Nå har jeg gått en uke på katolyse dietten, å jeg er egentlig ganske fornøyd med at jeg slipper å gå sulten. Men kan man egentlig spise for mye? Kan det bli litt mye fett? Her trenger jeg hjelp! Jeg er så redd for å spise for mye, så legger jeg på meg i steden for å gå ned i vekt:( Jeg syns ikke selv jeg spiser for mye, men..... Man vet jo aldri....
Frokost: Eggerøre eller speile egg med bacon, isbergsalat og agurk
Lunsj: Noe tilsvarende frokost, men små endringer her og der.
Middag: Rent kjøtt, med enten salat eller grønnsaker til (ikke de "usunne" grønnsakene) Kanskje litt rømme eller creme fresh til, eller sjy fra kjøttet
Kveldsmat: Hjemmelaget lavkarbo knekkebrød med ost og tomat eller noe liknende.
Om jeg blir veldig fysen visper jeg litt fløte med noen få dråper natreen i, samt noen dråper romessens, måler selvfølgelig fløten, slik at det ikke blir for mye.
Syns det er litt vanskelig enda, er jo ganske fersk... Jeg er nødt til å ha et hjemmelaget knekkebrød eller to inni mellom, ellers tror jeg at jeg hadde blitt sprø:( Men de er svært lavkarbo, består mest av gresskarkjerner, linfrø, sesamfrø og pittelitt rugmel for å binde det sammen, nå har jeg bestilt mel fra ketolyse.no, så gleder meg til å prøve det. [size=3][/size] Jeg tror også jeg må vende meg til at jeg føler meg mere mett på ketolyse, for nå går jeg å føler meg litt sånn småmett hele tiden, selv om jeg ikke spiser hakket mer enn jeg spiste før i mengde. Jeg har masse produkter som er 0 eller 1 karb, der i blant en del oster... Jeg holder meg totalt unna frukt og bær, selv om jeg spiste masse av det før. [size=3][/size] Jeg har gått fra en vanvittig karbo rik kost til ketose... Å det merker kroppen min godt! Jeg spiste sikkert 250 karbo daglig. Gubben er baker, så tenk alt det gode han hadde med i hus.. Samt pasta, masse pasta!
Som snacks.... ikke så ofte jeg har behov for det, men er veeeldig glad i ostekjeks :D
Legg osteskive i microen, enten type Norvegia med litt krydder på, og kjør det på fullt i snaut 2 min. 1min 45 sek på vår. De blir helt sprø og er rågode! Dypp gjerne i rømme... :sikle: Eller ulike typer Tafellost eller skivet ost med feks bacon, inn i micron i 2 min og VOILA har du noe som er knallgodt under pålegget!
Baconcrisp er digg, bruker helst Maaruds Gameldags fleskesvor (eller hva de nå heter igjen disse små posene), bare sjekk bakpå posen at du ikke tar en varaint med masse karbo!
Hender jeg tar litt 70% sjoko, lager lavkarbo Troikabiter, sjokolademousse, kakao kokt på kokosmelk osv osv :D
Her var det jo masse godt! Likte spesielt godt bruken av kokosmelk :) Det kan jeg vel sikkert bruke til andre ting også:D [font=Palatino Linotype][/font] Lavkarbo troika biter?? Oppskrift please!:D
På helsekost eller butikker med stort utvalg som Meny eller Ica :)
Skal finne Troika-oppskriften til deg jeg....
Troika-biter:
Marsipan:
3 ss mandelmel (eller male madler selv)
3 ss sukrin
litt vaniljepulver eller vaniljeessens eventuelt noen dråper mandelessens (jeg foretrekker mandelessens)
1-1,5 eggehvite
Gelelaget: En pk Heistad bringebærgele, rørt ut i ca 3/4-1 dl kokende vann. Vent til den er kald og tøm den over marsipanen. Event lage gelè av Fun Light saft og gelatin :)
Trøffel-laget:
1/2 dl fløte - kokes opp
Smelt ca 65-70 g 70% sjokolade (eller sukkerfri) i fløten
Ta av varmen, tilsett litt Splenda (1 ts?) og litt kakao (ca like mye?)
Og ca 40 g usaltet smør.
Rør til smøret er smeltet, avkjøles deretter i vannbad til den "samler seg" og tykner litt.
Vent til den kjølner og tøm den over marsipan og gele
Om du vil ha sjokoladetrekk smelter du 70% sjokolade (eller sukkerfri) og litt smør uten salt (ca 50 g og 1/2 ts) i vannbad. Snu geletrøflene i sjokoladen med to gafler, sett på matpapir og så i kjøleskap.
Jeg bruker ikke sjokoladetrekk, synes det er nok som det er ;)
Det kan godt hende! Hva er dine største utfordringer? Hvilken feil er det du føler at du gjør! Er så godt å finne noen som er på akkurat samme vei som meg selv:D
Marsipan:
3 ss mandelmel (eller male madler selv)
3 ss sukrin
litt vaniljepulver eller vaniljeessens eventuelt noen dråper mandelessens (jeg foretrekker mandelessens)
1-1,5 eggehvite
Gelelaget: En pk Heistad bringebærgele, rørt ut i ca 3/4-1 dl kokende vann. Vent til den er kald og tøm den over marsipanen. Event lage gelè av Fun Light saft og gelatin :)
Trøffel-laget:
1/2 dl fløte - kokes opp
Smelt ca 65-70 g 70% sjokolade (eller sukkerfri) i fløten
Ta av varmen, tilsett litt Splenda (1 ts?) og litt kakao (ca like mye?)
Og ca 40 g usaltet smør.
Rør til smøret er smeltet, avkjøles deretter i vannbad til den "samler seg" og tykner litt.
Vent til den kjølner og tøm den over marsipan og gele
Om du vil ha sjokoladetrekk smelter du 70% sjokolade (eller sukkerfri) og litt smør uten salt (ca 50 g og 1/2 ts) i vannbad. Snu geletrøflene i sjokoladen med to gafler, sett på matpapir og så i kjøleskap.
Jeg bruker ikke sjokoladetrekk, synes det er nok som det er ;)
jeg har ihvertfall funnet ut på meg selv at jeg må skille mellom sulten og fysen, for sist jeg prøvde dette, spiste jeg mat hver gang jeg følte noe, og da går man jo ikke ned... denne gangen spiser jeg kun når jeg vet jeg er sulten, og helst ikke etter kl 20... foreløpig virker det mye bedre da... fysen-heten vil nok gi seg etterhvert, så...
Jeg spiser 4 ganger om dagen, å det syns jeg passer meg bra... Syns ikke det er for mye heller:) Noen spiser kanskje 2 eller 3 ganger om dagen, men det passer ikke meg...
ok, jeg spiser 2 eller 2,5 ganger dersom jeg er sulten.. men ja, det er jo forskjell fra menneske til menneske. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.