Sukk,er litt deppa nå.
[color=#0000ff][/color]
Vekta har så godt som stoppet den siste tiden,og jeg har falt ut av ketose.
Har begynt å forstå at om jeg skal miste 5 kg til (og det SKAL jeg), så må jeg kutte ut min nyeste lidenskap: Lavkarbo-godteri:hylgrine:
[color=#0000ff][/color]
Må innrømme at inntak av dette har tatt litt for mye av og at inntaket har vært økende...Uff.
Har heller ikke vært spes flink til å skrive om det i dagboken min,for det er jo liksom lovlig med denne type godis..
Passer på å spise ting som er hovedsakelig eller helt søtet med sukkeralkoholer,og har vært naiv nok til å tro at det gikk greit.
[color=#0000ff][/color]
Men det ser ikke sånn ut,gitt.:confused:
Enten det,eller så gjør jeg noe feil i andre deler av kostholdet mitt.
Men tror egentilg jeg er ganske på trygg grunn der(se evt dagboken min)
[color=#0000ff][/color]
Noen som har noen erfaringer?????????
[color=#0000ff][/color]
Skal iallefall skjerpe meg,så det så:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
[color=#0000ff][/color]
Jeg har også handlet LITT slikt godis i helgene, og har ikke kommet ut av ketose. Jakter
på det som KUN inneholder sukkeralkoholer, ikke noe karbohydrater som øker
blodsukkeret.
Og det jeg lurer på da... HVIS jeg spiser en kg av fruktkarameller med 92 g
karbohydrater, hvor 92 gram av disse er sukkeralkoholer - får jeg da økning i
blodsukkeret? KAN dette stoppe ketosen? Eventuelt hvorfor?
Vel, var vel et hypotetisk spørsmål. Bare lurer på om det er "helt trygt" under ketose og
spise godis hvor samtlige karbohydrater er sukkeralkoholer. Hvis ikke, hvorfor ikke?
Hei rsy. Det kommer an på hva slags sukkeralkohol det er det. Maltitol har en glykemisk indeks på 25, dvs at den har potensiale til å føre deg ut av ketosen. Mens alle andre sukkeralkoholer (laktitol, sorbitol, xylitol m.m.) har glykemisk indeks rundt null, og skal i teorien ikke føre deg ut av ketosen. Polydextrose er også søtstoffet i enkelte sukkerfrie varianter. Dette skal heller ikke påvirke blodsukkeret.
Men teori er en ting - vi reagerer alle forskjellig, og man må prøve seg fram både mht vektstopp, ketose, magesmerter, diare osv. Og kanskje skal man tenke på den gammeldagse måten, at godis er på lørdagskvelden? :rolleyes:
Jeg er ikke så flink med forholdet mellom sukkeralkoholer og annet (stirrer med målløs beundring på den kunnskapen andre har her), men jeg vet at de fleste lavkarbo godterier må jeg forholde meg til som snop - dvs at hvis jeg spiser det særlig oftere enn en gang i uka, så begynner vekta å gå opp igjen.
Jeg tåler aspartama og maltitol (spesielt maltitol) svæææææært dårlig. 2-3 små karameller med sistnenvte og magen blir helt på styr. 1/4 Atkins bar er absolutt max. MEN, godisen fra apoteket tåler jeg fint :sikle:
De har Karamint (mint karamell drops), Dundersalt, Lakris drops, Kamfer, Appelsin og Sitron (tror jeg) + noen til :sikle:
De inneholder polydextrose og dessverre Aspartame. De inneholder 94% karbo :eek: , men det er polydextrosen som er fiber og ikke skal regnes med... (mener jeg MHM skrev et sted)..:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.