Fikk i dag beskjed om at jeg burde passe meg, da det gikk ann å drukne seg selv ved for stort vannintak:eek:Personen som sa dette er vernepleier og mente mine 4-5 liter vann om dag var sykt mye. Menneh....jeg er jo TØRST:oDrikker en sup nå og en sup da, pælmer jo ikke, er bare ofte vanntørst. Flere som har hørt om dette?:confused:
Det kan bli for mye vann, man kan skylle ut næringsstoffene i kroppen osv. Man bør jo ta tilskudd når man skiller ut mer væske, altså elektrolytter som magnesium og kalium (og evt natrium). Men det er langt igjen før vanninntaket ditt er farlig høyt :)
Kan bli vannforgifta ja. Heter vel hjerneødem. Google it, så ser du hvor stort vanninntak du må ha for å risikere dette. Kan faktisk være dødelig, men det er sjelden da. hehe
Ingen vitenskaplig dokument, men fant dette på en nettside:
Skader og dødsfall
I Storbritannia har flere personer fått alvorlige skader etter å ha drukket for mye vann, skriver Daily Mail. En kvinne skal ha fått epileptiske anfall og mulig varig hjerneskade etter å ha brukt en diett som går ut på å drikke fire liter vann om dagen, samtidig som saltinntaket ble drastisk redusert. Overdreven vanndrikking skal også ha forårsaket et dødsfall, skriver Daily Mail.
Et par liter
Så hvor mye er da for mye? Kroppen består av mellom 55 og 78 prosent vann, avhengig av vekt. En tommelfingerregel er at kroppen trenger mellom to og to og en halv liter vann om dagen, dersom du er i normal aktivitet.
Tror det er større sjanse for hjertestans pga elektrolyttubalanse (ikke det at det nødvendigvis er noe bedre;)), men så lenge du faktisk drikker fordi du er tørst, og passer på at du får i deg mineralene (som nevnt lenger opp her), så tror jeg ikke det er noe farlig. Men mineralene er viktige, altså. Bare spør Kanutten!
Ja dæsken, her tror man det er sunt med vann så får man en slik beskjed:eek:Jeg har det supert jeg, bare jeg passer på å få i meg endel salt(det kreves på Eurodietten) og tar endel tilskudd som blodprøver viste jeg behøver.
Stress og bekymringer er jo ikke bra for helsen, så fortsett som du gjør, du, uten å bekymre deg! Så lenge du ikke har ubehagelige symptomer (svimmel, slapp, hjertebank, tja, hva som helst egentlig), så har nok kroppen det bra med den dietten/vanninntaket du har:)
Takktakk! Ble veldig syk da jeg glemte¨å tilsette ekstra salt en hel måned, noe alle på ED skal passe på å få i seg nok av, klart med mitt vanninntak ble det veldig ille å glemme noe så viktig på denne dietten. Men ellers har jeg det helt supert, med mye sat og mye vann:p!
Faktisk ett større problem for folk som briker sentralstimulerende (narkotika) da de ofte blir fortalt at det ikke vil kjenne seg sulten eller tørst. Det stemmer forsåvidt, men det kompenseres ofte med å drikke vann titt og ofte uansett - samt lite matinntak og med det svært lite salter = For mye vann.
Folk som ikke tar ulovlige substanser (evt lovlige med samme effekt) vil nok kunne regulere vanninntaket ganske så greit.
For mye av alt er farlig, men som min far sier- bedre å spise seg ihel, enn å dø av sult. Om kroppen din har behov får så mye gjennom dagen, så tror jeg nok ikke det er farlig. Så lenge enn ikke overdriver vil jeg ikke tro det er farlig
Nei, jeg prøver ikke drikke SÅ mye, er bare tørst. Om jeg ikke har drukket på en liten stund, snører halsen seg sammen og jeg får ikke snakket(hvilket er kriiise for min del he he), etter en sup med vann er det greit igjen. Har sjekket meg for sukkersyke, for en tid tilbake, pga av dette med vanninntaket, men alt var i orden der ja:)
Jeg kan fort komme opp i 7-8 liter vann om dagen, jeg. Tror ikke det er så farlig så lenge det er et faktisk tørstesignal involvert, og det ikke er snakk om å bøtte tre liter på tjue minutter. :cool:
Men det kan hende det er munntørrhet mer enn tørste du drikker for å "fikse", da? Mulig det finnes alternative løsninger for akkurat det? (Jeg brukte noen sugetabletter en stund, men de er jo fulle av søtstoff - kanskje verd å ta opp med lege en gang?)
Jeg bruker sukkerfri tyggis og av og til pastiller om jeg trener feks -og ikke kan drasse med meg vann, fungerer bra det, men vil jo ikke gå med tyggis så ofte. Ingen leger som har stusset over mitt vanninntak heller, ettersom blodprøver ikke viser noe og jeg er frisk(bortsett fra betennelsene mine).
