For å redusere karbene så er det bedre å bruke rene (somregel flytende) sukkererstatninger. Alle de i pulver som annonserer med å ha samme volum som sukker er blandet med 100 deler maltodextrin, som står for 99% av karbene i det. Jeg har tilgode å lage kake hvor jeg ønsker volumet av sukret og har holdt meg til flytende natreen. En hel flaske med det tilsvarer 1,6kg sukker og har mindre enn 1g karbo i seg totalt. For å få tilsvarende med granulert natreen eller splenda holder det med 2ts siden maltodextrin har 1g karbo/gram og det er 1/2g av det i hver ts. Man kan få de fleste søtningene bulket med 99% vann isteden, som flytende natreen, og da er det jo bare å blande bort eventuelle ulemper med de forskjellige.
Sukrin er kjempegodt på lefse sammen med smør og kanel siden det knaser riktig :D
[CENTER]Mandelbunn:
250 gr mandler males
5 eggehviter piskes stivt med ca 1 dl splenda og 0.5 dl sukrinmelis
Blandes og stekes på 180 grader, ca 25min på nederste rille[/CENTER]
[CENTER]Gulkrem:
5 eggeplommer
1 dl fløte
2ts vaniljepulver
1 dl splenda + 0.5 dl sukrin
Kokes langsomt opp på svak varme under omrøring. Tas av når det begynner å boble.[/CENTER]
[CENTER]125 gr romtemperert ekte meierismør i terninger
Tilsett smøret og rør inn.
Avkjøl i kjøleskap - rør av og til[/CENTER]
[CENTER]Når kremen er tykk - smør utover mandelbunnen:)[/CENTER]
[CENTER]Håper det smaker, velbekomme:p[/CENTER]
Jeg hadde ikke vaniljepulver...så brukte vaniljesukker..
Har du forresten prøvd sjokolademousse? Den er veldig god, lett og rask å lage og det var ingen som reagerte på splendan;)
Den ER veldig god:) Ikke hverdagskost kanskje....:)
Har hvertfall lært å røre inn eggedosisen i gelatinen og ikke omvendt..da slipper du å få klumper:)
2 egg, hviten piskes stiv. Plommene blandes med
125g Cottage Cheese
125g Kremfløte
1ts fiberhusk (2g) (kan sikkert erstattes av populver el.l.)
1ss glutenmel (16g) (viktig for konistensen)
Søtning tilsvarende 30g sukker (f.eks. flytende natreen 2,2ml i lokket, smak til)
Røren vendes i den stivpiskede eggehviten. (vet igrunn ikke hvorfor, men jeg baserte nok dette på en lappeoppskrift) og smøres ut over et bakepapir (nesten en hel langpanne siden dette skal være tynt) og stekes i 175 grader i 15 minutter.
Når jeg tar den ut så legger jeg en rist over og kjapt snur hele greia slik at den kjøler seg ned på rist uten bakepapir. Jeg deler den med saks i 6 deler og bruker bakepapiret som mellomlegg og har det i en pose i kjøleskap.
En slik med 20g smør, sukrin og kanel har 278kcal, 7,6g protein, 26,8g fett og 1,6g karbo. Spiser du 2 så orker du neppe middag.
Tusen takk for oppskrifta sylvester!! Så og hørtes helt nydelig ut! Dette skal helt klart snart prøves ut:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.