< Tilbake til oversikten

Når ingenting metter ...

Tittit sa for siden:

er det flere som har det som meg?
noen dager er jeg som en ulv etter mat,blir aldri mett og tilfreds.
dette er så frustrerende.
vet man skal lære seg å kjenne etter om mann er mett i magen el hodet,
å jada har kjent etter så det holder,det er i magen problemet ligger :(

langaard sa for siden:

Spiser du kanskje for fort? om man spiser sakte,merker man metthetsfølelsen lettere:)

Tittit sa for siden:

ja jeg gjør det oxo :(
virker som jeg kan spise i en halv evighet.
å jeg bruker masse fett til.
åsså når jeg endelig blir ferdig med å spise tar det ikke lang tid før jeg kjenner på sultfølelsen igjen, å det sitter i magen,hmm kansje jeg skulle hatt mensen.
ikke så lett å vite når den skulle vært siden livmoren er fjernet.

langaard sa for siden:

Drikker du kaffe/te med cocosa? det blir jeg mett av:)

Tittit sa for siden:

jeg blir kvalm dessverre :(

langaard sa for siden:

Det ble jeg også til og begynne med, men ikke nå lenger:) Håper du finner ut av det:klem:

Tittit sa for siden:

ok kanskje jeg skal gi det noen flere sjanser da:)
drikker du det til måltidene el tar du det utenom?

langaard sa for siden:

Tar det utenom måltidene:)

Fungirl sa for siden:

Slik hadde jeg det også av og til når jeg gikk på Ketolyse, bunnløs sult rett og slett. Jeg innfant meg at enkelte dager er slik og at det gjerne kommer etter dager hvor jeg kanskje har spist lite.
Men sett opp hvor mye du får i deg i løpet av en sånn sultdag så ser du er om det er skrekkelig mye.

Tittit sa for siden:

hva tenker du om dagen i dag:

frokost: 3 kjøttkaker.
lunch: pleier ikke ha det, men frokosten ble kl halv seks (tidlig)
2 koteletter.
middag: en del kyllingvinger og 2 kjøttkaker.
kvelds:3 egg med majones og 100 gr krem (nei mat for meg nå i denne perioden)

enda dette ble inntatt kl halv ni kunne spist nå igjen,men nå skal jeg være sta og ignorere hele sultfølelsen..grrr hvor sint jeg kan bli av denne kroppen

langaard sa for siden:

Hei igjen:) starta du i februar i år? om det er slik, vil sulten du føler nå stabilisere seg etter en stund, det er iallefall min erfaring:)

Stine sa for siden:

Blir du kvalm av cocosa naturell også ?

Tittit sa for siden:

ja kanskje det gir seg etter hvert,håper det ellers blir dette en slitsom reise inn i mitt nye liv.
jeg startet for rundt 6 uker siden.
jeg har den cocosaen oxo,den man steker med.
kan jeg bruke den oxo i kaffen?
i så fall det har jeg ikke tenkt på.
takk for tips.

langaard sa for siden:

Ønsker deg veldig masse lykke til!!! Det her funker:D

Photobscura sa for siden:

Det var da ikke så voldsomt mye mat det der! I starten er det ikke så uvanlig å spise mer, og det flater seg gjerne ut etterhvert.
Drikker du nok vann?

Tittit sa for siden:

synes du ikke det var mye:)
det var bra da, men husk jeg har gått umett/småsulten i hele dag selv om jeg har spist.
men vis det går seg til etterhvert, så er jo ingenting bedre enn det :)
prøver meg ut på noe nytt nå på morgen.
jeg starter dagen med kaffe og cocosa.
kanskje dette legger grunnlaget for litt mer metthetsfølelse utover dagen

Snorkfroken76 sa for siden:

Hei! Jeg har på mine 6-7-uker på Skaldeman opplevd "ulvehunger" et par runder og også et par runder med en 2-3 dager jeg har spist to ganger og ikke vært spes sulten i det hele tatt. Men jeg følte at den sulten kom fordi fettbrenningen var skikkelig i gang, så det kan vel være en god ting å bli sånn sulten også? Jeg spiste 4 måltider da i stedet for 2-3 om dagen og spiste ikke mer en at jeg følte meg ok mett, ikke stappmett :)

