Har kikket en del rundt (typisk annenhver post - såå mye interessant å lese), men har ikke funnet noe direkte svar på mine spørsmål.
Har alltid hatt et veldig høykarbo-preget kosthold (er 20 år gammel). Norsk, tradisjonell mat har alltid blitt servert til middag, med mye fisk og sunn mat. So far, so good. Men, har alltid vært det man kan kalle sukkeravhengig, og har tidligere hatt behov for noe sukkerrikt (hvertfall lurt hjernen min til å tro det) hver dag, og pga det daglig spist godteri, nudler, chips, is osv.
Fram til puberteten hadde jeg en veldig spinkel kroppsfasong, og har heller aldri i senere tid vært noe annet enn undervektig/normalvektig.
Pga. helsen har jeg lagt om livsstilen til lavkarbo, da kroppen har store problemer med å fordøye karbohydrater. Jeg har, kombinert med trening, planer om å få bort et par cm, og heller få en stram, frisk kropp. Og, ketolyse er på ingen måte noen mål, da dette kan være vektregulerende.
Mine spørsmål:
Dersom jeg lever stort sett lavkarbo, men ikke holder meg under et inntak på 72 g karbohydrater hver dag, vil dette da "tulle" med forbrenningen min?
Selv om jeg kutter ut de fleste av karbohydratene, men ligger typisk på rundt 50 g, hvordan bør da fettfordeling - og proteinfordelingen være?
Dersom jeg vil ned 2-3 kg (cm) er jeg klar over at jeg bør tenke litt på kaloriinntaket (da jeg har gått opp litt nå når jeg har spist dobbelt opp av energiinntak de siste ukene på lavkarbo), men er dette noe lavkarbo vil "samarbeide" med meg om?
Et kosthold preget av minst mulig karbohydrater med noen dager over lavkarbogrensen vil vel uansett være bedre (helsemessig) enn vanlig karbokosthold (300 g)? Eller vil dette gjøre kroppen/forbrenningen "forvirret"?
Var litt vanskelig å formulere spørsmålene på riktig måte, men håper noen klarer å komme med noen innspill.
Tusen takk for svar på forhånd :) Dere inspirerer virkelig!
De sier at rundt 72g karbohydrater, så bør man redusere fettinntaket. Du kan fint spise mer, men bør da altså spise mindre fett de dagene. Det kalles lavkarbo opp til 150g karbohydrater. Lindberg ligger i det øvre skiktet for eksempel. Og nei, det vil ikke tulle med forbrenningen din.
Jeg ligger på 70-80 e% fett, 20-25 e% proteiner og 0-5 e% karbohydrater. Det spørs vel hvor mange kalorier du spiser. Hvis du spiser 2000 kcal, så er 50g karbohydrater 10 e%. Så bør man ha passelig med proteiner, som jeg ikke er helt sikker på hva er for deg, men ca 100g kanskje, altså 20 e%? Og så fyller man på med fett til man blir mett. Da har du 70 e% igjen til fett, noe som blir ca 155 g ved 2000 kcal. Men jeg ville først prøvd å følge sultfølelsen og ikke henge meg opp i kcal. Kcal var bare for å gi en ca pekepinn.
Nå vet jeg ikke hva du veier, og du sier at du er undervektig/normalvektig. Som du sier, så er LCHF vektregulerende så hvis kroppen mener at du skal opp i vekt, så vil du gå opp i vekt. Men på LCHF havner det ikke i en pondus hvis man var undervektig, men jevnt fordelt og kroppen kan til og med også prioritere å bygge opp musklene uten at du trener. Den siste er hvis man har levd på kaloriunderskudd før og kannibalisert musklene før. Men følg sultfølelsen. Sier den at du skal spise mer, så trenger du sannsynligvis mer energi. Men når det er sagt, så er det folk som sliter med at sult- og metthetssignalene er litt på jordet og må passe på hva de spiser. Men LCHF er bra for å minske fettprosent og bygge muskler. ;)
Man trenger ikke være fanatisk for å kalle seg lavkarber. Bare fordi du spiser lavkarbo betyr ikke at du må holde deg slavisk til dette. Vil du ha et friere kosthold, så er det ingen som stopper deg. Det er ditt valg og du må velge det du føler deg vel med. Vil du spise mat med en mengde karbohydrater som får deg over grensa men som du likevel tåler, so what? Men du bør ha en periode på minst en måned i begynnelsen hvor du er litt strengere for å lære kroppen å bruke fett som hovedenergikilde. Det tar 3-4 uker før enzymproduksjonen for å bryte ned fett har kommet skikkelig i gang. Og ja, uansett om du bare reduserer litt eller mye, eller bare av og til, det er bedre for kroppen enn høykarbo. :ja: I alle fall for deg som problemer med å fordøye karbohydrater.
Ellers så vil jeg tipse deg om å bruke mye Cocosa. Cocosa er perfekt på vedlikeholdskosthold. 50% av fettet i Cocosa er MCT (middellange fettsyrer) som kroppen ikke klarer å lagre, men som den liker å bruke til energi. ;)
Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å svare :)
Er normalvektig, og kunne fint ha gått ned 2-3 kg (men det vil man da omtrent alltid? Hehe :) ). Men nå er jeg mer opptatt av å ha en sunn, stram og trent kropp, framfor en tynn og tilsynelatende svak.
Har drevet med lavkarbo i snart 4 uker nå (bortsett fra en pause siste halvdel av forrige uke), og merker betydelig en forskjell på hvor godt slik mat metter i forhold til høykarbo. På en veldig behagelig måte.
Jeg kommer til å høre på metthetsfølelsen, og om kroppen vil ha mat (for all del), men heller være litt mer obs på å kose meg med bl.a. x antall osteskiver.
Fra å være en småspiser (følt behov for å putte noe i munnen heeele tiden), har jeg nå funnet en perfekt balanse på 3-4 måltider daglig. Deilig :)
Nok en gang, takk for opplysende svar!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.