syrebase - balansen og sammenheng med vekt og helse? :snill:
Hørte 9 timer på lydbok igår - og da fikk jeg også med en seksjon om kosthold. Dette omtalte noen av de fremste alternative legenes behandling av allslags helseplager. Alt fra død-imorgen kreft til idrettsskader.
Hva jeg lærte i går:
Blodets ph bør være 7,36
Mye proteiner bidrar med syre
Karbohydrater - "raske" og stivelse bidrar med syre
Varmebehandlede oljer bidrar med syre
Grønne - klorofyllrike grønnsaker er den mest basedannende maten vi har
Så jeg lurte litt på hva dere tenker om viktigheten av den?
Siden jeg har et høyt protein inntak så er det viktig å unngå karbo og varmebehandlede fettsyrer. Kan være noe av årsaken til at jeg får betydelig mer vondt i leddene når jeg tillater meg å spise mye karbo.
I følge makrobiotikken, kinesisk ernæringslære, vegetarianerne og alle steder jeg har lest om syre- og base-balansen, er i hovedtrekk fordelingen av syre og base i matvarer slik:
[color=teal][/color] Grønnsaker, frukt og søtmelk er basedannende. Kjøtt, fisk, egg, belgfrukter og yoghurt er syredannende.
[color=teal][/color]
Se liste over matvarenes innhold av syre- og base her:
(kjøtt er ikke med i listen, sannsynlig pga. at kjøtt ikke skulle spises. Det var vegetarianerne som var mest opptatt av denne balansen den gangen)
[color=teal][/color] www.pluslife.dk/syrebase.htm
[color=teal][/color]
og her er en mer omfattende liste + masse bakgrunnsstoff om syre- og basebalansen:
[color=teal][/color] www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1182/sprog=1/grp=8/menu=17/
[color=teal][/color]
Å SPISE VARIERT TROR JEG ER LØSNINGEN PÅ DETTE! For mye og for lite av noe er ikke bra. Spiser man Atkin, Lindberg, Sone el.l. på den riktige måten, spiser man i balanse i forhold til syre- og basebalansen også.
Det er rart, for jeg har erfart selv at melk hjelper mot sur mage, skjønner du.
Og veldig mange føler et behov for å drikke melk når de har spist søtmat, kaker, sjokolade - og alle de tingene virker jo surt på kroppen...
Jeg har alltid tro på at kroppen sier fra, og dette tenker jeg er typiske tegn på det!
jeg sliter med sur mage og har iallefall ikke blitt verre av dette kostholdet...men melk hjelper ikke. Ren kalsium derimot!!
Og sopp er veldig bra som tilbehør. Grønnsaker ja...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.