Mamman min har gått ned 18 kg i det siste året - halvannet med ketolyse. Hun var nær slutten av kuren i forrige uke (22 BMI) da hun fikk voldsom feber (og hennes infeksjon er utenom mitt spørsmål).
Sykdommen gjorde at hun ikke spiser. Hun har nå knapt spist på ei uke. Vi snakker en halv ristaloff og en kopp te per dag. Ble innlagt onsdag, nå er det fredag kveld.
Sykehuset har ikke gitt henne sukker, der går det i saltvann og en annen næringsvæske. Men hun er uvel og "vil ikke" ha mat. Jeg lurer på om dette har med lavfett-ketose pga at hun ikke spiser og det de kaller SNATT (Simply nauseus all the time) innenfor Kimkins.
Spørsmålet er altså hva som er lurest - å få henne ut av ketosen ved å få i henne masse sukker (mengder mat blir vanskelig) eller å få fett i henne? Kombinasjon? Hvordan kommuniserer jeg dette til hennes lege? Hjelp!
Jeg stoler selvsagt på at legene holder liv i henne, men hun er veldig svak nå! Tror det blir litt tvangsmating i morgen...
Den næringvæsken sykehuset gir inneholder jo stort sett endel sukker? Har du fått vite at det ikke er sukker i den? Da får hun sikkert bare saltvann fordi hun er dehydrert.
Aner ikke hva jeg skal si, utenom at det viktigste er vel å få i mamman din noe å gå på? Selv om "sukker" kanskje kan være tøft for kroppen ?.. hvis hun har vært uten lenge vil det kanskje gi en reaksjon som ikke er god.
Ønsker masse lykke til! :klem:
Jeg ville informert om at damen var vant til mye fett og ikke vant til karbohydrater.Det er belastende for kroppen med mye karbo om den ikke er ant til det. Dessuten er sukkerinntak ikke lurt ved infeksjon da det gir næring til virus og bakterier.
Hvis moren din er på sykehuset og spiser såpass lite så er det ikke din oppgave å følge med! Be pleiere registrere mat og drikkeinntak. Man skal da ikke dø av sult på sykehuset?
Uten å ha greie på slike tilstander i det hele tatt - men moren min ble lagt inn på sykehus med IV fordi hun ikke klarte å spise pga svangerskapskvalme da hun ventet lillesøsteren min. Hun orket bare å spise halve ristede skiver, drikke te og spise grønne oliven ...
Jeg tenker at nettopp oliven og annet smått spise kanskje er noe hun klarer å få ned? Hvis hun liker det da ... Det viktigste må vel være å finne noe hun har lyst på, vil jeg tro.
Ellers er jo alle i ketose når de spiser så lite, det er jo naturlig for kroppen å spise lite når man er syk også. Jeg vil tro sykehuset tar godt vare på henne, men skjønner at du blir bekymret :klem:
Med så lite næring over mange dager så er jo det viktigste å få i seg mat som man faktisk får ned og det spiller nesten ingen rolle hva som er det første hun får i seg tenker jeg. Kommer man over bøygen og får i seg mat så kan man da tenke på hva man spiser.
Jeg har opplevd noe av det samme og det som fikk meg i gang igjen var faktisk Ritz-kjeks. De er små, salte, lette å ta små biter av og smaker godt. Siden de da er karbohyrdater så trigger de sulten min som gjorde at jeg i løpet av noen dager greide å øke matinntaket.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.