Den mest næringstette maten vi kan få i oss, er kjøtt. Innmat og kjøtt. Den maten som faktisk stjeler mest næring fra oss, er sukker og stivelse. Det kreves en god del enzymer og vitaminer for å få omsatt rent sukker og stivelse til glykogen og fett, uten at det selv bringer med seg næring.
Barn som spiser LCHF, rent kjøtt og friske grønnsaker og bær, vil ligge langt på plussiden i forhold til barn som vokser opp på frokostblandinger, brød og potetmiddager, fordi denne maten fortrenger mat med næringsinnhold. Potet og brød fyller godt opp i magen, og gir derfor mindre plass til fettrik kjøttmat og grønnsaker.
Villfisk, skalldyr, egg og vilt, med en liten andel grønnsaker og bær, vil gi barn all den næring det trenger. Om vi klarer å innlemme innmat i kosten også, så er det utrolig bra. Innmat står som nummer 1 over den maten med mest næring i. Det smaker fremmed til å begynne med, men barn har ofte en mindre motforestilling enn voksne når det gjelder fremmed mat, jo mindre de er, jo bedre. Er de tenåringer og viser fullstending "låsning" mot sånn mat, er det greit å la være, og heller satse på rent kjøtt og rene grønnsaker. Det holder i lange baner det også. Cocosa bør også være en del av kosten, i og med den høye andelen av MCT oljen laurinsyre, som gir veldig mange helsebringende effekter. Med Cocosa, egg og litt fet villfisk, er det vanskelig å IKKE dekke næringsbehovet til barn.
Bær synes jeg godt man kan være raus med, så sant det ikke er snakk om stor overvekt. Med raus mener jeg en porsjon hver dag, og det kan være greit å variere med både blåbær, bringebær, multer og jordbær. En porsjon blir cirka en neve.
Et barn som vokser opp med frokostblandinger, brødskiver og mye ris, pasta eller poteter, løper større riskiko for å ikke få seg nok næring. Men kroppen er ekstremt dyktig til å kamuflere mangeltilstander, slik at det kan gå lang tid før en mangel blir åpenbar. Tilsynelatende friske mennesker kan gå rundt med både fett, vitamin og mineralmangler.
På riktig LCHF blir den risikoen langt mindre.
Fint om du har noen andre kilder å vise til, for regner med at dette er din personlige mening? Kjekt å se noen "eksperter" som mener det samme som deg.
Jeg ser virkelig ikke poenget med å kjøre et strikt lavkarboopplegg på barn(noe jeg synes du beskriver her), med mindre det er spesielle grunner til det. Tror på ingen måte at barn har vondt av LITT brød, LITT pasta, LITT sukker osv. Og at inntak av disse skal føre til mangler og at de ikke får i seg nok næring.. det faller på sin egen urimelighet. At et kosthold med brød til frokost og lunch og pasta/ris/potet til middag, med frukt til mellommåltider osv ikke er bra, det er jeg enig i, men det finnes en gylden middelvei som det går ann å følge..
Neppe min personlige mening, dette :)
Jeg kan henvise til Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes, Vitaminrevolusjonen av Knut Flytlie, og en bok du vel neppe får kjøpt lenger, Veien til Mr Universe av Bill Pearl.
Mesteparten hentet fra den førstnevnte.
Forøvrig sier jeg ikke noen steder at LITT brød, poteter eller ris/pasta/frukt er skadelig? Men nødvendig? Nei, garantert! Hadde det vært nødvendig, hadde ikke noen av oss vært her idag.
Kort om næringstapseksempel: Vitamin C som eksempel. Kjemper med glukose for å bli tatt opp i cellene, og Insulin gir ALLTID glukose førsteretten, insulin er med på å dytte vitaminet ut av blodbanen og ned i nyrene, hvor det blir kjørt ut i urinen, uten å bli brukt. Dette er selvfølgelig med NIVÅER av insulin å gjøre. Men fakta er at stivelse alene og sukker alene består av glukose og fruktose molekyler (poly og di sakkarider). Altså KUN energi. Jeg sier ikke at brød, potet, ris og pasta består KUN av dette, men at disse matvarene ofte har altfor store mengder av dette, og at andre matvarer som rent kjøtt, innmat og grønt inneholder veldig lite av stivelse og sukker, men langt mer næringsstoffer, og er derfor mer egnet som føde til det mest verdifulle vi har - barna våre.
Brød, pasta, ris og potet er ikke nødvendig, for minstejenta mi spiser aldri noe av dette. Vi har prøvd med brød og potet, men hun vil aldri ha. Veldig flink til å skrape pålegg, derimot. Frukt får hun, og ellers grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling, bær, syrnede melkeprodukter, smør, fløte, kikerter, linser, bønner. Litt sukker er det i flere ting hun spiser, tilogmed makrell i tomat har vel sukker? Hun nektes ikke noe, og får en liten bit sjokolade dersom vi spiser det, men det er ikke ofte.
