Jeg fikk en ganske fet plante på innflytningsfesten min for noen
måneder siden, og den er ganske genial. Vokser raskt og jeg kunne
tenkt meg å forske litt på denne. Tissue culture!
Men jeg aner ikke hva den heter? Har sett den på Plantasjen, så jeg
kan finne det ut der, men tenkte kansje en av dere kan identifisere
den slik at jeg slipper å reise bort dit i dag.
Det er ikke en gummiplante - men husker ikke hva den heter. Har hatt sånn før selv også, og de er kjempefine!!
[color=navy][/color]
TIPS: Hvis en av stilkene blir veldig lange - og begynner å "velte" litt, så kan du skråskjære den av og sette i vann i høy vase. Etter en stund utvikler stilken røtter, og du kan sette den i jorda sammen med resten av planten - eller starte på en ny plante. VELDIG dekorativt!
[color=navy][/color]
:klem:
Genial plante, identifisert som Zamioculcas zamiifolia.
Jeg har et par litt merkelige hobbyer, bl.a forskning på reproduksjon av planter vha
tissue culture. Når det gjelder stikling, vann og rotforhold så anbefaler jeg et utrolig bra
produkt som inneholder plantehormonet IBA som stimulerer rotvekst. Det er en
tyktflytende gele som man setter stiklingen ned i. Navnet er: CLONEX ROOT MATRIX.
By the way så kaller svenskene denne planten for "Garderobeplante". Jeg har foreløpig
ikke funnet noe norsk navn på denne, og det er få norske sider om planten.
Jeg regner med at den kalles "garderobeplante" da den klarer seg fint i lite lys, og skal
ikke ha så mye vann. Det er en typisk plante man kan glemme... og du skal være ganske
antigrønn for å klare å ta knekken på denne. Pen er den også. Kraftige grønne blader.
Den kan bli hele en meter høy. Løp å kjøp...
Ja, har hørt det jeg også, og aldri forstått hvorfor. Jeg husker ikke om jeg postet denne
linken tidligere, men dere som har grønne fingre og syens det er spennende med litt
utradisjonelle planter bør ta en kikk her. Billig og rask levering:
Bakepulver er jo ikke noe annet en en kjemisk forbindelse som inneholder(natriumbikarbonat,natriumdifosfat,monokasliumsulfat og maisstivelse) Så det er vel ikke umulig at det kan ha en effekt som mange andre ting.
Litt salmiakk i vannet dersom du å flueangrep på plantene f.eks.
Bakepulver er nyttigtil andre ting også det,rense termosen f.eks,men der kan hornsaltogså være effektivt.Utrolig masse gode kjerringråd ute og går.:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.