Tittit sa for siden:

ja men den tanken liker jeg "forbrenningen er skikkelig i gang" :)
jeg har brukt fakirkosten hans nå i ca 3 dager..kanskje det har vært en suksess :D
takk for at du fortalte meg dette.
er så glad det er sånne gode mennesker her inne som jeg kan få så mange gode svar fra.
det hjelper så utrolig masse.

otika sa for siden:

Jeg kjenner ikke til skaldeman ,men syns ikke det er rart at du er sulten,det er alt for lite fett :) Jeg blir ikke mett av cocosa eller smør, jeg må ha rømme ,CF ,fløte,majones etc til hvert måltid,og du spiser ikke mye mat heller ;) Men hvis du ikke kan spise meieri produkter,så aner jeg ikke hva du bør gjøre,annet enn å spise litt mere av lovlig mat ?

Tittit sa for siden:

kanskje jeg spiser for lite hmm.
joda jeg tåler endel meieriprodukter men kan få litt magetrøbbel med fløte,men det er ikke noe problem.
kanskje jeg burde legge opp til større måltider på dagen,hungeren blir kanskje mindre til kvelden da.det er værst å være sulten ved senge tid.

otika sa for siden:

Jeg spiser gjerne 4 medisterkaker med creme fraiche på til frokost (veldig sen lunsj) eller en kraftig smoothie og da er jeg mett i mange timer,da slipper jeg også ulvehunger og fysing på kvelden :D Det er fettet man vanligvis blir mett av i lengre tid,så anbefaler deg å prøve det først ;)

otika sa for siden:

Eller en tekopp/kaffe med 1 ts cocosa og en god slump fløte ?

Tittit sa for siden:

takk for tips.
skal følge opp det der:)

Charlott sa for siden:

På "ulvehunger" dager er eneste løsninga for meg, om jeg ikke velger å overse det, å spise nok fett ved siden av rent kjøtt. Har derfor kjøpt en pose med frossent spekk som jeg skjærer i tynne skiver og steker sammen med kjøttet. Lar man det surre litt blir spekket helt sprøtt og enkelt å få i seg ;)
Litt som baconcrisp igrunn :D

ekenna sa for siden:

Som frossen ister da eller...?

Charlott sa for siden:

Yepp.... helt rent fett ;)

Nå er jeg en av de som tåler dårlig karbohydrater i grønnsaker og meieriprodukter, jeg får et himmla rastløst sug av det, føler meg suuuulten. Løsninga for meg blir da å ha rent fett ved siden av. Får en behagelig metthetsfølelse som holder seg i timesvis uten å dytte innpå store mengder med mat hele tiden.

Men, dette funker for meg, ikke dermed sagt at det er fasiten til "alle andre" :)

ekenna sa for siden:

Så lenge det fungerer for deg er det jo bra ;) Hadde jeg klart tanken på å spise svinekjøtt, noe som jeg absolutt ikke klarer, hadde det vært veldig greit! Så det er er godt tips ;)

Tittit sa for siden:

jeg må bli flinkere til å bruke mer fett inntil kjøttet jeg asså, skjønner det nå.
jeg kan jo smelte fett el bruke litt ekstra med kryddersmør på kjøttstykkene.

Tittit sa for siden:

liker du ikke sprøstekt svor heller?
jeg letter overalt for å få tak i ribbe jeg,det er det beste jeg vet og da er det både fete kjøttstykker og sprøsvor som gjelder hehe.

men skjønner at det for noen blir kvalmende.

ekenna sa for siden:

Nei :( Sliter både fysisk og psykisk med det. Jeg vil spy, så lenge jeg vet at det er svinekjøtt. :s Men også av smaken og konsistensen. Sære meg ;)

langaard sa for siden:

Fett i fra langtidsstekt kjøtt får en bedre konsistens og er lettere å spise:)

Tittit sa for siden:

jepp det er sant,jeg tenker ikke over at det er fett engang.
jeg heller spiser ikke bløtt fett,det blir jeg kvalm av.

