< Tilbake til oversikten

Kan jeg bli med her?

Mellon sa for siden:

Har holdt på med lavkarbo en stund nå, men har hvert helt egenkomponert og etter å ha brukt masse tid på å samle informasjon her inne. Jeg har lest om at mange nye blir tipset om å velge en filosofi, dette har jeg tenkt lenge på, og vurdert frem og tilbake på hva jeg skal prøve. Jeg har nå sett på alle, og kommet tilbake til ketolyse flere ganger nå. Fedon føler jeg også kunne passet, men det mer fordi jeg da kunne fått lov til å spise mer karb mat, og akkurat nå tror jeg ikke det hjelper meg, jeg må nok heller gå den andre veien tenker jeg selv.

Har bestilt boka, men er det noe mer jeg bør/ må ha? Ellers prøver jeg meg littnselv frem til jeg får boka, ser at middagene faktisk er vanskeligst, har alltid brukt mye fløte/ rømme og tomater i middagen, og det er jeg nå redd blir mye karber. Spiser også mye grønnsaker til middag, men det går kanskje, om jeg ikke spiser så mye eller? Er ikke så glad i grønnsaker til annet enn middag, da frotser jeg nesten og lager form med masse grønn, kjøtt, rømme og ost:D

Loggfører det jeg spiser nå i starten, i dag ligger jeg på 14 karber og 136 g fett, så lite fett kanskje, men skal fokusere på å spise meg mett på fett, ser jo at jeg holder meg så god å mett så mye lenger. Det er herlig, den der hungeren jeg hadde før var fæl.

Ble visst langt dette, håper dere orket lese

Charlott sa for siden:

Jeg leste jeg :D
Det er utrolig hvor mye grønnsaker og meieriprodukter man får plass til i dagsrasjonen synes jeg. Spiser man nok fett er man jo så mye mindre sulten :D
Lykke til!

Gerd sa for siden:

Jeg leste jeg også :D

Lykke til :heia:

Jeg spiser mye mer grøntfor enn før i vertfall :ja:

senorita sa for siden:

Det er vel noen vitamintabletter man skal ta tror jeg mens man går på ketolyse?? finner sikkert litt info på ketolyse.no tror jeg.. :)

prøvende sa for siden:

Anbefaler deg å skaffe de abelettene som "følger" med kostholdet.
Er ikke noe godt når kroppen må si fra at det mangler noen viaminer o.l.

Ellers så tror jeg det er godt å lese boken et par ganger slik at man får tenkt gjennom kostholsomleggingen, for det er litt som må forandres .....
Ikke alltid lett, men da er det godt å ha dette forumet :)

Mellon sa for siden:

Skal sjekke tabelettene som må til på ketolyse.no, er litt skeptisk på sånt kosttilskudd- klarer kroppen dra nytter av tabeletter liksom?

Jeg har ikke lest boka enda nei, men har lest mye rundtomkring her da, så jeg håpe jeg har en smule anelse om hva jeg begir meg ut på. Jeg må bare stole på meg selv, er kun jeg som til sist bestemmer var som puttes i munnen, betyr det at mat må kastes, ja så får det bli så.

senorita sa for siden:

jeg merker i alle fall det.. om jeg ikke tar magnesium får jeg ofte kramper i leggene om nettene, IKKE GODT :p

Gerd sa for siden:

Jeg anbefaler virkelig vitaminene altså :ja:
Og dessuten er de fleste vannløselige og at kroppen tar opp det den trenger ( mener jeg står i boka, har den ikke her nå)

Jeg kastet ut en del mat da jeg begynte. For å ikke falle for fristelsen nå kroppen skrek etter raske karber spesielt i overgangsfasen :ja:

Mellon sa for siden:

Siden jeg har levd lavkarbo lenge nå, så føler jeg ikke overgangen så mye. I går koste jeg med en bit cocosa sjokolade (1 del mørk sjokolade, 1 del cocosa, 1 del hasselnøtter- en liten bit utgjør ikke mye karber, kanskje 1) og så hadde vo øffer baconsvor- de er tilnærmet null karber og 50% fett, veldig god kos, er jo helg, så litt unner jeg meg.