Hun er vel moderat lavkarbo i sum, spiser jo frukt og belgfrukter.
Uansett. Hun er et lite råskinn som gikk over en kilometer på ski da hun fylte 17 mnd. Tror ikke jeg tør gi innmat. Må jo kunne holde følge med henne om noen år også.
Jeg har ikke lest noen av disse, men sier de noe som helst om Barn og LCHF? Barn er ikke små voksne, og man bør ikke ukritisk overføre råd for voksne over til barn.
Jeg stoler på han og Fedon, som jo faktisk har tatt seg bryet med å skrive ei bok om dette. Stoler fullt og helt på at jeg gir det mest verdifulle jeg har - barnet mitt, en fantastisk start på livet. Lavkarbo, men langt i fra ketogent.
Teoretisk er det mulig at du har 100% rett, men barn er nå barn og det er mye mer enn bare teorien ved dem gitt. Det vet vel du, som tross alt har noen selv. Dattern min hadde f.eks ikke spist på 4 dager i går, så da fikk hun det eneste jeg vet hun vil spise, havregrøt med blåbær og sukker. Jeg burde kanskje heller ventet i 3-4 dager til, til hun ville spise noe rent kjøtt?
Skal like å se det barnet som kun spiser kjøtt, grønnsaker og en porsjon bær om dagen igjennom hele oppveksten.. Det er jo også miljømessige faktorer som spiller en STOR rolle i hva barn og ungdom spiser. Burde kanskje ikke være sånn, men det er ikke en faktor man bare kan pusle vekk og overse.
Er det spesielle grunner til å spise ketogent, klart man skal prøve å få det til, men hva er poenget med at små barn, helt uten overvektsproblemer, skal spise ketogent? De sulter ikke på næringsstoffer ved å spise karbohydrater, så lenge det holdes på et fornuftig nivå.
fedon lindberg sin bok heter barn i balanse. jeg har ikke fått kjøpt den enda for den er kjempedyr og jeg har ikke så mye penger for tiden og det er venteliste på den på biblioteket, men jeg har så vidt bladd i den i bokhandelen og den ser kjempefin ut :)
Veldig bra at du tar opp dette temaet! Dette er det altfor lite fokus på, så veldig bra med dette fokuset her. Men jeg har noen kritiske bemerkninger til innlegget ditt , og da tenker jeg her på små barn og deres kosthold:
Jeg mener det er en risikosport å tilby et barn et kosthold som er basert på så lite karbohydrater. Du setter jo opp to ganske motsetninger; enten et kosthold basert på potet, pasta og brød kontra et kosthold basert på villfisk, kjøtt, egg bær og grønnsaker. Det blir noe søkt, man må først undersøke HVA barn trenger for å vokse og utvikle seg optimalt!
Når morsmelken inneholder 40% langsomme karbohydrater, da betyr det at barn i veks trenger dette i sin utvikling. Videre inneholder morsmelken mye fett, altså barn i vekst trenger fett.
Man kan gradvis redusere på karbohydratene etterhvert når barna vokser til, men de bør ha det samme karbohydratinnholdet som man har på de ulike vedlikeholdskostholdene her inne. Jeg lever på rundt 100 om dagen, og min datter på 1.5 år tilbys det samme kostholdet.
Jeg ville aldri turt å tilby mitt barn dette kostholdet du skisserer her. På samme måte som jeg ikke ville latt henne vokse opp på kun raske karbohydrater.
Veldig enig med Vibeke her. Selv har jeg en sønn på 8 måneder og driver nå med innføring av fast føde. Jeg forsøker å fokusere på langsomme karbohydrater og nok fett, fremfor å kutte drastisk ned på karbohydrater.
Forleden var jeg på kostholdsdebatt her i Bergen med blant annet hexeberg i panelet. Noe av det jeg synes var interessant var hennes fokus på ren mat. Her er det mye å hente når det går på å tilby barna den optimale kosten. Være oppmerksom på tilsetningsstoffer i all ferdigmaten! Hun var også kritisk til frukt, siden denne frukten blir produsert slik at det ikke er noen næringsstoffer igjen.
Jeg kjøper pr i dag alltid økologiske egg, men skal igjen begynne med økologisk frukt og grønnsaker. Jeg har lyst til å lære meg å lage mine egne fiskekaker og fryse ned (siden snuppa elsker fiskekaker) og annet hun elsker. Så kan heller ferdigproduktene være ett unntak i en travel hverdag.
Jeg har også en intensjon om å plukke bær til høsten og fryse ned. Har en bok her med tips om hvordan man kan bruke produkter som vokser vilt i naturen, og den har jeg også veldig lyst til å ta mer i bruk!
Så jeg må si at det er veldig mye man kan være oppmerksom på i veien på å gi barna et optimalt kosthold.
