< Tilbake til oversikten

Opplever du fløte som en hindring til vektnedgang?

Maylinn26 sa for siden:

Nå kjenner jeg at jeg nesten blir litt oppgitt. For nå har jeg satt meg skikkelig inn i ketolysen, å skrevet meg en skikkelig liste om hva jeg kan spise og ikke spise. I svært mange av de oppskriftene jeg har er fløte et ganske viktig innhold, å nå får jeg høre at dette er en party stopper? Er det noen som har en mening rundt dette? Hvordan kan det ha seg slik at det står på en liste om man egentlig ikke skal spise det?:confused::confused::confused:

fjanni sa for siden:

Det er ingen som har sagt at det er en partystopper for alle. Nå tror jeg du må bli litt "selvstendig" og gjøre det som står i filosofien du følger. Om det etterhvert står stille for deg kan du begynne å se etter ting du evt. gjør feil, eller ting som evt. hindrer din vektnedgang!!!!

Maylinn26 sa for siden:

Tja, jeg syns forsovit at det ikke er så rart at man kan bli ganske forvirret....

fjanni sa for siden:

Har du boka til Torkild så følger du det som står i den, og drite i "oss andre" her inne. Om det etterhvert står stille for deg så kan du spørre om råd her inne om feks partystoppere. Mer forvirrende trenger det ikke være. Forøvrig, hvor lenge har du holdt på og veit du om du går ned i vekt?

Maylinn26 sa for siden:

Nei poenget er at jeg er relativt fersk, å ønsker å følge en "rød tråd"... Å en av grunnene til at jeg skaffet meg en profil på lavkarbo.no var at jeg ønsket å vite hvordan det opplevdes for andre... Hadde kanskje ikke regnet med at det var så ekstremt mange forskjellige opplevelser av samme kuren;) Derfor litt forvirrig;)

utolmodig sa for siden:

mitt råd: Følg boka, kutt ut varer med over 5gr karbo pr 100 gr
Etter 8 uker kan du begynne å luke ut de såkalte partystopperne. De er veldig forskjellig fra person til person. Noen går ned med fløte, andre må begrense osv

Sånn har jeg gjort det hverfall, er inne i 8 uka nå. Vekt tapet er 4.5 kg så langt. :)

Maylinn26 sa for siden:

Dette syns jeg var et godt råd:) Har prøvd å holde meg til produkter med under 3 karbohydrater, men da kan jeg kanskje se etter litt nye produkter:)

Rin sa for siden:

Som de andre sier - en såkalt "partystopper" kalles en partystopper, og ikke en forbudt vare, nettopp fordi det ikke er alle som reagerer likt på den. :) Sånn sett kan du sortere fløte under samme kategori som kunstig søtning, brøderstatninger, nøtter og tomater... noen kan spise det og gå ned i vekt, og andre kan ikke. Og det er egentlig ingen god grunn til at noen av disse tingene får det til å stagnere hos noen, det er bare en "sånn er det bare"-situasjon. :cool:

Gerd sa for siden:

Partystopper er ting som kan hindre vekta for enkelte, ikke alle.

Det er ikke en forbudt vare som nevnes her av andre.

Ikke begynn med å se på hva som kan gå "gæli".

Du stresser mye med dette syns jeg :ja:

Ta det med ro, vent til du får boka, les den, og bruk den som 1. valg i oppslagsverk :ja:

senorita sa for siden:

Jeg har spist masse fløte, gått ned 23 kg, så det er absolutt ikke sikkert du må kutte ut fløte :) Kos deg med fløten, og står det stille så får du heller se på det da ;) Den tid den sorg :D

Maylinn26 sa for siden:

Hehe!:D Ja det er nok forskjellig for alle... Så flink du er, 23 kilo! Wow! Tok det deg lang tid eller?

senorita sa for siden:

nei jeg har holdt på siden oktober jeg :) Ikke se hinder, se muligheter.. :) Og ta ting som dem kommer.. det går bra!! :)

Maylinn26 sa for siden:

Nei da, jeg skal ikke se hinder:) Men det er veldig nytt for meg, så jeg trenger nok litt tilvendingstid;) Siden oktober ja, da har du jo vært kjempe flink! Hva er hemmeligheten din?

senorita sa for siden:

hehe ingen hemmelighet, bare lavkarbo :D hehe :) Og holdt meg i ketose da =)

Maylinn26 sa for siden:

Uansett, syns du har vært skikkelig flink:D

Fredrikke07 sa for siden:

Går bra når jeg bruker fløte i små mengder, men ellers legger jeg på meg, men det kan jo like gjerne være fordi det er mye kcal i fløte og at det blir for mange kcal pr dag, enn at selve fløten har skylden hvis du skjønner;)..

