Har nettopp startet på LCHF med stor suksess (2,5 kilo ned første uke :) ) Jeg holder fortsatt på å lære meg hva jeg kan og kan ikke spise. I "Spis deg sukkerfri" av Lars-Erik Litsfeldt skriver han at salat og asparges er mat som er forbudt (kapittel 10. Maten). Men på ketose.no sin matvaretabell står det at asparges har 1,1g karbohydrater pr 100g. Så er asparges ja-mat eller nei-mat? Er grønn ja og hvit nei fordi hvit dyrkes uten sollys?
Jeg er veldig glad i fersk grønn asparges, så jeg håper det er noe jeg kan spise fremover :)
I og med at han også sier at salat er forbudt, så lurer jeg på om de snakker om ting uten særlig næringsverdi! Ville nok heller sett på karbohydratmengde på asparges, gitt, og spist det så mye jeg orket! Er jo så nammis med godt smør og litt havsalt!:sikle:
Er jo ikke hans tabell en gang, men en han har funnet på nettet.;)
Han er ingen ekspert og sånne ting tar jeg med litt sunn fornuft og en klype salt, altså!:p
Jeg kjenner ikke til denne Litsfeldt, men blir uansett skeptisk til folk som fraråder salat...
Sier som langaard; kos deg med aspargesen med god samvittighet!
(Selv om det ser ut til at de lærde strides om kh-innholdet. Ofølge matvaretabellen her på Lavkarbo.no er det 2,2 g hk pr 100 g, men på Frukt.no er det bare 1,1 i grønn asparges (og fin, utvidet innholdsfortegnelse). De har ingen egen innholdsfortegnelse for hvit asparges.)
Minimaiskolber kan du spise. Sånne små på boks, du vet? De har et mye lavere karbo-innhold.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.