Hexeberg sa også noe som er noe lettere å følge og som det er mye sannheter i: Prøv å unngå hvitt mel, sukker og raske karbohydrater og du kommer langt allerede med det.
Hadde hun ikke spist fordi hun var syk eller fordi hun ikke ville...og hadde hun ikke spist i det hele tatt eller hadde hun ikke spist nok av det dere forventet? (Jeg har nemlig selv en ikke-spiser..men han er 8 år alt...)
Det med barn og mat er både vanskelig og enkelt... Mine tre har vært naturlig lavkarbere fra fødsel ...og før jeg oppdaget lavkarbo var det mange, lange måltider for å få de til å spise poteten, sausen og brødskivene... :rolleyes:
Jeg poengterer at det er åpenbart ikke riktig at "alt med måte" er den beste strategien for ernæring, enten det er voksne eller barn. Det er du tydeligvis enig i - og det forstår jeg godt. Det er dog den ENKLESTE strategien.
Er disse tingene bra for voksne, men ikke for barn altså?
Da formulerte du deg ganske klønete og lite presist!
Alt med måte er et relativt begrep. Det kommer helt an på hva jeg legger i dette, så om det er en så enkel strategi kommer jo HELT an på. Det kommer f eks an på barnet, individet. Som er like forskjellige som oss voksne. Her i huset er det for tiden ikke vanskelig med min datter på 1.5 år. Hun elsker mat. Så det er bare å servere god mat til henne, og hun spiser det meste.
Det er ikke vanskelig å unngå sukker, hvetemel og de raske karbohydratene.
Det er veldig enkelt å leve etter et kosthold basert på Fedon Lindberg.
Men når vi er i bursdagsselskap får hun kake og snop. Så det har hun faktisk fått to ganger i sitt liv. Alt med måte....!
Det samme gjelder voksne. Alt med måte. Jeg drikker ikke ofte alkohol, men i helgene koser jeg meg med et par glass vin. jeg røyker ikke, men før tok jeg en røyk eller to på fest. ALt med måte.
Vet ikke om dette er det enkleste? Men det skaper i allefall en harmoni rundt dette med kosthold og barn og å leve sammen i en familie.
Jeg tror at det er utrolig viktig å skape gode ksotholdsvaner gjennom positive atopplevelser sammen med familien.
Eh, nå er det vel ikke sånn at en gjennomsnitts 3-åring har så mye med alkohol, snus og sigaretter å gjøre. Men for voksne så vil jeg si at ja, alt med måte, når det gjelder snus, alkohol og sigaretter.
Hadde du ikke noe mer saklig å komme med altså? Vet jo at du har sterke meninger om dette temaet.
Når det gjelder kostholdet til barnet mitt så, ja, jeg er opptatt av det skal være enkelt og ikke en svær, spesiell greie. Å gjøre det for spesielt føler jeg er en sikker vei til et dårlig forhold til mat.
Egentlig så er det jo et skikkelig paradoks, for jeg blogger litt om barn og kosthold og får mye pes fordi at jeg sier at de bør ha i seg mye fett og mindre karbohydrater. Der ute, i den virkelige verden, er jeg altfor radikal, mens her inne er jeg en som tar enkle løsninger og ikke gidder gjøre noe særlig for kosten til barnet mitt:rolleyes:
Regner med at du har gjort jobben og at barna dine spiser ketogent?
Fordi at hun er syk og absolutt ikke hadde spist noe som helst:)
Hun er en ganske "normal"-spiser som spiser mye av det meste. Enn så lenge hvertfall. Sånt kan jo brått forandre seg, så vidt jeg har skjønt.
Vi fokuserer heller på mye fett og balanse ala Fedon, enn akkurat å kutte ut karbohydratene.
Jeg følger meg på bloggen din og syntes at maten du gir barnet ditt ser kjempefornuftig ut! :) Jeg har ikke barn og er ikke spesielt oppdatert i barneernæring, men jeg har sett barn trøkke i seg de verste sukkerkilder døgnet rundt...
Jeg tror ikke at barn MÅ ha karbohydrater fra pasta, ris, brød, poteter osv så lenge man får i seg karbobydrater fra frukt/mest bær og grønt. Gjerne bønner og linser også. Men samtidig tror jeg ikke at et voksende barn som er aktivt har noen skade av ekstra karboinntak fra disse førstnevnte kildene! Jeg tror det er forskjell på barn, ungdom og voksne i forhold til ernæringsbehov.
Jeg tror ikke litt grovt brød eller potet fra eller til gjør all verden - om barn ikke vil ha, er det greit; og vil de ha, er det greit for de fleste det også.
Her er det en brødnekter og ei som vil spise det samme som de andre barna i barnehagen til lunsj. Begge deler går helt greit, tenker jeg. Jeg kan ikke tenke meg at mitt moderate lavkarbobarn skal ta noen skade av det, og hun får jo karbohydrater fra frukt, grønt, bær, quinoa osv.