Photobscura sa for siden:

Ikke helt. Spekk er underhudsfett, ister er innvollsfett.
Ister er rent fett, mens spekk har litt bindevev i seg, og er sånn sett litt stivere i konsistenen.

ekenna sa for siden:

Det visste jeg faktisk ikke, men grei informasjon. Lærer noe nytt hver dag :) Selv om det ikke gjorde det noe mer fristende da :p

kamp sa for siden:

Min erfaing er at jo mer protein jeg spiser jo mer sulten blir jeg.

Tittit sa for siden:

jeg har spist endel kylling i det siste.kanskje det er noe der.
men jeg har jo brukt noe hvitløkssmør inntil.
da har jeg inni hodet mitt så langt kommet frem til at, å kutte ut kylling og spise mer av det andre kjøttet jeg bruker+litt ekstra fett kan være en ide:)

kamp sa for siden:

Kan duikke regne ut en dag hvor mye protein og fett du spiser? Jeg lå på 150g protein før og var konstant sulten, det hjalp når jeg økte fettet men fortsatt sulten.
(jeg var undervektig, 44kg/165cm,har nå normal vekt pga lavkabo)

Tittit sa for siden:

da skjønner jeg.
det er jo supert at det ordnet seg for deg.

Tittit sa for siden:

oppdatering.

jeg startet morgenen med kaffe,cocosa og en skvett fløte som anbefalt.
spiste 3 wallenbergkjøttkaker frokost/lunch ca kl 10..er ennå ikke sulten :D

Nerthus sa for siden:

Jeg ble sulten når jeg spiste generell lavkarbo (veldig lite karbo) og spiste MASSE mat... ble sulten igjen (ordentlig rumle-i-magen og uvel sulten). Da jeg reduserte inntaket i mengde roet det seg.

Jeg ser i oppdateringen din at du ikke er sulten nå - :) og håper det holder seg!

Jeg er litt nysgjerrig på det der med sultfølelse på lavkarbo - siden når jeg spiste "vanlig" mat så var det blodsukkeret som styrte spisingen... hvorfor er man sulten på lavkarbo? Er sultfølelsen bra - altså at forbrenningen er bedre? :confused:

Tittit sa for siden:

nysgjerrig på din hjemmelagde versjon jeg.
har du gått ned 10.5 kg etter at du begynte med det?
over hvor lang tid?
er litt nysgjerrig av meg hehe
bare om du vil svare da:)

ekenna sa for siden:

Jeg har opplevd noe av det samme. Før spiste jeg masse, ble ikke akkurat fort sulten, men jeg var en del sulten for det. Nå føler jeg at jeg nesten ikke spiser i forhold :p Dette hendte etter at jeg begynte med cocosa og fløte i kaffien og så tar jeg en oljeshot om morgenen. Drikker også mer vann(drakk alt for lite før, og så er jeg oftere tørst nå...) Det er en herlig følelse å slippe å være sulten, men så tenker jeg også; spiser jeg nok? Det sies jo at man skal ikke spise før man er sulten, men nå er jeg jo ikke sulten? Og når jeg først er sulten, spiser jeg nesten ingenting fordi jeg blir så SPREKKMETT at ingenting.. hmm..

Tittit sa for siden:

det må jo være nydelig å kjenne at magen blir mett før øya.
jeg kan spise og spise føler jeg,er ikke sikkert det er så ille som jeg føler det da.
blir som her om dagen.
jeg var i svømmehallen,følte på kroppen at det skjedde noe og kunne se det i speilen.
egentlig var jeg fornøyd med det jeg så av forandring.
så kommer jeg hjem og ser når jeg skal i seng at jeg virker tykkere.
da begynner jeg å lure på om speilen i svømmehallen gjør meg smalere.
åhhh at jeg ikke bare kan blåse i det jeg ser i speilen .

