Jeg finner ingen tråder på hvordan et kakediagram fordelt på hvor mye prosent, det bør være av karbohydrater, fett og protein?
kan noen hjelpe meg med det?
jeg får ikke til å regne det om :rolleyes::o, så et kakediagram, evt en oversikt over tallene i prosent hadde vært supert.
Mener jeg har sett en tråd tidligere, men finner den ikke igjen, selv om jeg har søkt og søkt....
Ikke stress med dette på dags-basis, dette er en læreprosess. Vær mer bevisst dagen etterpå på spise litt mindre protein og litt mer fett så går det seg til.
En runde på hva som er gode fettkilder er alltid greit å repetere med jevne mellomrom - jeg må fremdeles etter 1.5 år av og til ta en skikkelig gjennomgang for meg selv :)
Proteinmessig ligger de generelle anbefalingene på å spise 1 til 1.5 gram pr kroppsvekt - kanskje litt mer om du trener mye og hardt :) (Dette er som sagt generelle anbefalinger og greit å følge i utgangspunktet, så får man heller justere underveis :) )
Ok, det skal jeg, fettkildene så jeg på tidligere idag, at jeg kan også få det fra avokado, fet fisk osv osv, så jeg sjekker det innimellom, å forsøker å variere det, men det med proteinet må jeg kanskje se på etterhvert, jeg spiser nok altfor mye der, skal egentlig bare ha 82 g jeg da, kommer til å sulte ihjel ;) nei da er det vel nettopp her fettet kommer på banen da ja, så jeg må nok opp på fettet...
Tusen takk for gode svar, setter stor pris på det :klem:
Husk at 82 gram protein egentlig gir deg ganske mye kjøtt/ ost osv og gå på, for et kjøttstykke inneholder ikke bare protein.
F.eks inneholder 100 g rå entrecote 20 g protein, 100 rå kyllingfilet 24 g protein, 100 g jarslberg 27 g (www.matvareguiden.no). Det betyr at du faktisk kan spise mer enn du kanskje tror. Velger du i tillegg de feteste kjøttstykkene og ost får du en god fettandel i tillegg.
Å nettopp her bommet jeg totalt ja, jeg tenkte 82 g totalt kjøtt jeg da :rolleyes: Den siden har jeg aldri vært innpå før, tusen takk for linken :klem:
ok, enda en leksjon med ny lærdom :D Tusen takk skal du ha :klem:
Jeg bruker diett.no, da er det forholdsvis lett å holde orden på hvor mange prosenter man får i seg av hva :D:) Der kan man få opp et kakediagram som viser dette.
Jeg bruker også den, men jeg husket ikke hva kakediagrammet skulle vise ;) så derfor hjalp det ikke å se den kaken, når jeg ikke visste om den var "riktig", men nå vet jeg det :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.