Etter en stund på ketolysekost kjenner jeg i dag at jeg er litt "fettlei"... Har det noe å si om jeg har en dag hvor jeg har litt mindre inntak av fett? [size=3][/size] På en annen side, vil det ha noe å si om jeg har en dag som jeg spiser litt mere fett enn anbefalt?
Det hørtes jo kjempe godt ut, tror jeg jammen i meg jeg skal teste ut. Jeg har et par bekjente som har gått på ketolyse over lengre tid. Å de erfarer at om de har perioder hvor de reduserer fettinntaket, så stopper vektnedgangen opp. Dette skyldes sikkert at kroppen da ikke får like mye å jobbe med, å da tror den at den må begynne å "lagre"... [font=Palatino Linotype][/font] Men hvordan tror du det er med spekemat? Det er jeg utrolig glad i! Men det er jo grusomt mye salt i det, å det binder mye vann...
Men den vannsamlingen er jo midlertidig. Så lenge du er klar over hva du har spist og ikke dermed får panikk av å se et kilo vann på vekta dagen etter, er det vel helt greit? Spekemat er godt!
Mener du mer fett totalt eller i forhold til protein? Om du noen dager spiser litt mer protein istedetfor fett er ikke det uheldig med tanke vektnedgang. Det er bare fint at du spiser variert og det er ikke meningen at man skal ligge eksakt på en viss prosent daglig. Det blir jo hysterisk. Siden fett har over dobbelt så mange kalorier som protein (og karbohydrater) er det kanskje mindre fett som skal til enn noen tror for å få til riktig energiprosentfordeling. Det viktigste er å få fett til hvert måltid.
Ja spekemat er utrolig godt! Jeg har valgt å fokusere på på mål fremover i steden for vekta. Jeg går å veier meg hele tiden, å det er ikke helt bra.... Mål forteller meg mer "sannheten" på en måte:)
Men "malen" sier at du skal ha et inntak på mellom 150 og 200 gram i døgnet, å det er ganske mye. Jeg syns det bare er godt å ha litt fløte i eggerøra og en rømme dæsh her og der. Men tenk, om du spiser fem ganger om dagen, å du spiser en ss smør til hvert måltid blir det fortsatt et godt stykke under der du skal være. [size=3][/size] Jeg vet at en "nybegynner feil" på ketolyse er tenke gammeldags. At fett er ekkelt, å at det skal minimaliseres. Det å vri om den tankegangen er nok mere jobb enn noen tror... Selv prøver jeg å spise en del egg til frokost, for det er stappa med proteiner, samt kjøtt så ofte jeg kan:)
Hei igjen. Og takk for venneforespørsel:) I egg er det mye fett også. Avokado er nesten bare fett, fet fisk, fleskepølse, fårepølse, lammekjøtt, bayonneskinke,fenalår, sylte,medisterdeig, kjøttdeig,oliven, blodpudding, morrpølse, salami, røkt svinekam, bacon.... En klatt ved siden slike matvarer tror jeg er nok fett. Tror ikke du må ha noe ekstra fett til så fettholdige matvarer engang.
Generelt er jeg for å følge opplegget til punkt og prikke de første par mnd (jeg husker ikke hvor lenge du har holdt på) - men etter det er det jo bare interessant å prøve ut variasjoner.
Prøv det og se hvordan det virker på deg! Vi elsker oppdateringer på utprøvinger ;)
Ja alt du sier stemmer jo:) Er noen dager jeg bekymrer meg for å få i meg for mye fett også... Nei her tror jeg man rett og slett bare må prøve og feile. Eller hva?:o
Jeg har fulgt det så godt jeg overhodet kan den siste tiden. Drukket liter på liter med vann, liggi under 20 karbo hver dag osv... Men, jeg tror nok det er en liten innebygd frykt i oss alle når det kommer til fett;)
Tja, da melder jeg meg med en gang som et unntak som bekrefter regelen? :) Jeg er ikke redd for fett. Jeg hadde aldri spist slik jeg gjør dersom jeg ikke hadde lest veldig mye om lavkarbokosthold og virkelig trodd, hundre prosent, at det jeg spiser er det som er best for kroppen min. Den tryggheten er helt uvurderlig!