ekenna sa for siden:

Åh den speilen ja. Jeg kjenner meg så igjen! Jeg vet jo at jeg har tatt av, både på grunn av det jeg ser på vekten, men også at målebåndet viser mindre. Folk som ser meg sier det også, og av og til tror jeg at jeg ser det selv også. Men så kikker jeg meg i speilet og ser akkurat den samme stygge kroppen min som for nesten 15 kg siden.. :( Menmen, det er nok noe psykisk også. :rolleyes:

Tittit sa for siden:

det sitter sikkert mye mellom øra ja.
men vanskelig å tenke det når man ser seg i speilen:(

Nerthus sa for siden:

Min vektnedgang var på strikt spisdegslank-mat ferdig levert - og de ukene etterpå hvor jeg fulgte oppskriftene ganske nøye fra boka :)

Jeg må veldig ned i kcal for å gå ned (spisdegslank ferdigmat ligger på 12-1300 kcal pr dag såvidt jeg husker). Mine første 6 mnd på generell lavkarbo med mye mat og lite karbo ga ingen vektnedgang. Jeg har gått opp et par kg - men orker ikke bekymre meg foreløpig - må fikse litt jernmangen og d-vitamin mangler og litt andre ting først.

Kitsu sa for siden:

Usj... Jeg har en sånn dag i dag. Uansett hvor mye jeg spiser, så er jeg fortsatt sulten. Heldigvis har jeg klart å holde meg til lovlig mat - men det blir visst ikke nok i dag.

langaard sa for siden:

Bare spis du vennen:) det stabiliserer seg til slutt:)

blucher sa for siden:

Jeg synes det hjelper godt med en kopp kaffe med fløteskvett i eller en minibabybelost (eller litt annen fet ost) som 'dessert' på slutten av måltidet.

Egwene sa for siden:

Jeg har mange ganger tatt med meg to babybeloster på jobben og kost meg med det som dessert etter en god lunsj.
Føler det er litt luksus med så god og fet ost, hehe.
Spesielt siden jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å spise det.

Tittit sa for siden:

takk:)
da skal jeg prøve ut dette jenter:)

Tittit sa for siden:

takk for at dere er så snille å gir meg så mange svar:D

otika sa for siden:

Vi må prøve å hjelpe hverandre vettu :ja:

ada-emilie sa for siden:

Det er som Photo skriver vanlig å være ekstra sulten i begynnelsen til kroppen skjønner den nye tegningen den skal følge. Kroppen har ikke mer glukogen på lager og tror da den sulter. ( Man kan få ulvehunger av hard trening og enkelte medisiner også) Å spise grønnsaker vil trolig lindre sulten. Du trenger ikke meieriprodukter for å få i deg fett. Avokado, oliven, egg og olje har også mye fett. Fet fisk og fett kjøtt også.

Jill sa for siden:

slettet

Mithila sa for siden:

Eg lurer på noko angåande majones. Jajaja, eg er klar over at å lage sin eigen er det beste, men dersom ein ser fekk frå det, er Mills eller Hellman's ok? Då eg budde i USA syntes eg Hellman's var ok, men synest strengt tatt at Mills sin er best... Laga ein gong majones med olivenolje, det blir ikkje gjort igjen, alt for mykje smak! Trur de at rapsolje vil fungere? :)

Nerthus sa for siden:

Jeg spiser bare mills ekte majones. Skal jeg lage selv bruker jeg faktisk soyaolje fordi den har minst smak - men antar rapsolje vil fungere bra også :)

ada-emilie sa for siden:

Soyaolje er vel ikke lett å få tak i kaldpresset vel? Solsikkeolje er både billig og mulig å få kaldpresset. Den har mild, nøytral smak.

langaard sa for siden:

Rapsolje funker ja:ja:

Mithila sa for siden:

Okei! Då ser eg, tenkte på den der kaldpressa, norske...kva er det den heiter nå igjen? :) Elles høyrte eg også noko om avokadoolje... Kanskje eg kan fortsette med Mills då, sånn utenom:) takk for svar!

ada-emilie sa for siden:

Den fra Mills er ikke kaldpresset vel? Tenker du på den grønne flaska du får i vanlige matforretninger er ikke den noe særlig sunt å bruke. Avokado-olje er sikkert godt. Men kjøp på helsekostbutikk eller på Jacobs i Oslo.

