? Da er det min tur til å spørre hvor du har det fra ...
Jeg må innrømme at jeg ikke har full oversikt over dette her. Det er lett å gå seg litt vill i fettjungelen, og jeg er ingen ekspert.
Jeg vet ærlig talt ikke angående det mettede kontra det umettedet fettet (jeg skrev jo "så vidt jeg kan skjønne", men jeg vet altså ikke, det var bare en spekulasjon, derav formuleringen). Det er muligens mest forskjellen i lengden av fettsyrene som er viktig mht om de er lettomsettelige eller mindre omsettelige, ikke om de er mettede eller ikke. Men det er forskjell. Noen former for fett tas direkte opp av tarmcellene og går inn i blodet. Annet fett tas opp i blodet ved hjelp av galle og lipase. Så fraktes det rundt i blodstrømmen og inn i cellene der det forbrennes, brukes til forskjellige byggeprosesser eller andre funksjoner, evt lagres. Noen fettyper forbrennes lett, andre ikke fullt så lett.
Som jeg sa, f eks omega 3 forbrennes relativt raskt, før en del andre fettyper. Derfor er det dumt å ta det før trening/aktivitet, både fordi annen fettforbrenning blir nedprioritert og fordi man kaster bort hele omega 3'en med å forbrenne den før den rekker å komme dit den trengs. Den trenger med andre ord ikke å omdannes til en annen form for fett for å forbrennes!
Omdannelsen av fettsyrer til de forskjellige fettypene kroppen består av er et annet kapittel. Jeg mistenker at det er det du (Ada-Emilie) mener når du snakker om at "det må bli som mettet fett". Men det er nok ikke helt riktig det heller. Fettet i kroppene våre består absolutt ikke bare av mettet fett. Akkurat som dyr påvirkes vår fettsammensetning av hva slags fett vi får i oss, og vi har forskjellige typer fettvev og fettstoffer som har forskjellige funksjoner.
Og det er selvsagt mye mer komplisert enn alt dette ...
Så lenge du spiser såpass lite karbohydrater som du gjør på Ketolyse, så vil nok ikke fettet sette seg på rompa. Men fettdiaré er ganske marginalt, og i tilfelle mest i starten når galleblæra begynner å "lære" seg å fungere på det nye kostholdet.
Men det finnes en prosess i kroppen som kalles "futile cykling" (google det for å finne en mer nøyaktig beskrivelse enn jeg gir her. ;)), der overskudd av energi brennes opp på en måte som best kan sammenlignes med at man har en haug med steiner, tar en og en stein og legger dem i en ny haug, og så videre. En prosess som ikke gjør med enn å kanskje skape mer varme i kroppen og kvitte seg med overskudd, selvfølgelig gitt at kroppen er i ren fettforbrenningsmodus. Så så lenge man har overvekt/normalvekt er det veldig vanskelig å legge på seg av lavkarbo, men for mye mat/fett kan også føre til stillstand, så regelen om å spise seg passe mett når man er sulten er veldig grei å holde seg til! ;)
Fant denne artikkelen da jeg søkte opp futile cycle - som jeg fant enda mer interessant - den heter How does a cell avoid obesity.
Jeg visste bla ikke at også muskler kan bidra til fettlagring... Hva man lærer!
Takker photo for oppfordring til google ;) mye ny kunnskap har kommet fram på den måten hehe ;)
Siden du innrømmer at det kun er spekulasjoner fra din side kan jeg jo heller ikke tro det du skriver. Håper du finner dokumentasjon på det om det stemmer. Jeg vil gjerne lære mer jeg:)
OK ;) Jeg er ikke ute etter å overbevise deg om mine kunnskaper. Jeg sa at det med mettet fett var en spekulasjon fra min side, i motsetning til å legge denne spekulasjonen frem som fakta som visse andre gjør. Du fremstår ganske frekk i tonen når du skriver "hvor har du det fra" og "kroppen kan ikke forbrenne umettet fett altså". Du har lagt fram en ubegrunnet påstand som er feil, og du har fortsatt ikke begrunnet den. Jeg gir deg en begrunnet forklaring på hvorfor det ikke stemmer, og du skriver at du ikke kan tro det jeg sier fordi jeg innrømmer at jeg ikke vet alt ...? Du kan google det jeg skriver hvis du er interessert i å lære.
Jeg skjønner ikke helt hvor det kommer fra at kroppen ikke tar til seg fettet i Cocosa? Kroppen tar opp fettsyrene i kokosfett veldig lett og fordøyer det, dvs det tas opp i kroppen, i blodbanen. Det må det for å kunne forbrennes og/eller brukes på andre måter. Hadde vi ikke fordøyd det hadde det rent rett igjennom, noe det gjør hvis man spiser mer av det enn kroppen har kapasitet til å ta opp.
Om du googler MCT olje vil du sikkert se hvordan det opptaes i kroppen. Eller jeg kan si det:) Halvparten av cocosa er MCT-olje. -- Unlike other fats, MCT oil does not go through the lymphatic system. Instead, it is transported directly to the liver where it is metabolized so it releases energy like a carbohydrate and creates lots of ketones (which can be used for fuel) in the process. --http://www.bodybuilding.com/fun/issa23.htm se også her for et mer utfyllende svar forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2810 Du vil få svært raskt energi ved inntak av MCT olje altså. Og dette fettet lagres ikke som fett på kroppen.
Takk :). Jeg visste at det er rask energi og virker som et karbohydrat og at det ikke lagres :ja:. Har drevet med litt MCT-eksperimentering tidligere.
Det jeg stusset på var at du sa at det ikke fordøyes og at Nellie sa at kroppen ikke tar det til seg. For det fordøyes jo, selv om det skjer på en annen måte enn med annet fett. Og kroppen tar det til seg, selv om det ikke lagres som fett.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.