Jeg tenker at de som er opptatt av kosthold, og er her inne, også er rimelig opptatt av kostholdet til barna. Ellers varierer dette mye! Jeg har fått kommentarer på at barna ikke får gelé som babyer, ikke får grøtpulver stadig vekk, ikke får "glass" som middagsmat (men heller fikk biter av vår middag) - tydelig at dette er standarden for mange. En standard som godt mulig kan gi trøbbel senere i livet, hvis den følges ensidig (les nevnte Barn i balanse).
Jeg har ikke barn, men man trenger ikke å være veldig logisk anlagt for å skjønne at "alt med måte" er et praktisk og sosialt opplegg i mye større grad enn et ernæringsmessig et.
Trenger barn og mennesker strengt tatt et 100% optimalt kosthold?
Jeg har inntrykket av at det er folk som kan spise overflod av junk og raske karbs uten å få store følgene av det i senere liv... Jeg mener mennesket er veldig tilpasningsdyktig, bare ting ikke blir veldig overdrevent slik som i den vestlige kultur nå.
Men du stoler altså ikke på Gary Taubes for eksempel, som også har skrevet en bok (mursteinsbok), og som har tatt for seg ekstremt mange vitenskaplige dokumentasjoner - det er jo det som er hele basisen for boka.
Man leser det man ønsker å se. Jeg skrev at ingen barn TRENGER ris, brød osv osv. Ikke at det er skadelig med litt ris, brød osv osv. Bønner er uansett ikke menneskemat - spør Dag Viljen om hvorfor, hvis du lurer. Men spiser jeg og min familie bønner? Ja, 3-4 ganger i året, om vi har lyst på noen ekstra til Taco`n. Spiser jeg brød? Ja, nesten ei skive hver dag, altså Fedons grove så klart - greit å ha noe å suge opp smøret og eggegulen med som siver ut av stekte egg.
Det er utallige mennesker som har vokst opp på 100 % kjøtt kosthold, og som ikke har hatt mangel på noe som helst. Som Scartz sier, vi er utrolig tilpasningsdyktige, kanskje det mest tilpasningsdyktige dyret på planeten. Mange eskimoer og inuitter levde slik, det vet vi av Vilhjalmur Steffansson og Helge Ingstads bøker. Masaier spiser litt mer grønt, men fortsatt så lite at det er verdt å bemerke, fortrinnsvis fordi de mener at det er mat for kuer, ikke for mennesker. Mange slanke mennesker, barn og voksne er i ketose om natten, simpelthen fordi de kanskje har spist litt lite dagen før, og fordi de har en sunn fettforbrenning. Men innlegget mitt handlet ikke om ketose og at barn må/bør/bør ikke være i det.
Det handlet om - at barn IKKE TRENGER/MÅ HA/ brød, pasta, ris osv osv.
Jeg ble litt nyskjerrig, vil gjerne vite hvis du vet svaret! :) Jeg har ikke noe direkte kontakt med kostholdsekspertene :o
Jeg ser hva du mener, og jeg er enig. Men om man hadde hatt så "strengt" kosthold til barnet, er jeg litt redd hva som hadde skjedd når barnet blir sosial? Barnehage, skole osv? Ikke at skole og hvordan andre barn spiser forsvarer nugatti og loff, tenker mer på grove og langsomme karbohydratkilder i moderate mengder. Jeg er redd at det å spise "streng" lavkarbo kan rett og slett gi et grunnlag for mobbing for noen barn :(
Synes du det er rart vi er skeptiske til din referanse av denne mursteinsboken? Jeg har aldri hørt om han før jeg. Og jeg er vel ikke den eneste som er skeptisk til denne mursteinsboken? Siden de kostholdsrådene myndighetene her til lands opererer med ikke akkurat er kjernen av innholdet i denne boken og disse studiene.
Men hvorfor inneholder morsmelken som er barnets primærnæring de første 6 mnd 40 % karbohydrater? Jeg vil tro at maten kroppen skaper til sitt avkom er den optimale ernæringen?
Og du svarer heller ikke på om dine referanser har gjort studier på barn i vekst? Jeg er skeptisk på at barn bare trenger kjøtt. Selv om inuittene kanskje levde kun på kjøtt. I andre kulturer levde man på kun frukt i steinalderen.
For meg blir det noe underlig å fremme dette synet om at barn ikke trenger annet enn kjøtt, at de ikke trenger karbohydrater. Jeg er mye mer for en konstruktiv debatt her inne om optimalt kosthold for barn i vekst. Da Hexeberg var her i Bergen fikk hun spørsmål angående barn og kosthold, og hun også lener seg på Fedon Lindbergs kostholdsråd om at barn trenger noe karbohydrater. Hun snakket om ca 70 gram langsomme karbohydrater. (Men i den settingen var jo 70 gram veldig LITE da)
Det er ikke disse 70 grammene som er årsaken til fedmeproblematikken i vesten. Det er all hurtigmaten, all skjulte sukker i poser og krydder. I butikkene står det palle på palle med billig sjokolade, boller og cola. Her inne tenker jeg vi er mange foreldre som velger en mye sunnere livsstil for sine barn. Jeg hadde hatt en interesse for en diskusjon rundt det optimale lavkarbokosthold for de små i vekst. Ikke en diskusjon om at du ved å velge "alt med måte" eller velger å stole på Torkil eller Fedon nærmest oferer ditt barns helse pga alle karbene våre barn får velte seg i. De får til og med bønner!!!!