Mithila sa for siden:

Nei, eg tenkte på den rapsolja som eg kan bruke til å lage majones, Odelia heiter den vel. Forklarte meg sikkert ikkje godt nok:) Sidan eg bur på Stord, er vel handling i Oslo relativt uaktuelt;) Men takk uansett!:)

ada-emilie sa for siden:

Ok. Godt. Ja det kan du fint bruke.

Huldr sa for siden:

Hverken soyaolje eller solsikkeolje er særlig gunstige ... :o Selv om jeg vil holde en knapp på solsikkeoljen jeg også. Den er ikke usunn per se, mens soyaoljen er uten ernæringsmessig verdi, og den kan ikke kaldpresses fordi soyabønnene er bortimot umulige å presse olje av uten varmebehandling.

Men begge disse består av mye omega 6, som det er for mye av i det norske kostholdet i forhold til omega 3. Olivenolje består mest av omega 9 som er nøytral i sammenhengen. (Rapsolje er jeg mer usikker på hvor skal plasseres hen i landskapet, men jeg skal lese meg opp på det.)

Overvekten av omega 6 skaper mange problemer i kroppen. I følge Barry Sears (forfatteren av "Finn din sone", skaperen av Sonedietten - er ikke sikker på hvor mye info som finnes om den på forumet, men den har et eget underforum) gir det en betennelsestilstand som igjen gir et grunnlag for forskjellige sykdommer.

Let gjerne opp info som tidligere er skrevet om dette her på forumet, MHM som er ernæringsfysiolog og har skrevet bok sammen med Fedon har lagt ned en stor innsats på forumet når det gjelder dette. Hun skriver om hvilke oljer som er anbefalt og ikke, veldig god veiledning :)

Rapsolje går bra i majones, hvis man liker smaken. Jeg har hørt at den fra Odelia er best. Selv ville jeg brukt avocadoolje eller valnøttolje i majones - eller kokosfett forsåvidt, men litt vanskeligere pga høyt smeltepunkt :)

ada-emilie sa for siden:

Det norske kostholdet,ja. Stemmer det overens med lavkarbofolket sitt?"Det norske folk" betyr de som spiser margarin på sine lass med brødskiver og steker i soyaolje. Som spiser lite egg fordi de har hørt man ikke skal spise for mange. (Egg inneholder umettet fett.) Og fettet i margarin og soyaolje på plastflasker er usunt fett når det har vært i panna og i margarinproduksjonen.

Olje som er kaldpresset er helt ok, selv om det beste er å få den direkte fra matvaren den kommer fra. At man spiser frø og nøtter, altså. Å kun innta planteolje som fettkilde blir uheldig selvsagt. Men med egg, kylling og avokado i kosten får man det umettede også, og fisk i tillegg får man omega 3. Jeg vil si ja takk begge deler. Mettet fett får man gjennom melkeprodukter. Valnøttolje smaker fortreffelig, men ikke så lett å få tak i kaldpresset. På vanlige butikker må man ike kjøpe den. Kun Jacobs i Oslo av matforretninger har en bra variant som jeg har sett.

Egwene sa for siden:

Jeg har sett at Kinsarvik.no selger valnøttolje og avocado-olje.
Er ikke disse noe gunstige?
Liten peiling på oljer, så jeg bare lurer:P

Huldr sa for siden:

Jo, Kinsarvik sin er bra :ja:. Takk for tipset forresten ;)

Tittit sa for siden:

jeg bruker first price for det blir så dyrt med Mills.

Huldr sa for siden:

Det var da voldsomt til fordommer :). Det er da ikke sånn at alle andre enn "lavkarbofolket" er uvitende tullinger ... eller at det å spise lavkarbo automatisk medfører et sunt kosthold!

