< Tilbake til oversikten

Pizzahjul

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

8 stk:

Ingredienser:
1/2 dl finmalte sesamfrø
1 1/2 dl bakemiks
3 ss glutenmel
2 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
30 g smør i terninger
1/2 dl fløte
1/2 dl vann

Fremgangsmåte:
Finmal sesamfrøene. Jeg bruker en elektrisk kaffekvern som gjør jobben på et par sekunder. Tror den kostet rundt kr 250,- og er virkelig verdt pengene sine. Har du ikke kaffekvern kan du male frøene i en blender.

Ha sesamfrøene i en bakebolle sammen bakemiks, glutenmel, fiberhusk, bakepulver og salt. Tilsett smøret og gni det inn i melet med fingrene til en finkornet blanding. Lag en fordypning i midten og tilsett fløte og vann. Bland godt med hakkende bevegelser til blandingen er klumpete.

Samle deigen til en ball og ha den på et lett melet bakepapir. Legg plastfolie over og kjevle ut til et rektangel på ca 20 x 25 cm.

Fjern folien og ha deretter på ønsket fyll, la det stå igjen en kant på 1-2 cm. Bruk bakepapiret til å rulle sammen bunnen fra den lengste siden. Skjær rullen i 8 skiver og legg bitene på en bakepapirkledd stekeplate.

Stek midt i ovnen ved 180 grader i ca 20 minutter.

Jeg lagde dobbel porsjon. På den ene bunnen hadde jeg rester etter fyllet i de tacofylte pannekakene jeg lagde tidligere.

På den andre bunnen smurte jeg på et lag med pizzasaus, og deretter hadde jeg på skinke, pepperoni, løk og revet ost.

Ca næringsinnhold i bunnen:
Protein: 99,6 g - 42%
Karbohydrat: 17,1 g - 7%
Fett: 54,2 g - 51%
Kcal: 958

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.