Ja, siden du selv har valgt et lavkarbokosthold og er medlem på dette forumet er det mer enn rart!
Du er åpenbart interessert i egen helse og kosthold. Les boken "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taubes. Til tross for at du ikke har hørt om hverken boken eller forfatteren, er den et referanseverk innenfor det du interesserer deg for. Etter å ha lest den, har du grunnlag for å vurdere om du skal være skeptisk til den eller ikke.
Jeg har heller ikke lest "Good Calories, bad calories". Jeg har hørt om den, men jeg gidder ikke lese den. Jeg har lest mange nok bøker om lavkarbo og steinalderkost til at jeg er overbevist om at det er et mer naturlig og bra kosthold enn hva staten anbefaler, og studien(e) i den mursteinsboken underbygger sikkert dette enda mer. Det jeg stiller spørsmål ved er om denne boken sier noe som helst om barn og ketogent kosthold.
Greit BitTorres, mulig budskapet med innlegget ditt var at barn ikke trenger eller må ha brød, pasta og ris. Det er det da heller ingen av oss som betviler. Men det kostholdet du skisserer opp som det optimale i ditt første innlegg er et ketogent kosthold, og du kommer med påstander om at barn vil ha et forsprang (forsprang til hva da?). Det er det jeg stiller spørsmålstegn ved.
Så vidt meg bekjent er det ingen andre enn Fedon Lindberg som faktisk har tatt seg bryet med å si noe som helst om Barns kosthold sett i et "lavkarbisk" perspektiv, og jeg velger å lene meg på hans kunnskap når det kommer til kostholdet til min sønn.
Mens rådene Torkil gir skal jeg være skeptisk til, eller det jeg har lært gjennom å gå hos Hetland på Lindbergklinikken? For ikke å snakke om det jeg har lest i boken om lavkarbo for barn av Lindberg?
Jeg setter meg ikke ned for å lese en murstein av en bok for å opplyses. Jeg synes det er hårreisende at kostholdet jeg velger til min datter, basert på kunnskap jeg har fått gjennom fire år på lavkarbo, liksetilles med å servere henne tobakk og alkohol. Bare fordi jeg er uenig i at rødt kjøtt og innmat er tilstrekkelig for barn i vekst.
Enda er det ingen her som kan si meg om Gary Taubes henter sin forskning fra kosthold for BARN.
Ikke jeg som voksen. BARN i vekst.
Jeg betviler ikke at Taubes har mye bra for seg, og at denne boken er meget kunnskapsrik om lavkarbokosthold.
Men dette blir bare for dumt!
Jeg spør igjen, hvorfor inneholder mormelk 40% karbohydrater?????
Kanskje dere definerer morsmelk som innmat, og derfor ikke gidder å dvele ved denne problemstillingen?
Morsmelk inneholder ca 7.2% karbohydrater. Energiprosenten er (ca-tall):
Fett: 52%
Karbo: 40% (Edit: ingenting av dette er korn...)
Protein: 8%
Dette er trolig en blanding som er perfekt for maksimal (og sunn) vekst. Det betyr ikke at det er en ideelt sammensetning for barn over f.eks. to år?
Potetgull har ca samme energisammensetning, forøvrig.
Det er jo avhengig av hva mor spiser (og drikker), men jeg er helt enig i det :)
Jeg syns det er på sin plass å bemerke at i disse samfunnene blir barna ammet veldig lenge, gjerne opp til 3 års alder og kanskje lenger. Dette gir dem jo, slik Vibeke sier, tilgang på karbohydrater. Så å sammenligne vårt kosthold med deres blir ikke fruktbart. Og det er nå en gang slik at man spiser det man har tilgang på. Det er ikke sånn at Masaiene og Eskimoene har valgt dette kostholdet bevisst. de har spist det naturen kunne gi dem. Hadde de hatt tilgang på mer karbohydrater hadde de spist det. Garantert!
Hvis man ser det i et evolusjonært perspektiv for pattedyr; er det logisk at naturen har innrettet seg slik at opphav og avkom skal ha forskjellig mat etter at ammeperioden er over?
Det er her jeg har hentet 40% karbohydrater fra, men ser jeg har forståptt dette feil.
Likevel, han anbefaler både potet, gulrot og banan!!!! Og kanskje en hotshot til dessert?