Vann kan være dødelig ja, det hender jo at folk omkommer etter vanndrikke-konkurranser. Men - da er det MYE vann på kort tid. Ikke fordelt over et helt døgn. De drikker flere liter vann på kortest mulig tid. Det blir noe ganske annet. 3-4 liter fordelt over mange timer gjør neppe noen stor skade, så lenge man som du selv påpeker - får i seg nok salter og mineraler.
:ja: Stemmer det. Jeg havnet jo i sommer på akutten med lammelse i deler av kroppen. Årsaken var kaliummangel. Jeg har siden da sjekket elektrolyttene 1-2 ganger i uka nettopp grunnet faren for hjertestans. Men elektrolyttene har vært knallfine etter at jeg kuttet ned på vanndrikkingen (jeg drakk vel 3-5 liter vann hver dag.), var nøye med ketolysetabelettene og begynte med mineralsalt istedet for vanlig bordsalt. For alle andre salter i kroppen var helt ok! Det var bare kaliumen jeg hadde for lite av. Så det at man sier at man spiser salt trenger ikke være dekkende, det må være tilstrekkelig av ALLE salter. Derfor er jeg alltid påpasselig med ketolysetabelettene SELV om jeg ikke er i ketose.
Hvis man er frisk, spiser godt med grønne grønnsaker (kalium, kalsium og magnesium ++) og nok salt så kan en fint drikke ganske mye vann fordelt gjennom dagen uten at det er skadelig. :ja: Jeg drikker 3-5 liter vann + ca 1 liter Cola Zero.
.... og for å gjenta OG presisere: Både Atkins og Andersen anbefaler å ta bl.a. kalium tilkudd når man går på en ketogen diett og er i ketose. Dette er fordi det å være i ketose i seg selv er vanndrivende og en del salter/mineraler etc. skylles igjennom uten å opptas. (som flere har nevnt her). Om man går på f.eks. vanndrivende medisiner vil legen også følge med på kalium nivået og be deg om å ta tilskudd om det er for lavt.
Man KAN "drukne" seg om man drikker for mye vann, men da 4-5 liter i løpet av 15-20 minutter. Det er mer enn kroppen klarer å "handle". Drikker man 4-6 liter i løpet av en hel dag/døgn er det absolutt ikke noen fare forbundet med med dette. Sykepleiere som uttaler seg om mengde vann har ikke kunnskap og ketogene dietter og hvordan de virker på kroppen :)
tusen takk for mange gode svar her, har litt mer å slå i bordet med skulle temaet dukke opp igjen ved en senere anledning.:) Denne vernepleieren har faktisk gått på ketolyse for en tid tilbake, gikk ned masse, opp det meste igjen og skal nå begynne på lavkalori OG lavkarbokur(oriflame). Hun burde kanskje vite det går bra å drikke vann fordelt utover dagen men:o
Kroppen bruker 2,5l vann hver dag bare på å få de vanlige funksjonene til å fungere. Dette er når man IKKE er på diett. Ved anstrengelser trenger den mer. 4-5l ville jeg definitivt ikke bekymret meg for. (Kanskje heller at helseutdannede går rundt og feilopplyser på den måten... :rolleyes:)
Føler meg ikke mye dårlig nei Carissima, så det går vel bra ja! Da jeg glemte å salte maten(selv om ernæringsfysiologen"min" hadde innstruert meg om å bruke mye salt i fase en og to...rødme rødme....)DA ble jeg syk da. Så ja, saltene må an ha:) Jeg er i bedre form enn på lenge nå, kvitter meg med overvekten og er happyhappy:DK
Nå er vel din situasjon ganske spesiell, Kanutten, og er vel ikke til sammenligning til andre på generell basis, selv om det jo er et poeng at man får i seg nok salter.
Jeg tar bare magnsium, men drikker litt farris/taffelvann og bruker en del mineralsalt. Jeg har et vanninntak på alt fra 3-6 liter om dagen, og sånn har det vært i sikkert fire år. Ingen plager med det! Om jeg drikker for lite, derimot, da føler jeg meg helt elendig! Jeg skulle ta en døgnurintest, og ettersom jeg var redd for at den skulle bli for full (haha), og ALT måtte være med, så drakk jeg nesten ikke vann fra sjutida på kvelden til morgenen etter. Jeg hadde direkte vondt i kroppen hele resten av dagen etter.
Neida, min situasjon var ikke så spesiell. Vanndrivende hjalp jo ikke. :( MEN forut for den tiden jeg ble pusk brukte jeg IKKE ketolysetabelettene, jeg spiste vanlig salt og drakk stort sett bare vann. Selv om jeg ikke var i ketose så har jeg stort sett opplevd lavkarbo som vanndrivende. Så det jeg egentlig ville frem til er å passe på å få i seg NOK av de RETTE saltene. Nytter ikke bare pøse på med natrium og tro at det er nok. Du FÅR faktisk ganske mye RETT salt ved å spise mineralsalt selv om det akkurat ikke er det beste saltet smaksmessig. Kaliummangel og magnesiummangel kan ha de samme symptomene med hundretusen maur i kroppen, prikking i fingrene og vondt i hodet. Da nytter det jo ikke om man så tar gram med magnesium hver dag når kroppen egentlig vil ha kalium.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.