Så jeg blir støtt overrasket over at noen tør å gi seg i kast med for eksempel ketolyse mens de fortsatt frykter fettet! Det må være veldig psykisk stressende, tenker jeg...:cool:
Du kunne ikke hatt mere rett! Her er jeg så enig med deg som fy! Jeg også leste en del om lavkarbo før jeg startet med ketolyse, samt snakket med en del som har erfaring med det, men jeg hadde aldri trodd at jeg skulle møte på de tankene jeg har møtt på. Jeg VET at på ketolyse kan man spise mye fett, å jeg VET at overskuddsfettet blir skilt ut i urin og avføring(stemmer?). Jeg VET også at jeg ligger der jeg skal karbo messig, men allikevel plager denne tanken meg om jeg har fått i meg for mye fett. Jeg ligger mellom 150 og 200 gram om dagen, altså det som er fasiten.... Hode vårt er noe rare greier...
Enig med 157... før jeg starter med kostholdsendring hadde jeg lest såååå mye om lavkarbo og hvordan det fungerer at det var egentlig en lettelse å få meske seg med fløte og ikke minst majones som jeg elsker ;) - UTEN dårlig samvittighet ;)
Jeg har IKKE fobi mot fett i majones, smør, oljer, seterrømme, avocado etc. Men, jeg sliter med "kjøttfett", så som nakkekoteletter, kjøttdeig, kyllinglår etc. Der velger jeg karbonadedeig, kyllingfileter og kamkoteletter (og, ja... jeg skjærer bort mesteparten av fettranden påkoteletten etter at den er stekt). Slik kan det bli mindre fett av den typen enn ønskelig. Bacon går fint, også den fete utgaven, men da kan lett saltet bli problematisk, så jeg spiser det ikke hvr dag. Jeg vurderer nå å la frokosten være en spiseskje olivenolje med en cherrytomat ved siden av. Og kan gjerne ta noen flere spiseskjeer gjennom dagen. Høres det greit ut ?:confused:
Helt ærlig synes jeg du burde forsiktig venne deg på fettet som er naturlig i maten fordi jeg tror det er bedre fett å få i seg enn å drikke olje... Det anbefales vel heller MCT og kokosaolje som slikt tillegg enn olivenolje - men her innrømmer jeg glatt at jeg ikke har egenerfaring - jeg spiser nok fett i maten til vanlig tror jeg ;)
Hm, ja, det var vel det jeg fryktet. Cocosa er jeg litt avventende til, har en mistanke om kokos-allergi (og er forsiktig med valnøtter av samme grunn). Kan spise litt og sjeldent uten å få "blemmer" i håndflatene. Dette var kronisk over flere år før jeg fant ut av det, brukte daglig kokos bodybutter fra Body Shop.. men ikke lenger. Får begynne å spise flesk da :eek:
Takk for gode råd, Nerthus :)
Dette var litt på den ekstreme side da, hehe.. Jeg verken drikker fett eller spiser smør rent;) Men nå går jeg på ketolyse, å på ketolyse skal man ligge på et fett inntak på mellom 150 og 200 gram om dagen. Man skal spise ganske mye mat for å komme opp i det tallet;)
Tja, må man det? Ved å bruke fløte og eggeplommer i svinekjøttdeig (skaldemans kjøttkaker) har kjøttkakene i seg selv korrekt forhold mellom karbo, protein og fett, ved å lage bearnaisesaus ved siden av biffen får man også i seg nok fett. Et par spiseskjeer smeltet smør over grønnsakene gjør underverker på fettprosenten, og litt fløte i stekesjyen gir fin saus. En majonesdressing med urter er kjempefint til salat om man er lei olje og eddik osv.
Jeg står fremdeles for å SPISE nok fett enn å måtte drikke oljer rent ved siden av - spesielt når det finnes så mange måter å inkludere fett i maten - selv om det er noen som MÅ gjøre det slik - OG som har suksess med denne måten å gjøre det på.