Det er her jeg mener det er en opplysningsjobb å gjøre, den maten jeg serverer min datter er variert, sunn og god. Jeg er bevisst å velge lavglykemisk kosthold, men varert sammensetning av nødvendige næringsinnhold. Jeg lager grøten selv, all maten lager vi fra bunn av (stort sett), og hun drikker kun vann og melk. Frukten hun spiser er økologisk og det samme er eggene. Og jeg ammer enda, og kommer til å fortsette med dette til hun er minst to år.
Likevel blir dette fremstilt her som en diett hvor jeg velger en lettvint løsning med mye karbohydrater.
Den vanlige måten å fø små barn på er kjøpegrøt og middag ferdige på glass. Det er det som realiteten, det er det som er virkeligheten.
Uansett hvor mange karbo eller et barn trenger, så er det nå slik at det vi trenger for å vokse, for å kunne fungere godt, er mer enn bare karbo, protein og fett. Vi kunne levd på 5matvarer for å dekke alle næringsbehovene vi har, brisling, lammelever, grønnkål, egg og valnøtter. Men selv om vi får alle næringsstoffene vi trenger ved å spise kun disse, så består maten av så mye mer enn bare det. Man trenger variert kosthold også for å styrke immunforsvaret og holde skumle sykdommer på avstand, så å bare leve på kjøtt har jeg lite tro på er godt nok. F:eks kål er med på å forebygge kreft bare for å ta et eksempel.
Jeg har tro på variert kosthold til oss alle, og heller holde oss unna rent sukker og kunstige tilsetningsstoffer som finnes i alt for mye mat for tiden. Det er det som er skadelig for barna, ikke grønnsaker og grovt brød.
Nå har diskusjoner omkring barn og kosthold en tendens til å bli ganske opphetede her på forumet, og det er kanskje ikke så rart.
Men, når man diskuterer slik som du gjør her blir det unødvendig dumt. Det er jo absolutt ingen som noensinne har sidestilt kostholdet du velger til din datter med å servere henne tobakk og alkohol. Hvilke briller bruker du når du leser innleggene?
I ett innlegg ble det tatt tak i begrepet "alt med måte", for å vise hvor dumt det kunne bli hvis man tok dette begrepet bokstavelig. Det var faktisk alt. Du klarer å lage en hel hønsefarm av en fjær.
Mulig jeg diskuterer på en dum måte, men jeg synes det er rimelig latterlig å trekke inn snus og tobakk og alkohol i en tråd som handler om barns kosthold. Da hisser jeg meg opp.
Grovt brød er i beste fall en avsporing - men hvis du lager det selv og lar det heve i flere omganger så er det iallefall bedre enn kjøpebrød. Gluten ER ikke bra for noen, selv om ikke alle tar skade av det på kort sikt (eller i det hele tatt). Tviler på det er noe gøy med feks parkinsons i høy alder, men pytt sann, det er jo leeenge til.
jeg mener Gary Taubes refereres mye til i filmen "Fat Head", samt boka hans "Good Calories, Bad Calories". Så jeg tipper at forfatter og regissør Tom Naughton har hentet mye av sin lavkarbo info til filmen fra boka. Men det sies ikke noe i filmen om kosthold direkte til barn da...
Siden så mange blir rammet av parkinsons mener du? :rolleyes: Man kan alltids finne ting som gir medhold til ditt syn, så det var i beste fall et dårlig argument.
ja jeg baker brødene selv, så grovt som mulig og med langtidsheving.
I tillegg, har jeg ikke lest at på ketogen kost burde man ta kosttilskudd for å få å få dekt alle næringsstoffene man trenger? Er det bedre med kunstig næring enn naturlig gjennom maten vi spiser?
Det er jo bare for å understreke poenget: det som hver enkelt oppfatter som bra mat er ikke nødvendigvis riktig. Alle vet at tobakk ikke er bra, men ikke alle har fått med seg at feks korn ikke inneholder noe kroppen ikke får fra andre kilder.
"Alt med måte"
"Alt med måte av det som ikke er skadelig på kort sikt"
"Alt med måte av det som er beviselig bra"
JEG ville valgt siste alternativ
Men mener dere virkelig at barn som spiser slik som flere mødre her har forklart, vil risikere mangel på ernæring? Lavkarbo med typiske Fedon-kilder til karbohydrater?
Jeg tipper ingen av oss på dette forumet på alder over 20 ble fôret lavkarbo i oppveksten. Betyr det at vi er i stor risiko for følgesykdommer, til tross for at vi nå spiser lavkarbo med hver sin variant?
Jeg syntes at barna som er beskrevet i denne tråden har et glimrende utgangspunkt for sunn og frisk oppvekst...
Det er ingen her som har gitt uttrykk for å mene noe slikt, så vidt jeg kan lese meg frem til.
En matvare behøver ikke være skadelig eller gi mangel på ernæring, selv om man ikke trenger den. Det kommer jo an på mengder og hva denne matvaren eventuelt fortrenger.