Når jeg skrev "det norske kostholdet" gjorde jeg det fordi vi spiser lite fett av den typen de gjør i middelhavslandene, altså mye olivenolje (omega 9). Vårt kosthold er preget av for mye omega 6. Det gjelder ikke mindre på lavkarbodietter der mange får i seg mye av fettet de spiser gjennom for eksempel majones. Det er slett ikke alle som spiser mye avocado, valnøtter og fet fisk. Og fettsyresammensetningen i animalske produkter er ikke like god som den tidligere har vært fra naturens side, på grunn av foring med "unaturlig" fôr. Se f eks Schrødingers katt om fettsyreprofilen i kylling, eller om laksen som inneholder mindre omega 3 enn før på grunn av at laksen blir foret med raps.

Jeg ville i grunnen bare opplyse om dette med balansen mellom omega 3 og 6 jeg ... Hvorfor ikke bruke oljer som bidrar i positiv retning når man kan gjøre det?

Jeg fant ikke den tråden jeg var ute etter, men det står en del om ulike fettyper her.

Og majonestråden her.

Tittit sa for siden:

i forbindelse med omega 3,6 og 9.
jeg har drevet å brukt udo`s choice.
vis det er usunt å få i seg for mye av dette i kosten,hvorfor er denne oljen så sunn da?
spør bare fordi jeg er nysgjerrig.

noen som vet?

Huldr sa for siden:

Udo's Choice er bra fordi den inneholder mange sunne oljer i riktig forhold til hverandre :)

Vi trenger omega 6 også, det er ikke usunt i seg selv. Det som er usunt er å få i seg for mye av det i forhold til de andre. Men Udo's er balansert. Så bare fortsett med den du :ja:

Tittit sa for siden:

takk :)

ada-emilie sa for siden:

Neida, ikke fordommer, da misforsto du meg. Poenget mitt var snarere at det blir feil å generalisere nordmenns kosthold og vise hvorfor det plutselig advares mot omega 6, som tidligere ble anbefalt. Det blir så teit når det ene blir advart mot fordi da blir det ubalanse fordi man da spiser mye av noe annet. Men vi er enige begge to, ser jeg, vi vil ikke utelukke hverken omega 3 eller 6. Det er bra.

Huldr sa for siden:

Vel, det er ikke en generalisering, det er fakta. Ingen betviler dette. Men myndighetene ser ikke dette som noe problem, det er forskjellen. Det blir litt som med lavkarbo, det er ikke offisielt godtatt kunnskap. Men det har like fullt vært kjent lenge. Du finner mye rundt omkring på forumet om dette hvis du leter, det er bl a diskutert i de trådene jeg har linket til.

Det går nesten ikke an å få for lite omega 6, fordi det finnes i nesten all mat, men det er veldig lett å få for lite omega 3, derfor er det så viktig å skyve forholdet over i riktig retning. Og derfor bør man bruke matoljer som ikke består av mye omega 6, for ikke å forskyve dette forholdet ytterligere :)

kallemann sa for siden:

Hei
Jeg er ny på Skaldeman og ny på forumet, men dette så ut som en tråd jeg kunne svare på. Kanskje noen har skrevet dette, men jeg skulle prøve en oppskrift fra boken hans.

Jeg tok svinekjøttdeig som jeg blandet med oliven, fetaost, fløte og krydder. Det står at du skal steke en liten kjøttkake å smake om det har god smak, men problemet var at den lille "tennisball størrelse" som jeg prøvesmakte var så utrolig mettende at det ble lunsjen min.....

Utrolig godt og utrolig mettende.

En annen ting jeg lurer på. Er det få gutter på Skaldeman?

Nerthus sa for siden:

Jeg støtter virkelig dette forslaget om skaldemans-kjøttkaker med egen vri - for det første er det kjempegode, og for det andre blir man VELDIG mett av de! Godt forslag!
Jeg følger ikke skaldemans, men har tatt i bruk en del av oppskriftene hans ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.