Maylinn26 sa for siden:

Hum, da skjønner jeg ikke hvorfor man inni mellom får i seg for lite fett.... Jeg trodde man ikke skulle telle kalorier... Nei jeg tror dette er individuelt, man blir jo oppfordret til å spise fett kjøtt, osv...

Charlott sa for siden:

Gjør som flere har rådet deg til, følg boka, bli kjent med din egen kropp og hva den trives med. Ting fungerer ikke likt for alle. Jeg spiste glatt 3000 kcal og gikk fint ned i vekt, masse fløte, ost osv.

Ting blir veldig komplisert om du skal ta hensyn til hva som fungerer/ikke fungerer for andre :) Følg boka og ta deg tid til å bli kjent med hvordan DIN kropp fungerer :)

Maylinn26 sa for siden:

Takk:D

Nei man skal i utgangspunktet ikke trenge å telle kcal, men jeg har måttet det da jeg skulle ned de siste kiloene etter forrige svangerskap;). Hender seg noen må gjøre begge deler, men det gjelder vel oftest for de som har litt mindre å ta av:).

Maylinn26 sa for siden:

Ja nå skal jeg ned 20 kilo, å det ser jeg på som en del:o Jeg skal leve på ketolyse også etter at jeg har gått ned de 20 kiloene, men da kommer jeg nok til å redusere fett inntaket litt. Akkurat nå spiser jeg under 25 karbohydrater, inni mellom helt ned mot 10. Etter at vekten har gått ned tror jeg at jeg kommer til å endre til under 40 karbo om dagen å heller redusere fettmengden. Høres det helt feil ut??

skalaren sa for siden:

Hei.
Jeg koser meg med fløte hver dag. og jeg har holdt på i 7 uker nå og jeg har mistet 8,3kg.
Men jeg er av den typen som må spise en portsjon med fisk om dagen eller så står vekten litt stille.
Så når jeg jobber dagen så spiser jeg alltid 70g laks 5 brokkolitopper og ca.1 dl fløte.
Dette putter jeg inn i ovnen i 15 min føre lunsj og vips så er lunsjen klar.
Og vekten smiler oftest tilbake neste dag. Nok søvn er også nødvendig.

Maylinn26 sa for siden:

Dette hørtes veldig fornuftig ut syntes jeg:) Jeg tror jeg ligger på mellom 150 0g 160 gram på fettinntak hver dag... TROR! I hvertfall ikke mer. Jeg har grønnsaker omtrent til hvert eneste måltid, å jeg har sjekket at jeg ikke har fettete avføring, beklager detaljen!!!! :o:o:o

Vanskelig å si nå, men det høres ihvertfall ikke galt ut! Er ikke sikkert du trenger å kutte noe særlig på fettinntak heller med under 40 karbo om dagen, vi er så ulike alle, blir sagt at 72 g karbo er grensen for når du bør kutte på fettinntaket. Men dette justerer du lett etter hvert som du går ned og ser hva som skjer med kroppen i forhold til inntak;)
Du er jo veldig flink til å få i deg grønnsaker, kjempe-flink med kostholdsomlegging er du:)! Ønsker deg masse lykke til videre:D!

Maylinn26 sa for siden:

Tusen takk for veldig fine ord:o Det varmer mer enn du aner! Jeg gjør i hvertfall så godt jeg kan:o Håper at denne kostendringen er det som skal til for at vekten skal stabilisere seg:)

Bare hyggelig, for du har jo satt deg godt inn i dette allerede og er veldig flink! Så jeg er sikker på at du vil lykkes!:D

Uansett retning, så er lavkarbo tingen:p!

Maylinn26 sa for siden:

Slike kommentarer er verdt gull! Om ikke enda mer:) Det er slike ord som gir meg ekstra inspirasjon til å fortsette!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.