Brød, for eksempel, kan mange spise uten å merke noe helsemessig problem. Men, ingen trenger brød.
Og du vet hva som er beviselig bra og det korrekte kostholdet, tydeligvis?
Livet handler ikke kun om å leve det på minst farlige og skadelige måten. Ikke for voksne og ikke for barn. Jeg tror det er dette jeg reagerer sånn på i denne tråden her. Man ¨må finne en gylden middelvei, og det er det som er så flott med et lavkarbokosthold. Eller kan være flott. Man kan finne en sunn vei som er gylden, som man fint kan leve med. Også som barn.
Min datter går i en barnehage. Hun er nå 19 måneder og en livsglad jente. Hun elsker mat, men spiser ikke så mye. I barnehagen serverer de ett måltid om dagen. Som oftest er det brød de baker selv. To ganger i uka er det varm mat. I dag får hun fiskeboller i hvit saus med potet og gulrøtter. Om jeg skulle ha fulgt rådene i denne tråden, kunne ikke hun ha deltatt i disse måltidene. Hun måtte ha hatt med sin egen mat. Ikke pga av sykdom eller allergi, neida. Pga at jeg mente det ikke var bra for henne å spise dette.
I seg selv blir dette helt feil, at barna da ikke skal spise helt vanlig mat. Barnehagen er en sukkerfri barnehage, så hun får ikke i seg mye sukker. Men å delta i fellesmåltid i barnehagen er et viktig sosialiseringsverktøy. Og spesielt viktig for min datter som av natur er meget sky og sjenert! Måltidet, å sitte sammen med de andre barna og dele maten, er viktig for henne, det er her hun har begynt å prate med de andre, det er her hun har begynt å tø opp og tørre å være litt mer åpen.
Og jeg som mor mener at dette er viktig. Dette er livet. Barnet er et lite menneske med sin egen vilje og sin egen personlighet. Det er ingen maskin vi kan programmere til å spise og gjøre akkurat det vi mener er best.
Optimalt kosthold for barn handler også om dette. Å legge opp til et kosthold bare bestående av kjøtt, fisk og innmat, samt bær, går ikke, uansett. Det kan godt hende at et barn fint hadde klart å vokse seg stor og sterk på dette kostholdet. Jeg kan ikke nok om dette. Men det er ikke det det handler om i livet. SÅ hvordan kan vi legge til rette for et optimalt kosthold i dagens samfunn? Vi har tross alt flyttet ut av hulene som steinalderfolket bodde i for en god stund siden.
Jeg mener blant annet at det er bra for barn å gå i en sukkerfri barnehage. Allerede der er man kommet langt, og hun har faktisk aldri fått kake, bolle, is eller brus der (men en gang fikk hun to rosiner ;))
Jeg mener det bra for barn med opplyste foreldre som lager mat fra bunnen av, som unngår sukker, som tilbyr økologisk mat, som ikke salter for mye osv. Det er også bra for barn å delta på lik linje med andre barn når det ikke er grunn for å forhindre dette. f eks å få spise kake når det er bursdag.
Du slår inn åpne dører! Jeg tror ikke noen her er uenige i essensen i det du skriver. Man må være pragmatisk, og gjøre det beste ut av situasjonen. På meg virker det som om det er nettopp det du gjør.
På den annen side må man kunne diskutere hva som er optimalt, og hva man egentlig trenger, og hva man egentlig ikke trenger i et optimalt kosthold.
Skjønner godt at du leser det du vil lese isteden for det som faktisk står altså. Jeg har vel ikke sagt at barn TRENGER ris og pasta? Jeg har holdt på med lavkarbo i fire år, så jeg tror nok at jeg har forstått såpass. Gi meg EN eneste god grunn til at min 17 måndersgamle, friske, lille jente skal spise ketogent?
Et ketogent kosthold (ut i fra hva vi har lest) er optimalt.
Et moderat lavkarbo kosthold er ikke optimalt men fortsatt sunt, næringsrikt og gir ikke mangler.
Det er hva jeg leser ut i fra denne tråden.
Og ut i fra det vet jeg hva jeg hadde valgt for mitt barn!
Det er vanskelig å IKKE ta hensyn til hvordan samfunnet vi lever i idag fungerer. Og tar man hensyn til dette, vil jeg absolutt si at et moderat kosthold er bedre. Da barnet skal trives både fysisk og mentalt (i form av sosialisering og tilgjengelig mat). Og det er her "alt med måte" kommer inn innenfor fornuftige matvarer, med eller uten høy GI. Min tanke ivertfall :)
Jeg skjønner ikke helt....??? Jeg har også forstått denne tråden som at det beste for barna er å leve LCHF...?
