< Tilbake til oversikten

Må man gå på kur? + fett spm.

Brus sa for siden:

Hei! Jeg er ny her å ønsker litt mer informasjon om lavkarbo.
Jeg ønsker å gå ned 40 + kg, men dessverre tror jeg ikke en slankekur er noe for meg foreløbig. Ønsker derfor å starte gradvis med lavkarbo så eventuelt begynne på en slankekur når jeg tror jeg greier det.
Begynner jeg rett på kur tror jeg nok jeg sprekker oftere en hvis jeg ikke begynner.

Ser de fleste her går på kurer, å lurer på om det er noen som har gått ned i vekt kun på lavkarbo?
Lurer også på om det er slik at man må spise masse fett? Har alltid trodd man skulle holde seg unna fett, også på lavkarbo.

Håper på svar :)

Tittit sa for siden:

hei:)
sten sture skaldeman har 3 ulike gruppe menyer for de som skal ned
50+ kg
25+ kg
10+ kg

boken "GI-NULL" av skaldeman anbefaler jeg på det sterkeste,
der står det om de forskjellige gruppene og hvilke mat du bør forholde deg til og hvor mange karbohydrater du trenger i hver av gruppene.
det er oxo regnet ut ferdig karbohydrat innhold i hver av rettene.
da slipper du å regne ut det selv

maten er veldig grei og enkel å lage,åsså smaker det så godt hehe

Tittit sa for siden:

Ps:
lavkarbo er mat med masse fett.
sukker er bannlyst.
men det finnes søtningsmiddel som du kan bruke :)

arnakristin sa for siden:

Hei,
For de aller, aller fleste av oss så er ikke lavkarbo en kur men en total kostomlegging.
I og med at vi har blitt indoktrinert med at fett er farlig så kan det kanskje virke som om du skal ha i deg uoverkommelige mengder fett, men sånn er det ikke.
Sjekk ut denne, der finner du svar på mye av det du måtte lure på: Til alle nybegynnere på lavkarbo…

Gerd sa for siden:

Litt feil ;)

Lavkarbo er en paraplybetegnelse på kosthold med allt fra 0-150 karber dagen.

Jo mere karber, jo mindre fett. ( Lutz sier at ved opptil 72 karber trenger man ikke begrense fettinntaket)

LCHF er en type lavkarbo; mye fett, lite karber = ketose. Samme er ketolyse, atkins og skaldeman.

Fedon lindberg er et lavkarbo-kosthold som fokusere på karber med lav GI. Ikke ketose.

Her er en veldig fin tråd hvor det er samlet utrolig mye info og linker: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Kitsu sa for siden:

Jeg, og sikkert flere her, anser ikke måten jeg spiser på nå som en kur, men en livsstil. Kroppen min liker deg bedre med denne maten enn med høykarbo, så jeg har tenkt å fortsette å spise i samme dur fremover.

Jeg spiser nok en del magrere enn mange her, jeg klarer ikke fett kjøtt, men ja, er en del fett i lavkarbomat - noe må vi jo ha å forbrenne.

Om vi har gått ned bare på lavkarbo? Jeg har i alle fall gått ned 30 - kun på å bytte til lavkarbomat. Ikke noe trening (før de siste ukene nå - har så mye energi at noe måtte jeg gjøre).

Tittit sa for siden:

jepp det er sant,jeg burde heller skrevet endel fett og 0 sukker :)

nellie sa for siden:

Tolker spørsmålet ditt mer som om man må sette i gang med de helt mange "reglene" for kosten sånn i starten, eller om det holder med moderate forandringer først, også evt bli strengere etterhvert... Og da er svaret at du helt fint kan starte med å "bare" kutte litt her og litt der og se hvor det fører deg:)

Enhver kutt i f.eks brød, pasta, ris, SUKKER er gunstig for kroppen og kan hjelpe deg ned i vekt:)

Prøv å få til noen måltider med bare grønnsaker og proteiner (kjøtt, fisk, fugl, egg osv) om dagen, så er du et godt stykke på vei. Også kan du jo etterhvert som du kanskje kutter endel av karbene vende deg til mer fett i kosten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.