< Tilbake til oversikten

Fiskekaker - jommen sa jeg fisk!

TrillTrall sa for siden:

Måtte ha en matbit i farten i går og glad og fornøyd kjørte jeg i meg tre fiskekaker, varme fra ferskvaredisken. Først etterpå så jeg at det faktisk var innholdsdeklarasjon på "veielappen" og fikk bakoversveis - de inneholdt 23% - tjuetre! - fisk! Ikke så mye som en fjerdedel av "fiskekaka" var fisk! Ikke rart jeg gikk rundt og feis resten av dagen... :o

Men det skulle ikke vært lov å selge det som fiskekaker, det burde vært solgt som kaker av potetstivelse med litt fiskesmak... Sende en mail til Ica kanskje? :ja:

TrillTrall sa for siden:

Her er innholdsdeklarasjonen forresten - korrekt gjengitt etter lappen:

hvitlaks 23%, surimi ((pacific whiting)) og/eller alaska pollock 95%, stabilisatorer (E420, E450), potetstivelse, myseprotein, ) 22% melk, vann, tapiokastivelse, rapsolje, eggehvite.

Noe snodig tegnsetting kan man trygt si... Har sendt mail til Ica og bedt om en forklaring. :D

Nerthus sa for siden:

Æsj da... også med DEN "billige" fisken da...her skal det spares på alle bauger og kanter!

marjusen sa for siden:

Post svaret du får da

Kitt sa for siden:

Skjønner ikke det som står der,jeg!
Alaska pollock er jo en slags torsk, og hva er hvitlaks? Surimi er vel noe sånt som crabsticks......
Men om det er 95% fisk, hvordan kan det være 22% melk?

Echo sa for siden:

Det lurte jeg på også:D

Huldr sa for siden:

Kanskje 95% av laksen er crabsticks og/eller pollock og at det er derfor den er hvit ... :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Og så er det egentlig bare 5% laks?:p

Nei, for en håpløs innholdsfortegnelse. Håper hun får et vettugt svar for nå ble jeg alvorlig nysgjerrig!:spent:

nellie sa for siden:

Finnes heldigvis fiskekaker med mer fisk i.. Men er ikke så mye å skryte av de heller:p

Huldr sa for siden:

Nei, hjemmelagde er best! :ja:

... men det er jo synd det ikke skal gå an å få kjøpt skikkelige fiskekaker da :cool:

TrillTrall sa for siden:

Jeg antok at 95% av fisken i kakene var alaska pollock, men det er sannelig ikke godt å si! Det kan jo ikke være 23% fisk + 95% fisk + 22% melk + div annet?! Det blir jo et innhold på nærmere 150%!

TrillTrall sa for siden:

Fikk svar fra Ica, men jeg ble ikke mye klokere av det:

Hei!

Takk for at du henvendte deg til oss.

Vi holder, på med en forenkling av ingredienslisten, som vil gjøre det lettere å forstå alle prosentandelene. Vi har nemlig ønsket å være veldig nøyaktige når vi har merket dette, mens det for kunder tvert imot har blitt oppfattet altfor vanskelig.
Surimi er en "fiskemasse" som til sammen inneholder 95% fisk. Denne står da deklarert inni mellom alt det andre.

Altså inneholder fiskekakene antagelig max. 44% fisk ettersom denne fiskemassen (høres helt jævlig ut....) står som nr. 2 på ingredienslista. Kanskje? Tror jeg holder meg til annet fra ferskvaredisken heretter, det var i grunnen lite fiskekonsistens på dem også... Synd, for varme fiskekaker er faktisk veldig godt å mumse. :)

Kitt sa for siden:

Okei!:p
De skal ha for kjapt svar, men det hadde jo vært fint å bli litt klokere også!
Svaret var jo nesten like tåkelagt som innholdsfortegnelsen!;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.