< Tilbake til oversikten

Nok et spørsmål om ketose og fettforbrenning

halkatlala sa for siden:

hei.
får krype til korset og kvinne meg opp til å spørre...

leser stadig vekk at det tar 4-8 uker før fettforbrenningen starter skikkelig når man er i ketose. da lurer jeg på om dette også gjelder etter en sprekk en lørdagskveld, dersom man går rett tilbake på ketogen kost dagen etter?

(har lurt på dette en god stund og ikke turt å spørre da det sikkert er et fryktelig dumt spørsmål. har søkt og søkt men finner ikke svaret på det :o)

Kitt sa for siden:

Det er ikke fettforbrenningen som tar såpass lang tid for å starte opp, egentlig, det er kroppens evne til å bruke ketonene som brennstoff som kan ta litt tid å optimalisere!:)
Fettforbrenningen starter nesten så for kroppen er tom for tilgjengelig karbohydrater/glukose, men siden kroppen slett ikke er vant til å bruke ketoner som brennstoff, trenger den litt tid til å venne seg til den prosessen!

Uansett vil en stor nok sprekk medføre at man blir satt noe tilbake, om en ikke helt tilbake til null!
Faller man ut av ketose, må man jo først inn igjen før det er tilgjengelige ketoner feks!;)

Ingen spørsmål er dumme, forresten!

halkatlala sa for siden:

tusen takk for svar :)
det var betryggende. det hadde kommet svarte seigmenn på markedet igjen som ungene hadde til lørdagsgodt i går, og jeg klarte da selvfølgelig ikke å bare se på - og når jeg først var igang så klemte jeg etter med en god dose potetgull og en appelsin. nei som jeg angra på det da magesmertene og kvalmen satte inn som værst :eek:

ccgirl1982 sa for siden:

Dropper du dietten å spiser masse karb, reverseres forbrenningen til det normale, og di følgende 2-4 dager mister du det vekttapet du ellers ville ha fått. Verre er det ikke.... (refererer fra torkil si bok s 79)

Så ingen fare med at du legger på deg fett hvis det bare er for en dag, men kroppen suger til seg ekstra vekt i form av væske pga karb- lagrene fylles opp ,så det kan jo kanskje være det viser 1-2 kg opp, men bare vann ikke fett :p

Men det beste er jo å være i ketose å ikke gå inn og ut, det er ikke bra- da kan du forstyrre den gode forbrenningen du får da.

Charlott sa for siden:

Så er det noen av oss som ikke går ned i vekt på uker og måneder etter litt for mange turer ut og inn av ketose, så å skeie ut for ofte kan straffe seg lenger enn hva man skulle tro ;)

halkatlala sa for siden:

har ikke gått noe opp i vekt siden i går, og fryktelig lite ned i vekt for tiden også. har kanskje nådd idealvekta mi eller noe? men har fortsatt en del magefett jeg gjerne skulle ha blitt kvitt;)
ellers så synes jeg ketose er helt genialt på mange måter: bedre humør, bedre form og ikke minst er det første vinteren min på det jeg kan huske som jeg ikke har vondt i alle ledd og jeg har heller ikke vært syk :D pleier å gå konstant forkjøla hele vinteren og med influensa rundt juletider.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.