Jeg ser at tilbakemeldingen min til Trj burde inneholdt flere alternativer slik at man ikke føler man må tvinge i seg fettranden på koteletten ;)
Jeg er ikke krass eller noe nå, men hvor er den 150-200g fett på ketolyse fra?
Jeg leter og leter i boka, men finner ikke de tallene oppgitt....:confused:
Om jeg ikke husker knallfeil så søkte jeg på danish+fett på søkefeltet. For jeg lurte på det samme i går se... Jeg skal prøve å søke det opp igjen, så legger jeg igjen en link;)
[font=Palatino Linotype][/font] Nei han gjorde kanskje ikke det:) Men jeg har valgt å følge det nå jeg da;) Så får me sjå hvordan det går:D Jeg føler i hvertfall at jeg føler meg tryggere og tryggere for hver dag som går. Jeg er kommet i den perioden hvor jeg virkelig savner noe søtt! Så nå sitter jeg nesten på hendene mine:p
Men du, denne danish har gjort en grov regnefeil da! Han skriver at 100 gram gir 400 kcal!!! Sannheten er nærmere 900 når det gjelder fett. Så denne spiseskjeen til hvert måltid som ble anbefalt i den tråden er ikke så lite likevel.
Ikke vær redd for fettet - spiser du for mye kommer det bare ut igjen den naturlige veien....
Hvis jeg er hard i magen en dag drikker jeg gjerne te med masse cocosa i - da glir ting mye lettere....hi, hi....
Vel, nå sies det at man skal spise når man er sulten. Det er jeg aldri om morgenen. Så egentlig kunne jeg hoppet over dette måltidet og ventet med å spise til lunsj. Imidlertid vet jeg at jeg blir slapp (fremdeles ikke sulten) om jeg ikke spiser tre måltider hver dag, merker det gjerne dagen etter. Men, jeg får ta en spiseskje rømme ved siden av tomaten og oljen. :).
Til Nerthus :)
Ja. da ble det nakkekoteletter til middag i dag. De ligger istekepanna. He he.
Ble nakkekoteletter her også:sikle: Jeg laget en type "stappe" ved siden av, bestående av 450 gram spinat, 2 ss creme fresh og 4 ss fløte. + en dæsh salt og pepper. Veldig godt!
Ser dette og har lest det før. :) Min erfaring fra over fem år tilbake var følgende: Jeg mistet matlysten totalt, spiste minimalt. Ble slapp, sur og vemmelig mot folk omkring meg. Jeg kan ikke tillate meg det og jeg vil ikke ha det sånn igjen. Denne gangen (startet i januar) bestemte jeg meg for å spise regelmessig. I helgene slurver jeg litt og det straffer seg med en gang, blir litt ør og slapp. Frokosten i dag var ei skje seterrømmem som jeg ikke hadde lyst på. Jeg hadde med reker, en halv avokado med rømme og majones og en klatt kyllinggryte fra i går som var dagens lunsj. Jeg trente kondis og styrke i 80 minutter etter jobben. Og var overhodet ikke sulten i kveld Men all fornuft tilsier at jeg måtte spise, selv om det ikke ble så veldig mye, så var det både fett, proteiner og grønnsaker. Så jeg vet ikke... I mitt vanlige kosthold spiste jeg heller ikke frokost, men fikk veldig lyst på vafler fra kantina i ti-tida... :D Det skal ikke være enkelt..
Hehe.. Jeg tenkte vel mere i forhold til mye annet jeg har lest:) Ser jo mange på ketolyse som hiver på med masse fløte og meierismør;) Alt er jo så individuelt liksom....:)
Seterrømmen er jo omtrent som fløte, spiser en del av det. Smør elsker jeg. Blomkålen til middag var kokt i fløte med en stor klatt smør i.. Så tror jeg får fett nok. Jeg skrev i en kommenar tidligere i denne tråden at jeg kun vegrer meg litt for "fleske"-fett (minus bacon), der velger jeg de magre alternativene. Men jeg dynger på med melkefett. Men altså, i kveld klarte jeg nesten en stor nakkekotelett. Hurra! :)
Intressant spørsmål. En del skyldes nok at karbosuget er borte. Det kan jo være at fettet regulerer, altså at jeg ikke trenger å spise alle måltidene. Men da må jeg passe på.. Ser jo selv at dette ikke virker logisk. Dette må jeg tenke litt på. Men tar ikke sink-tilskudd, nei...Fniser litt over det tilsynelatende ulogiske i å spise tilskudd for å øke matlysten når man skal ned i vekt. Men skjønner likevel sammenhengen... Dette blir noe å gruble på.:D
Jammen mangel på matlyst er ikke et sunnhetstegn!!:) Karbohydrater er som apetittvekkere å regne, så det er forståelig at uten det er det mindre lyst på mat. Men det er jo sultfølelsen man skal følge, ikke annet. Er du ikke sulten må det tyde på at kroppen spiser av seg selv (fettet). Går du ned i vekt?