Har jo ikke boka enda, som er litt kjipt. Men jeg klarte ikke vente, så kjører på. Kanskje ikke alt er rett nå i starten, men håper jeg har nok kunnskap til å ikke gjøre kroppen noe vondt kan du si.

I forhold til kosttilskudd så tar jeg vitaminbjørner, men det er kanskje ikke godt nok. Kjenner også at jeg sliter med å få i meg nok fett, men hjelper ofte med en kopp te med cocosa, da får jeg ingen karber, bare god varm drikke, med fett som jeg ikke kjenner (og det liker jeg)

tjeldberg sa for siden:

Tar ikke tabelettene.. har gått på ketolyse før, og gjør det innimellom. Ellers lavkarbo. Føler ikke noe behov på kroppen for ekstra vitaminer. Men har forstått at det er individuellt. Prøv deg fram, klarer du deg uten så er detjo ikkenoe stress, men blir du plaget av søtsug, rastløse ben osv så kan du jo gå til innskaffelse da.

Selv tenker jeg at kroppen tar næring best opp fra ordentlig mat, så heller det en tabeletter - også hater jeg å spise tabiser :D

BitTorres sa for siden:

Om du virkelig vil leve slik resten av livet, trenger du kunnskap. Det får du av å lese bøker, helst flere, for å få tak i "hele bildet". De vitaminbjørnene du spiser er det forresten sukker i :) Spiser du sukker og vitamin C vil vitamin C tape hele tiden - insulinet "dytter" det ut og gjennom nyrene. Du vil rett og slett tisse ut mesteparten før det får gjort noe nytte.
Du bør lese boken Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt, om du ikke vil gå løs på Good Calories - Bad Calories av Gary Taubes. Den er imidlertid kun på engelsk, inneholder mye tung informasjon, og er ikke en bok å starte med akkurat. Sofie Hexebergs bok Frisk med lavkarbo er et must. LCHF guiden av Annika Dahlquist er også en bok de fleste bør ha vært gjennom. Kolesterolmyten av Uffe Ravnskov er en "must".
Dessuten vil jeg absolutt anbefale å abonnere på VOF. Der er det mye å hente. Litt googling er alt som skal til, deretter litt bokhandling, og så en hel masse a-ha opplevelser :)

Mellon sa for siden:

Oi, her var det mange bra boktips. Skal sjekke ut disse

Poppy sa for siden:

Heisan Mellon
Da er vi to nybegynnere som skal famle oss frem på ketolyse-veien!
Jeg har akkurat bestilt bokent til T. Andersen med alle mineraler og piller han anbefaler. Ønsker nemlig at perioden med hodevondt og lav energi skal bli kortest mulig.

Har bestemt meg for å starte allerede på mandag selv om jeg ikke har fått bøkene. Har funnet mange fine oppskrifter her inne på forumet.

Har levd lavcarbo i bare tre uker, så for meg er omleggingen veldig stor.
Utrolig bra å ha dette forumet. :)

Mellon sa for siden:

Når slår reaksjon på overgang til ketolyse inn? Har hatt to dager nå med uner 15 karber og ikke kjent noe.

Foresten, de vitaminbjørnene er søtet med malitol- er ikke den en ok sukker alkohol

Tittit sa for siden:

hei:)
det er individuelt.
jeg kom i det etter 4 dager.
jeg fikk, hodepine, svette,tisset masse og følte meg nesten litt bakfull hehe
men dette gikk seg til i løpet av 5-6 dager.

lykke til

Mellon sa for siden:

Jeg har opplevd det på vanlig lavkarbo, muligens jeg lett kommer i ketos. Skal ut å shoppe bøke på mandag, mamutsalg så krysser fingrene for at jeg finner noe. Har notert ned alle bøkene på telefonen min gleder meg til å komme skikkelig i gang, har jo typisk havnet litt skjevt ut i dag- helgene er et slit, og så blir jeg invitert ut på ting. Og snakk om ondt blikk når jeg ikke spiser det som blir servert:eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.