Må ha misset noe på veien. Og takker og bukker, for det er jo dette mye handler om. Trude Hetland på Lindbergklinikken snakker også mye om dette, dietten må tilpasses den enkelte, vi er alle ulike. Hun beskriver en metafor som er latterlig enkel å forstå. Å hevde at alle skal leve etter de samme kostholdsprinsippene, er som å tilby alle mennesker samme type sko i str 39 uansett.
Jeg er enig i det du sier at det er nå en stund siden vi bodde i huler. Det går an, men vil nok føles veldig ekstremt for de fleste, om vi skulle spise som jeg mener er den mest optimale kosten. Jeg tror vi må prøve å balansere det moderne livet med så sunn kost som mulig.
Økologisk er bra - det finnes det for lite av. Frukt mener jeg er mindre bra, det som finnes av frukt idag er såpass tuklet med at "steinaldermannen" ikke ville kjent den igjen. Den er så full av sukker og så tappet for mikronærningsstoffer at det er en gru.
Jeg tror at vi som foreldre (har 3 barn selv) skylder dem å sette oss grundig inn i den litteraturen som finnes om lavkarbo, eventuelt supplere med kurs og seminarer for å holde oss oppdatert. Det går ikke å skylde på at vi ikke "gidder" - det er barna våre det gjelder.
På den måten blir det også lettere for oss å velge riktig sammensatt mat, som smaker god, gjør godt, og som gjør barna friskere - det har jeg selv opplevd. Det gir en trygghet.
Jeg er også enig i det at når det er bursdag - gi unga en skikkelig kake. Kaker SKAL være usunne, med sukker og stivelse. På linje med godteri, noe vi spiser sjelden. Jeg synes det er en uting å "bytte" ut de usunne sakene fra høykarbo - som godteri og kaker, med mer "lavkarbovennlige" erstatninger. Vi har gjort det selv noen ganger, men det er så sjelden at det ikke kan regnes. Lavkarbo bør være ren og sunn mat, så kan vi heller supplere med høykarbo ved passende anledninger - vi tar ikke skade av det. Det er det som vi gjør hver dag som vi må være flinke på.
Nei, vi bor ikke i huler. Men vi må ta lærdom av dem som engang gjorde, og tilpasse det til våre moderne liv.
Man skal ikke søke erstatninger. Men endringer. Jeg har aldri likt at noe kalles en lavkarbovariant. Man spiser mat på en ny måte. Kall en spade for en spade..
Takk for et godt og reflektert svar! Da skjønner jeg bedre hva du vil med tråden her :)
Jeg er også enig med det du sier om frukten, men har et håp om at økologisk frukt har tatt bedre vare på næringsstoffene enn vanlig frukt.
Jeg tror det er nødvendig med opplysning og kunnskap om optimalt kosthold for barna våre, og derfor synes jeg det er bra med slike tråder når innleggene er reflekterte og gode. Når man kan ha et blikk på det virkelige livet samtidig.
F eks så tenker jeg at vi har godt av å begynne å sanke bær og andre viltvoksende vekster i naturen igjen. Ikke kjøpe frosne blåbær, jeg tror kanskje det har skjedd det samme der som med frukten? Her gjelder det ikke bare ernæring, men bærekraftig utvikling. Å utnytte det naturen har å by på.
Videre hadde det vært interessant å høre mer om hvilken erfaring man har med lavkabokosthold til barn med ADHD, epilepsi og lignende. Jeg har jo hørt at barn blir bedre av f eks LCHF, og å kutte ut sukker og hvetemel helt fra kosten.
Å få barna våre til å spise etter Lindbergs filosofi er jeg ikke bekymret for - .. Er noe med å være mer bevisst i fht til sukker og mat man gir ungene. Men vil ikke holde dem totalt unna sukker.. :)
Der har noe gått tap - å sanke. Da jeg var liten, var vi og sanket bær hver eneste høst. Jeg syntes det var noe helt ekstremt forferdelig kjedelig, men i dag husker jeg det som gode minner - vi gjorde noe sammen, hele familien.
Det samme kan jo forresten sies om "potetferien". Hele tjukke slekta på 50 pers samlet seg for å plukke poteter fra morgen til kveld. Jeg syntes det var så koselig. Maten var selvfølgelig høykarbo, lapskaus med poteter og gurøtter, og om man kikket veldig nøye etter, så var det kanskje en og annen kjøttbit oppi.Det var dengang vi beveget oss litt mer enn idag det....
Jeg har masse bær i frysen jeg selv har plukket i skogen og hagen. :) Har slutta å lage syltetøy av det siden det er så perfekt å lage smoothies av. Er absolutt mye å hente ved å sanke maten selv. Grønnsakshager ser man heller ikke like mye til. Før var det jo obligatorisk med egen potetåker og jordbærland.
Har en veldig bra bok om hvordan man kan dra nytte av vekster i naturen, prøvde litt ifjor, og plukket forskjellig urter og krydder blant annet. I år har jeg lyst til å prøve brennesle-salat. Og det er oppskrift på løvetannvin....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.