Totalt 4,1 kg på fem uker. OPP (!) 800 g sist uke, men likevel ned 11 cm (begynte å måle for ei uke siden). Henger sikkert sammen med at jeg har økt treningsintensiteten min. Skal avvente ei uke nå før jeg begynner å se etter de såkalte partystopperne.
Du trenger ikke se etter partystoppere allerede nå. Det er et flott resultat. De 800 grammene kan skyldes mensen som er på veg eller at du har spist en del mer salt i det siste. Fortsett å spis slik du gjorde da du gikk ned, vil jeg anbefale.Å ta tilskudd av sink m.m hjelper deg ned i vekt m.m.
Hurra! Jeg klarte også en hel nakke kotelett! Jeg tror du har blitt veldig flink til å kjenne kroppen din, å hvor mye fett den skal ha, poeng til deg:klem: .Jeg er fortsatt på det stadiet hvor jeg må prøve, å feile litt:spisesnak. Jeg er også veldig glad i meieri produkter! [font=Palatino Linotype][/font] Det eneste jeg vet 100 produkter sikkert er at kroppen min er VELDIG glad i karbohydrater. I løpet av siste halvannet året har jeg kuttet MYE ned på posjonene mine, uten å gå ned noe særlig i vekt. Nå skal det sies at jeg har spist masse masse masse karbohydrater i form av pasta, ris og brød, osv... Håper at denne livvstilen er det riktige for meg:)
Ja, det var det som var fella mi tidligere; at jeg var glad i melkefett, og de gode, fete alternativene. Har aldri likt lettprodukter. Når så dette ble kombinert med gode brødvarer, pasta og ikke minst poteter, la det seg sakte men sikkert på sidebeina... :) Om sommeren er jeg som regel ganske mye i aktivitet og har inntil de siste par årene klart å få bort "vinterfettet" da. Nå begynner jeg å nærme meg en alder hvor kiloene "fester" seg bedre og derfor ble det nå nødvendig med en omlegging av kosten. I teorien VET jeg at dette er lurt. Nå skal jeg spise ketogent noen uker til, og så skal jeg sakte justere opp karboinntaket, men fremdeles LCHF. Jeg ser ikke bort fra at jeg etterhvert havner på en Lindberg-variant.. Det har jeg trivdes på før.
Jeg syns det er så godt å snakke med andre som går eller har gått samme veien som meg! Jeg ser også at jeg legger på meg fortere nå enn når jeg var ungdom:( Så flott at du har funnet en gylden middelvei som fungerer for deg, er jo ingenting som er bedre enn det! Ja jeg må sette meg litt inn i Lindberg etterhvert jeg også, for man kan jo ikke leve så langt ned i karbo for evig og alltid:) [font=Palatino Linotype][/font] Ha en flott helg:)
Nå er jeg jo ikke der ennå, og mange lever jo med lavkarbo hele tiden, kanskje ikke i ketolyse da. Min store fordel er jo at jeg ikke er så glad i det søte, så der har jeg ikke problemer nå. Det er som jeg har nevnt tidligere de skjulte karboene som er (var) mitt problem. Jeg er ved godt mot ! :)
Nei jeg har en lang vei fremfor meg... Men er veldig glad for at jeg har noen å dele denne veien med:) Disse skjulte karboene ja, fy søren, de er det mange av!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.